اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
مدرس تاریخ اسلام بیان کرد:
نیاز جامعه کنونی به سیره امام رضا(ع) در گفتوگو
حسن عباسی، مدرس تاریخ اسلام گفت: امام رضا(ع) شخصیتی بینالادیانی است که گفتوگوها و مناظرات زیادی با فِرَق و مذاهب گوناگون داشته است و نیاز جامعه کنونی ما هم در گفتوگو، توجه به همین سیره است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، هفتمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با موضوع «عدالت اجتماعی و امام رضا(ع)» امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشتماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
حسن عباسی، مدرس تاریخ اسلام، در این نشست با موضوع «گفتوگوی عادلانه با تکیه بر مناظرات امام رضا(ع)» سخنرانی کرد که در ادامه میخوانید:
قرآن، بحث عدالت در گفتار را در سوره انعام، آیه ۱۵۲ مورد توجه قرار داده و فرموده است: «وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُواْ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ و هرگز به مال یتیم نزدیک نشوید جز به آن وجه که نیکوتر است تا آنکه به حدّ رشد و کمال رسد و به راستی و عدالت، کیل و وزن را تمام بدهید. ما هیچ کس را جز به قدر توانایی او تکلیف نکردهایم. و هرگاه سخنی گویید به عدالت گرایید هر چند درباره خویشاوندان باشد، و به عهد خود وفا کنید. این است سفارش خدا به شما، باشد که متذکر و هوشمند شوید» بنابراین عدالت در گفتار به عنوان یک اصل اساسی باید همواره مورد توجه باشد. شهید مطهری در تعریف عدالت میفرماید که عدالت به معنای رعایت استحقاق و دادن حق به هر ذیحق و به عبارت دیگر، قرار دادن هر چیز در جای خود است و هر کسی در حدی که لیاقت دارد به حق خود برسد.
عدالت در اندیشه رهبر انقلاب
عدالت بشری را میتوان به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم کرد. منظور از عدالت فردی این است که فرد ابتدا بنمایه عدالت را در خود ایجاد و تقویت کند و راهکارش هم این است که قوه عقل را بر دیگر قوای نفسانی حاکم کند تا قوای دیگر وی متوازن شود. عدالت اجتماعی هم زمانی شکل میگیرد که تک تک افراد جامعه، عدالت فردی را در خود محرز کرده باشند. مقام معظم رهبری هم در این مورد نکات زیادی فرمودهاند از جمله اینکه «عدالت فردی و نفسانی، پشتوانه عدالت جمعی است. نمیشود کسی در درون خود و عمل شخصی، تقوا نداشته باشد اما ادعا کند که میتواند در جامعه عدالت را اجرا کند» بنابراین رابطه عدالت فردی و اجتماعی مهم است.
امام رضا(ع) شخصیتی بینالادیانی است که گفتوگوها و مناظرات زیادی با فِرَق و مذاهب گوناگون داشته است و نیاز جامعه کنونی ما هم در گفتوگو، توجه به همین سیره است. امام رضا(ع) به این دلیل که صاحب مقام عصمت است از مهارتهای فردی به خوبی برخوردار هستند لذا به بُعد عدالت فردی به میزان زیادی توجه دارند. از طرفی چون امامت استمرار مقام رسالت است بنابراین با بهرهمندی از مهارتهای ارتباطی اجتماعی، در مرحله بعدی به عدالت اجتماعی به خوبی توجه دارند.
اهمیت داشتن مهارت اجتماعی در گفتوگو
داشتن مهارت اجتماعی برای ارتباط ماهرانه و نفوذ اثربخش ضرورت زیادی دارد. برای مهارت اجتماعی هم تعاریف مختلفی وجود دارد اما یکی از تعاریف این است که مجموعهای از رفتارهای هدفمند و مرتبط و متناسب با وضعیت است که این مهارت آموختنی و تحت سلطه و کنترل فرد است. امام رضا(ع) از تمام این روشها و مهارتهای گوناگون ارتباطی استفاده کرده و پیام خود را مهندسی شده، هنرمندانه و متناسب با نیاز مخاطب و بافت و زمینه زندگی و مکان ارائه میدهند در نتیجه شاهد اثرگذاری گفتوگوها و مناظرات ایشان هستیم و در نهایت گفتوگوهایی عادلانه رقم خورده که در صفحات تاریخ به یادگار مانده است.
یکی از مهمترین مهارتها در گفتوگو، مهارت نفوذ یا ترغیب است. سوالی که در اینجا میتوان مطرح کرد این است که پیامفرست یعنی امام برای نفوذ در مخاطب باید چه خصوصیاتی داشته باشد. سه مولفه در افزایش نفوذ شامل قدرت، دوم اعتبار و مخصوصا از منظر علمی و سوم جذابیت است که امام رضا(ع) از هر سه مورد بهرهمند بودهاند و در بحث با مامون یا جاثلیق، جملاتی را مشاهده میکنیم که نشان دهنده قدرت و تخصص ایشان در آن حوزه علمی است به گونهای که در سؤالاتی که امام از جاثلیق میپرسد به وی میگوید از انجیل بیاطلاع هستید و من مطلب را برای شما روشن میکنم. این هم نشاندهنده گستره علمی امام رضا(ع) است. از موارد دیگری که میتوانیم در سیره امام رضا(ع) از آنها در گفتوگوهای عادلانه بهره بگیریم شامل زبان مناسب، مثالهای کلامی، مهارت پرسش، شاهد گرفتن، مشخص کردن طرف مناظره، توجه به مبانی که طرف مقابل قبول داشت و نقد استدلال به جای نقد شخصیت هستند.
شیوه تحقق عدالت فرهنگی از سوی امام رضا(ع)
همچنین حجتالاسلام والمسلمین احمد اولیایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با موضوع «امام رضا(ع) و عدالت فرهنگی» سخنرانی کرد که در ادامه میخوانید:
ربط بین مفاهیم مدرن و تاریخ و سیره، کار بسیار دشواری است. عدالت فرهنگی مانند دیگر عدالتها، مقولهای است که در دولتهای مدرن و معاصر در جامعه شکل میگیرد. وقتی مفهوم جامعه و دولتها و ساختارها شکل میگیرند مقوله عدالت اجتماعی هم با نگاهی جدید شکل میگیرد و با عدالت فردی در فقه و عدل الهی در علم کلام متفاوت است لذا سوال میشود چگونه باید این مفهوم همانند فرهنگ و عدالت اجتماعی را از دل تاریخ و سیره کشف کنیم. چون باید ببینیم این کلمه در طول تاریخ چه تغییراتی کرده است. مخصوصا در زمینه عدالت شاهد تطور تاریخی هستیم.
تلفیق عاملیت فردی و ساختاری در زمان امام رضا(ع) در بسط عدالت اتفاق افتاده که متفاوت از زمان دیگر ائمه است. در اینجا یک سوال اصلی در عدالت اجتماعی وجود دارد که عامل اجرای عدالت کیست؟ در دنیای امروز، عمده منابع در دست حاکمیتهاست و مردم نقشی در توزیع آن ندارند تا بتوانند اقامه عدالت کنند. امام رضا(ع) در زمان خودشان با پذیرفتن ولایتعهدی، گویی تلاشهایی که در بسط عدالت در زمینه فردی داشتند را به حوزه ساختاری هم تسری دادند و در نتیجه نوعی عدالت رویهای در زمینه فرهنگ را شاهد هستیم و آن حضرت از فضای ایجاد شده سعی کردند از ساختار بهره ببرند به جای همانند فعالیتهای فردی ائمه اقدام کنند.
مسئلهای که در عدالت فرهنگی، ما را دچار چالش کرده است تنوع فرهنگ است یعنی وقتی میخواهیم انسان اجتماعی امروز را به سمت فرهنگ متعالی سوق دهیم یا حقوق فرهنگی وی را اعطا کنیم با تناقضاتی مواجه میشویم از جمله در زمینه حجاب، بین آزادی فردی با خیر جمعی که متناظر با فطرت یا ایدئولوژی است تنازع ایجاد میشود. امام رضا(ع) این تفاوت و تنوع فرهنگی را به رسمیت میشناسد یعنی به آحاد مردم و سلیقههای مختلف شخصیت میدهد و البته این به معنای پذیرش تفکرات و عقیده آنها نیست بلکه برای آنها حق گفتوگو قائل است و آنها را وارد بازی توزیع مواهب و خیرات فرهنگی میکند و میفرماید این خیر باید برای همه قابل دسترسی باشد. به همین دلیل است که امام رضا(ع) بر مقوله مدارا تأکید زیادی میکند چون مدارا لازمه تحقق عدالت فرهنگی است.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
هفتمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
,
اخبار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
میزگرد «بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات آن برای تل آویو» برگزار شد
شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
بررسی تحلیلی آرایش رسانه ها در جنگ غزه
دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
سه شرط امام رضا(ع) برای نقشآفرینی حاکمان در تحقق عدالت اجتماعی
عدالت مبنای قرآنی شناسایی حق صلح برای همه بشریت است
دیدگاه علامه طباطبایی درباره نقش اجتماع در تأمین عدالت
رعایت عفاف ارتباط مستقیمی با شرایط فرهنگی جامعه دارد
چگونه رفتارهای اخلاقی وزن تمدنی پیدا میکنند
مطالعات تمدنی راهبر زندگی مردم باشد، نه بازتابدهنده آن
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
241
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما