با حضور اندیشمندان و فرهیختگان علمی؛ دویستمین نشست علمی حکمرانی در قرآن برگزار شد نشست مرجعیت قرآن کریم در عرصه حکمرانی، شنبه 24 تیرماه ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین استاد نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و اساتید حوزه و دانشگاه برگزارشد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دویستمین نشست حکمرانی در قرآن، روز شنبه 24 تیر 1402 با حضور رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی و جمعی از اساتید در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ابتدای جلسه با اشاره به آیات 22 الی 27سوره ابراهیم که مرتبط با حکمرانی است گفتند:
«در این آیات از دو شبکه بحث شده است؛ یکی از بحث‌هایی که در قرآن کریم مطرح شده است؛ همین شجره است. اولین شجره طیبه است که برخواسته از کلمه طیبه است که یک کلمه توحیدی است و دیگری شجره خبیثه که برگرفته از کلمه خبیثه است و برای شجره اصل، فرع و میوه تعریف کرده است. یک شجره که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء»، ریشه‌دار است و دارای شاخه‌های آسمانی است و در ارتباط با توحید است «تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» پیوسته آنها میوه می‌دهند یعنی پیوسته در حال سود رساندن به مردم  هستند. ما در شبکه حکمرانی درباره همین موضوعات بحث می‌کنیم، شبکه حکمرانی در یک بستری تعریف می‌شود که از نظر مبانی الهیات ریشه‌دار است و در عرصه‌های مختلف مطرح می‌شود. از جمله این شاخه‌ها می‌توان به: شاخه اقتصادی، شاخه فرهنگی، شاخه خانواده، حکومت و... اشاره کرد.
در مقابل شجره طبیه یک شجره خبیثه است که ریشه در کلمه خبیثه دارد یعنی زیرساخت الهیاتیش نادرست است، بر خلاف شجره طیبه که زیرساخت الهیاتیش درست بود. این سیستم از همدیگر تاثیر می‌پذیرد.

ویژگی دوم این سیستم حکمرانی دوم «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ» ریشه‌اش در اعماق زمین نیست، یعنی ثبات ندارد و چون ریشه‌دار نیست در نتیجه میوه و ثمره ندارد.
در نتیجه می‌فرماید: «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ»خداوند متعال تثبیت می‌کند کسانی را که ایمان آورده‌اند با کلمه توحید، آنها را در ثبات نگه می‌دارد.
نکته مهم در این قسمت آیه است: «فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ» هم در این دنیا و هم در آخرت.
سیستم حکمرانی برخواسته از قرآن کریم و خروجی آن «تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»  سیستمی در جهت خیر رساندن به مردم خواهد بود. اینجا پیوند خالق با خلق برقرار می‌شود، چون خالق اصول ثابتی فرستاده است که باعث ثبات می‌شود.»
استاد لک‌زایی در پایان افزود: «اصل تئوری حکمرانی در قرآن با همان معنای شبکه‌ای که گفتیم یک حوزه جهان بینی، اخلاق، باید و نبایدهای فقهی – رفتاری، و یک حوزه سبک زندگی و خانواده و سیستم‌سازی و یک حوزه  اجرا دارد و این ایده باید ناظر بر حل مشکلات و مبتنی بر یک شبکه الهیاتی باشد.»

در ادامه، اساتید حاضر در جلسه به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, سلسله نشست های حکمرانی در قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 267
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما