اختیاری بودن

اختیاری بودن 1
کرسی ترویجی نقد: نظریه اختیاری بودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای( مدظله) سیزدهمین کرسی ترویجی نظریه اختیاری بودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای( مدظله) در روز پنج شنبه 14 آذر ماه سال 98 در مرکز همایش های غدیر ساعت 10 صبح برگزار گردید
در این کرسی ترویجی ارائه دهنده محترم جناب حجت¬الاسلام حسین الهی نژاد ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن عسکری آروز کردن که انشاءالله از پیروان راستین آن حضرت باشیم گفت: سه بحث درباره ظهور مطرح است شرایط ظهور، علائم ظهور، زمینه سازی ظهور، بحث ما در مورد زمینه¬سازی ظهور می¬باشد برای تبیین بحث یک سری سئوالات مطرح می شود ااول بحث اصل ظهور دوم؛ بحث از ماهیت ظهور که آیا آسمانی است یا زمینی؟ آیا ظهور در آسمان طراحی می شود و در زمین اجراء می شود آیا ظهور به تمام معنا آسمانی است یا به تمام معنا زمینی است چه تعریفی برای زمینه¬سازی ظهور مطرح می¬کنیم. پرسش سومی که مطرح می¬باشد؛ آیا بشر می تواند کارهای انجام دهد که زمینه¬سازی ظهور تلقی شود پرسش چهارم آیا زمینه¬سازی تکلیفی است؟ یعنی دین و حضرات معصومین(ع) ما را به انجام زمینه¬سازی امر کرده¬اند؟ پنجمین سئوال که در باره زمینه¬سازی مطرح می¬شود آیا زمینه برای بشر ممکن است اگر ارتباط است چه ارتباطی، آیا خاص است یا لزومی سئوال ششم آیا خود ظهور، زمان ثابتی دارد یا غیر ثابت، و یا به صورت تلفیقی یعنی هم زمان ثابت دارد و هم زمان غیر ثابت یعنی شناور؟ پرسش هفتم آیا خود زمینه سازی ارتباط با ظهور دارد و آیا این ارتباط لزومی است یا غیر لزومی؟ و آیا زمان ظهور با انجام کارهای خوب و بد به جلو و عقب انداخته می¬شود؟
در ذیل این سئوالات حجت الاسلام الهی¬نژاد در ادامه بحث  دو نگرش را مطرح می کنند: 1ـ نگرش وظیفه گرایی مطلق 2ـ نگرش وظیفه گرائی معطوف به ظهور. در نگرش وظیفه گرایی مطلق رابطه بین ظهور زمینه سازی لزومی نیست یعنی در اینجا هیچ رابطه¬ای بین زمینه سازی و ظهور نمی بینیم، صاحبان این نگرش می¬گویند ظهور زمانش ثابت است انجام اعمال صالح انجام اعمال ناصالح ظهور را به جلوه و عقب نمی اندازد. نگرش دوم نگرش وظیفه¬گرایی معطوف به ظهور، که بر اساس این نگرش زمینه¬سازی برای بشر ممکن بوده و زمینه¬سازی برای بشر یک تکلیف می باشد و بشر باید به دنبلا تحصیل ظهور برود. در این نگرش رابطه بین زمینه سازی و ظهور یک رابطه لزومی بوده و ظهور زمانش تلفیقی از ثابت و شناور می¬باشد.
در ادامه ایشان نگرش دوم را به بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) مستند کرده که معظم له می-فرماید: ما مي¬توانيم قدم ‌به‌ قدم جامعه‌ی خود و زمان و تاريخ خود را به تاريخ ظهورِ ولی‌عصـر- صلوات الله و سلامه عليه- نزديک کنيم.(سخنرانی رهبر معظّم انقلاب، 26/9/۱۳۷۶)  پس می¬شود زمينه‏ها را فراهم کرد. وقتی چنين زمينه‏هايی إن‌شاء‌الله گسترش پيدا کند، زمينه‏ی ظهور حضرت بقية‌الله أرواحنا فداه نيز پديد می‌آيد و مسئله‏ی مهدويت اين آرزوی ديرين بـشر و مسلمين تحقّق می‌يابد. (ميلاد حضرت مهدی‌(ع)، 25/9/1376) در بیانات مقام معظم رهبری از متن «ما می¬توانیم قدم به قدم جامعه¬ی خود...» تحصیلی بودن ظهور و از متن « زمینه¬ی ظهور حضرت بقیه الله نیز پدید می آید...» بی شک از این فرمایشات و بیانات اختیاری بودن ظهور برداشت می¬شود.



 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 983
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما