امکان فلسفه سیاسی اسلام
موضوع این اثر، بررسی امکان معرفتی فلسفۀ سیاسی اسلام متخذ از منابع اولیه اسلام (قرآن و سنت) است. نویسنده در پی اثبات آن است در کنار «فلسفۀ سیاسی اسلامی» که در تاریخ تمدن اسلامی شکل گرفته،فلسفۀ سیاسی اسلام هم میتوان داشت؛ اگرچه تاکنون تأسیس نشده است. آنچه به این نوشته برجستگی بخشیده، این موضوع و ادلهای است که بدین منظور اقامه شده است. عامل دیگری که بر اهمیت کتاب افزوده، تازه بودن موضوع است و اینکه، برای اولینبار دربارۀ آن به بحث و نظر پرداخته شده است.
عنوان اثر:امکان فلسفه سیاسی اسلام
نویسنده: مرتضی یوسفی راد
رتبه علمی: استادیار
موضوع:اندیشه سیاسی
زبان: فارسی
سال نشر:1386
تیراژ 1400
تعداد صفحات:264ص
تعداد جلد: 1ج
نوبت چاپ: اوّل
سال نشر: 1386
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فهرست مطالب کتاب
• مقدمه
• نسبتسنجی میان دین و فلسفه سیاسی
• فلسفه سیاسی و بنیانهای معرفتی اسلام
• وحی و فلسفه سیاسی
• پارادکس معرفتی وحی و فلسفه سیاسی اسلام
• ولایت الهی و مدیریت سیاسی
• تعامل معرفتی وحی و فلسفه سیاسی اسلام
• فلسفه سیاسی اسلام به مثابه ابژه
• اسلام به مثابه چارچوب معرفتی فلسفه سیاسی
• امتناع تأسیس فلسفه سیاسی ناب اسلامی
• تواناییهای دین در فلسفه سیاسی
• افقگشایی و فلسفه سیاسی
خلاصۀ کتاب
موضوع اثر و اهمیت آن
موضوع این اثر، بررسی امکان معرفتی فلسفۀ سیاسی اسلام متخذ از منابع اولیه اسلام (قرآن و سنت) است. نویسنده در پی اثبات آن است در کنار «فلسفۀ سیاسی اسلامی» که در تاریخ تمدن اسلامی شکل گرفته،فلسفۀ سیاسی اسلام هم میتوان داشت؛ اگرچه تاکنون تأسیس نشده است. آنچه به این نوشته برجستگی بخشیده، این موضوع و ادلهای است که بدین منظور اقامه شده است. عامل دیگری که بر اهمیت کتاب افزوده، تازه بودن موضوع است و اینکه، برای اولینبار دربارۀ آن به بحث و نظر پرداخته شده است.
برجستگیهای اثر نسبت به آثار مشابه
این تحقیق، اولین اثری است که در خصوص این موضوع به رشته تحریر درآمده و برای اولین بار مورد تأمل فلسفی قرار گرفته است. دغدغۀ دینی از سویی و دغدغۀ پاسخیابی برای پرسشهای فلسفی سیاسی امروزین از طرف دیگر، محقق را به این واداشت تا اولین قدمهای پاسخیابی، از متون اولیه اسلامی (قرآن و سنت) برداشته شود و در ادامه و قدمهای بعدی، مراحل تکمیلی آن تا مرحله تأسیس فلسفه سیاسی اسلام به پیش رود.
روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
در این اثر، از روش مقایسه و نسبت سنجی میان دین و فلسفه و فلسفه سیاسی استفاده شده و ضمن بحث از وجوه تمایزی که میان دین (منابع اولیه) و فلسفه و فلسفۀ سیاسی وجود دارد، وجوه تعامل و اثرپذیری ایندو از یکدیگر و وجوه امکان معرفتی فلسفه سیاسی اسلام نیز، بررسی شده است.
نتیجۀ اثر
1- فراهم نمودن فضای بحث و نقد و ارزیابی از موضوع امکان فلسفه سیاسی اسلام؛
2- فراهم نمودن فضای بحث برای مراحل بعدی این موضوع، یعنی (بحث از ضرورت فلسفه سیاسی اسلام - در کنار فلسفه سیاسی تمدنی اسلام - بحث از امکان وقوع و تأسیس فلسفه سیاسی اسلام و بحث از تمایزات فلسفه سیاسی اسلام با فلسفه سیاسی تمدنی اسلام)؛
3- فراهم نمودن زمینههای دغدغه و مسئلۀ ذهنی شدن این موضوع برای مسلمانان جهت تأسیس یک فلسفه سیاسی بومی و دینی خود.
مباحث اصلی اثر
مباحث اصلی اثر در دو بخش ارایه شده است:در بخش اول، ابتدا بهمباحث مفهومی این موضوع (مفهوم فلسفه، فلسفه سیاسی و فلسفه سیاسی اسلام) پرداخته شده است، تا مراد و منظور از فلسفۀ سیاسی اسلام (نه اسلامی) روشن باشد. گفته شده مراد از قید اسلام برای فلسفۀ سیاسی منابع اولیۀ اسلام خاصه قرآن و سنت است نه معانی دیگری که برای آن متصور است، نظیر اینکه مراد از قید اسلامی فرهنگ اسلامی باشد؛ یعنی فلسفه سیاسیای که در دامن فرهنگ دین اسلام شکل گرفته یا اینکه مبادی دینی و خدامحوری فلسفۀ سیاسی باشد.این معنا از فلسفه سیاسی اسلام، نیازمند ارائه ادله کافی است که با نسبت سنجی میان دین و فلسفه سیاسی انجام پذیرفته و چنین نسبتسنجی ادلهایی را که از مبانی مختلف برخاسته و جهت نفی امکان معرفتی فلسفه سیاسی اسلام اقامه شده، رد کرده است.
بخش دوم، به نشستهای علمی اختصاص دارد که با صاحبنظران این موضوع و قایلان به نفی یا اثبات آن در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفته است و هر یک با مبانی خود به نفی یا اثبات آن پرداختهاند.
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/506-D8A7D985DAA9D8A7D986-D981D984D8B3D981D987-D8B3DB8CD8A7D8B3DB8C-D8A7D8B3D984D8A7D985
آثار علمی- پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, مرتضی یوسفی راد
|