راهبرد:

راهبرد انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی ظهور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اولین کرسی از سلسله کرسی‌های مهدویت‌پژوهی و انقلاب اسلامی با عنوان:«راهبرد انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی ظهور» با ارائه حجت الاسلام محمود ملکی راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز یکشنبه، ۱۶ بهمن ماه 1401در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید
حجت الاسلام ملکی‌راد در این نشست، اظهار کرد: : یکی از دستاوردهای تمدن نوین اسلامی بسط پایه‌های مهدوی در جهان است که با این بسط زمینه‌های ظهور فراهم می‌شود اگر بخواهیم ارتباط مهدویت و انقلاب اسلامی را ترسیم کنیم، درمی یابیم این دو، رابطه ای دوسویه دارند یعنی هم مهدویت در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی تاثیرگذار بوده و هم انقلاب اسلامی با ایجاد زمینه هایی در جهت گسترش فرهنگ مهدویت موثر است
وی در ادامه بیان کرد: نخستین واژگانی که باید به مفهوم آن نظر داشت، راهبرد است، این واژه ابتدائا در عرصه نظامی به کار رفته و سپس به اجتماع، سیاست و فرهنگ و ... راه‌یافته است. منظور از راهبرد در این بحث برنامه و الگو و ناظر بر برنامه های طولانی‌مدت است باید ببینیم انقلاب اسلامی در مهدویت و زمینه سازی ظهور چه برنامه های بلندمدتی دارد.
حجت‌الاسلام ملکی‌راد افزود: زمینه‌سازی، فعلی اختیاری است و جامعه اسلامی موظف است این زمینه را فراهم کند. ما درصدد هستیم ببینیم انقلاب اسلامی از چه راهبردهایی برای زمینه سازی ظهور برخوردار است؟ .. راهبرد اول تاکید انقلاب اسلامی بر ولایت و رهبری الهی در زمین است؛  برای بسط ولایت مهدوی در جهان به عناصری نیازمندیم ازجمله دین الهی در قالب وحی و نیز ولایت و امامت الهی است.
وی تاکید کرد: یعنی انقلاب اسلامی علاوه بر شکل‌گیری بر پایه ولایت در ادامه و استمرار خود تبیینی موثر از ولایت داشته است. دومین راهبرد انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت، نظام‌سازی و دولت‌سازی اسلامی است؛ منظور از نظام‌سازی یعنی وقتی اصل انقلاب شکل گرفت نظام سیاسی، نظام، فرهنگی، نظام اخلاقی و ... غایت‌شان ظهور باشد چنان که در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده به خورشید عظمای ولایت برسیم.
حجت الاسلام ملکی‌راد در ادامه گفت: باور اسلامی دولت جهانی را در نظر دارد، و جغرافیای جهانی دنبال می شود چنان که از آیات قرآن هم همین مهم استنباط می شود و خدای متعال از واژه «ناس» یعنی مردم استفاده می کند لذا مرزبندی های امروز مدنظر نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: اوج این دولت‌سازی در عصر ظهور رقم می خورد چنان که قرآن تصریح دارد: «هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!».
وی تاکید کرد: جامعه سازی اسلامی و نقش مهدویت در آن نیز باید بررسی شود جامعه سازی و تشکل مومنان و به تعبیر آیات قرآن، تشکل حزب‌الله در زمینه سازی ظهور بسیار مهم است از این رو، راهبرد مهم انقلاب اسلامی این است که جامعه مومنانه شکل بگیرد؛ گروهی از آیات قرآن در این باره به پیروزی حزب الله در جهان تصریح دارند: «فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ» و گروه دیگر آیاتی هستند که زمینه‌سازی برای ظهور را نیازمند کادرسازی و تربیت نیرو می دانند.
حجت الاسلام ملکی‌راد درباره راهبرد چهارم در زمینه‌سازی ظهور، گفت: ساخت تمدن نوین اسلامی است تبعا با ایجاد این تمدن، زمینه های گسترش فرهنگ ناب اسلامی به صورت عمومی و گسترش فرهنگ ناب مهدوی به طور خاص، فراهم‌تر می شود. یکی از کارهای تمدن نوین اسلامی بسط پایه های مهدوی در جهان است که با این بسط زمینه های ظهور فراهم می شود.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «خدامراد سلیمیان»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی‌نژاد» نیز در ادامه گفت: از راهبردهای مهم انقلاب اسلامی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار است؛ وقتی می گوییم اندیشه مهدویت عقبه تئوریک انقلاب اسلامی است یعنی بین این دو تعامل دوسویه برقرار است؛ راهبرد دیگر معرفت‌افزایی عمومی در این باره است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی ابراز کرد: زمینه سازی بدین معنا نیست که آیا فعل ما تاثیر دارد یا نه؟ اگر بگوییم نه! یعنی خمودگی و یاس و ناامیدی؛ پس باید تاثیرگذاری افعال‌مان در ظهور تاثیر دارد را باید پذیرفت، اما اینکه چطور تاثیر می گذارد باید بررسی شود. آیا این تاثیر بدان معنا است که با زمینه سازی ما ظهور ۱۰ سال جلو می افتد؟ خیر این توقیت و کذب محض است.
 


 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/11/17 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 141 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 142
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما