چشم انداز
چشم انداز: چشم انداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( دامت برکاته) چشم انداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) در روز چهارشنبه 29 آبان ماه سال 98 در سالن همایش غدیر ساعت 10 برگزار گردید   حجت الاسلام رحیم کارگرعنوان کرد:چشم انداز جایگاه بسیار مهمی در آینده پژوهی دارد. چشم‌انداز بیان سازمان یافته و نیرومند جایگاهی است که فرد، ملت یا سازمان باید به آن‌جا برسد. چشم‌انداز تصویری شفاف و عمیق از مسیر و هدف فرد یا گروهی است که رسیدن به آن را قصد دارند. چشم‌انداز ترکیب درک مشترک از موفقیت‌های آتی و تمایل رسیدن به آن‌هاست.چشم‌انداز عبارت است از تصویری مطلوب و آرمان قابل دستیابی که منظور و دورنمایی در افق بلند مدت فراروی مدیریت عمومی جامعه قرار می‌دهد و دارای ویژگی‌های جامع نگری، آینده نگری و ارزش گرایی و واقع گرایی است. وقتی از این منظر به چشم انداز نگاه کنیم، چشم انداز جامعه منتظر از نظر مقام معظم  رهبری عبارت است از :  جامعه منتظر نظامی سیاسی – اجتماعی است که  در حال حرکت به سمت صلاح و عدالت و توانمندی ، با نشاط ، امید و آمادگی بسیار بالا جهت زمینه سازی ظهور وایفای نقش فعال در تحولات جهانی. حال سوال این است :این چشم انداز  را چگونه می توانیم از دیدگاه  مقام معظم رهبری استخراج کنیم؟ با بررسی  و مطالعه دیدگاه ایشان  یک سری کلید واژه ها را می توانیم بدست آوریم که کمک می کند در تدوین چشم انداز جامه منتظر از آنها استفاده کنیم. وقتی ایشان از ویژگی جامعه منتظر در سه محور صحبت می کند.1ـ وظایف اخلاقی 2ـ جنبه روحی و روانی 3ـ جنبه سیاسی و اجتماعی.در مورد جنبه اخلاقی به نظر ایشان جامعه منتظر ،  اصلاح کننده فرد و جامعه است ؛ حرکت کننده اهداف اسلامی است ؛ زمینه ساز ظهور امام زمان است ؛  این جامعه دارای عقیده  و عشق واقعی به امام زمان(عج) است و... در مورد محور دوم( روحی و فکری): جامه منتظر دارای نشاط و پویایی است ؛ اطمینان به آینده دارد ؛ از پوچی و یاس و دوری می کنند و... اما ز لحاظ سیاسی و اجتماعی  جامعه منتظر در حال آماده باش دائم است ؛  و ضعیت سیاسی معاصر را نمی پذیرد ؛ قسط و عدل و  داد را در حد توان اجرا می کند ؛  این توانایی مستمر و پایدار است ؛  مبارزه کننده با نظام ظالم جهانی است ؛  پرهیز کننده از سکوت و انزوا است ؛ نقش مهمی در تحولات جهانی دارد و... حال یک نظریه پرداز وقتی می خواهد یک نظریه  ارائه بدهد همه این جوانب را در نظر می گیرد .
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ سلامی گفت:در تعیین چارچوب نظری در دیدگاه دو اندیشمند بزرگ به نام کالینز و و پوارس  استفاده کردیم. به نظر اینها چشم انداز دارای  دو بخش ایدئولوژی و توصیف رویاروی است. بخش اول دو قسم می باشد -1ـ ارزش های بنیادین 2ـ اهداف بنیادین،. در ارزش های بنیادین دنبال اصول و باورها و مسائل هستیم که برای یک کشور اهمیت دارد ارزش های بنیادین جامعه منتظر چه هست این ارزش ها جامعه دنبال اهداف بنیادین هستیم. اهدافی که این کشور می خواهد به آن برسد اصلی ترین وجود سازمان هست اصول جامعه منتظر چرا باید داشته باشد برای پیدا کردن این سئوال جواب دهیم.
بخش دوم: توصیف آینده رویایی  که دارای دو جزء مهم استظک اهداف متهورانه، اهداف بلند مدت که در ظاهر امر رسیدن به آن غیر محال است. جزء دوم : توصیف روشن آینده است که جامعه منتظر را از سایر جامعه ها متمایز می کند. در هر حال ارزش اصلی از دیدگاه مقام معظم رهبری اصلاح فرد و جامعه و  پویایی و امید واری و ظلم ستیزی و عدالت و.. است.  

 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 394
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما