حاج قاسم:

حاج قاسم در طراز انسان منتظر و مهدوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگده مهدویت و آینده پژوهی درمورد حاج قاسم در طراز انسان منتظر و مهدوی گفتحجت الاسلام سلیمیان عنوان کرد: مرام شهید سلیمانی برخاسته از آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص)، مکتب اهل بيت (ع)، فرهنگ انتظار و مهدویت و سيره عملی امامین انقلاب، دارای دو سويه کاملاً متفاوت: يکی شدّت در برخورد با کفار و دشمنان و ديگری مهرورزی و ملاطفت با مردمان است. اسلام، سامانه‌ای به‌هم‌پيوسته و فراگير از آموزه‌های اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سياسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی است. برنامه‌ای جامع که خوشبختی دنيايی و آخرتی انسان‌ها را تضمين کرده، برای همه نيازهای زندگی انسان‌ها برنامه ارائه کرده است. که از آن‌ها تعاملات انسان‌ها با ديگران است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابرازکرد: خداوند برای آموزش اين تعاملات انسانی، پیامبرانی را فرستاد و آخرين آن‌ها را الگویی پسندیده برای همگان قرار داد و خُلق او را نيکوترين و پسنديده‌ترين اخلاق برشمرد و در ميان خُلقيات او و پيروانش، از برجسته‌ترین‌ها را، سخت‌گيری بر کفار و دشمنان و رحمت و مهربانی بر مؤمنان و دوستان، توصيف کرد. اين دو ويژگی البته در عصر غيبت و انتظار به سبب برخی ويژگی‌های اين دوران که برجسته‌ترين آن‌ها نبود ظاهری پيشواي معصوم(ع) است، بيش از هر زمان ديگر مورد تأکيد قرار گرفته به گونه‌ای که يکی از شاخصه‌هاي منتظران راستين است.
خدامراد سلیمیان اظهار داشت :بی‌گمان مقدمه دشمن‌ستيزی دشمن‌شناسی است. از آن‌‌جايي که شهيد سليمانی در دوران مباره با دشمنان سه دوره متفاوت را سپری کرد مواجهه با دشمنان در هر دوره اقتضاهای مناسب خود را طلب می‌کرد. اين دوره‌ها عبارت بودند از هشت سال دفاع مقدس، مبارزه در لبنان، و مبارزه با داعش در سوريه و عراق.در دوران هشت سال دفاع مقدس که مردم ايران در پاسخ به ددمنشی‌های صدام به ميدان آمده بودند اما همه دشمنان کسانی نبودند که از سر دشمنی در ميدان کارزار آمده بودند. بلکه برخی از افراد جبهه مقابل شيعيانی بودند که به زور به جبهه آورده شده بودند.حاج قاسم سلیمانی، در اين دوران فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان بود و نقش ارزنده ای در آن دوران ایفا کرد. اولین عملیات تیپ ثارالله به فرماندهی شهید سلیمانی در عملیات فتح المبین بود.
سلیمیان گفت: دوران مبارزه در لبنان نیز مبارزه به‌طور مشخص در برابر دشمن صهيونيست و کودک‌کش بود که البته اقتضاي حضور در اين ميدان بيشتر تربيت جوانان رزمنده و تقويت جبهه مقاومت بود.نقش سرنوشت‌ساز سردار سلیمانی در تجهیز حزب الله لبنان به انواع جنگ‌افزارها و نيز و آماده‌سازی برای نبرد با اسرائیل، گره‌گشای بحران‌های پرشمار نظامی از جمله جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان بود. بحرانی که اگر برای آن تدبیری حکیمانه همراه با شدّت عمل برای آن اندیشیده نمی‌شد، چه بسا سرنوشت لبنان و به تبع آن محور مقاومت در کل منطقه دچار مشکلاتی اساسی می‌شد.همچنین جنگ با داعش و ریشه‌کنی این غده سرطانی پديده‌ای بی‌مانند است که در پرونده کارزار شهيد سليمانی از درخشش ويژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که نه فقط دوستان که دشمنان را نيز به ستايش او وادار کرده است.
کارشناس مهدوی می گوید:اين دوره مبارزه البته، پيچيدگی‌های خاص خود را داشت. چرا که در جبهه مقابل او کسانی بودند که به ظاهر برای اقامه دولت اسلامی دست به سلاح برده بودند اما در حقيقت و باطن سياست‌های شيطان بزرگ را گام به گام در برابر جبهه حق و مقاومت پی می‌گرفتندرهبر معظم انقلاب که همواره سکان‌دار کشتی انقلاب بوده اهتما جدّی مردم به شناخت دشمن را هميشه يادآور می‌شدن. در جايي در اين باره فرمودند: آنچه وظیفه‌ ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اولاً دشمن‌شناسی است؛ دشمن را [بشناسیم]؛ در شناخت دشمن اشتباه نکنید. نگویید که خب همه می‌دانیم؛ بله، شما می‌دانید که دشمن کیست؛ دشمن استکبار است، دشمن صهیونیسم است، دشمن آمریکا است؛ اینها را شما می‌دانید امّا تلاش وسیعی دارد انجام می‌گیرد برای اینکه این قضیّه را به عکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با شیوه‌های پیچیده‌ تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ دشمن‌شناسی بسیار مهم است؛ یکی این؛ بعد، دانستن نقشه دشمن؛ دشمن چه کار دارد می‌کند، چه کار می‌خواهد بکند؛ و بعد، دانستن شیوه مقابله با نقشه دشمن؛ این را باید مردم ما بدانند.شهيد سليمانی با اقتدا به امامين انقلاب همواره به اين توصيه‌های ايشان عمل کرده بصيرت خود را در نگاه قرار داد.
خدامراد سلیمیان عنوان کرد:شهيد سليمانی اين شجاعت را به عالی‌ترين وجه ممکن در خود ايجاد کرده بود. رهبر معظم انقلاب در باره شجاعت او می‌گويد: «هم یک فرمانده جنگاورِ مسلط بر عرصه نظامی بود، هم درعين حال به شدت مراقب حدود شرعی بود. در ميدان جنگ، گاهی افراد حدود الهی را فراموش می‌کنند، می‌گویند وقت این حرف‌ها نيست؛ او نه، او مراقب بود. آنجایی که نباید سلاح به کار برود، سلاح به کار نمی‌برد؛ مراقب بود که به کسی تعدی نشود، ظلم نشود؛ احتياط‌هایی می‌کرد که معمولاً در عرصه نظامی، خيلی‌ها این احتياط‌ها را لازم نمی‌دانند؛ [لكن] او احتياط می‌کرد. به دهان خطر می‌رفت اما جان دیگران را تا می‌توانست حفظ می‌کرد؛ مراقب جان نزدیكانش، اطرافيانش، سربازانش، همكارانش در ملت‌های دیگر که در کنار او بودند، بود.
این کارشناس مهدوی می گوید: و در جايي ديگر شجاعت این سردار بی‌مانند را این گونه به تصویر می‌کشد: به یک منطقه‌ای که در محاصره‌ ۳۶۰ درجه‌ای دشمن است، شهید سلیمانی با بالگرد وارد این منطقه می‌شود، در محاصرهی کامل دشمن جوان‌های خوبی در آن منطقه هستند که دست‌تنها هستند، فرمانده‌‌ای ندارند، چشمشان که به حاج قاسم سلیمانی می‌افتد، جان پیدا می‌کنند، روحیه پیدا می‌کنند، انگیزه پیدا می‌کنند، محاصره را از بین می‌برند و دشمن را متواری می‌کنند و فرار می‌کنند؛ چه کسی می‌تواند این کارها را انجام بدهد؟توجه به رفتار‌های شهید حاج ‌قاسم سلیمانی گويای آن است که آن شهيد بزرگواره همواره رفتار پيشوايان معصوم(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار داده مرامی سرشار از شدّت با دشمنان و مهربانی با مردم داشت.
حجت الاسلام سلیمیان مطرح کرد:شجاعت مثال‌زدنی او، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستيزی او سبب شد تا در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷شمسی امام خامنه‌ای، نشان ذوالفقار(عالی‌ترین نشان نظامی ایران) را بـه سپهبد شهید سردار سلیمانی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشانه‌ای نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبـه و رؤسای ستادهای عالی‌رتبه در نیروهای مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌هـای رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.رهبر انقلاب در مراسم اعطای اين نشان به نکات برجسته‌ای از رشادت‌های سردار اين‌گونه اشاره کردند: «شاید برخی دوستان ندانند ولی دشمنان خوب می‌دانند که او با کمک به ملت‌های منطقه توانست همه نقشه‌های نامشروع آمریکا در غرب آسیا را خنثی کند. … نقشه آمریکا در سوریه، عراق، لبنان با کمک این شهید خنثی شد… بنده در برابر کار بزرگ و قیامتی که سردار سلیمانی کرد تعظیم می‌کنم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی عنوان کرد :در پايان نکته حایز اهميت آن است که آنچه سبب شده تا شهيد سليمانی در اوج قرار گيرد اتصاف به صفات متضاد همديگر است که البته برای کسب آنها نياز به تلاش فراوان است. چه اينکه ممکن است انسان‌هایی با روحيه خشن در برابر دشمنان با شدّت برخورد کنند اما در برابر مردم عادی و دوستان نمی‌توانند انسان‌های مهربانی باشد چه اينکه کسانی هم هستند که با عموم انسان‌ها با نرم‌خويي و مهربانی رفتار می‌کنند اما در برابر دشمنان نمی‌توانند در خود حس سخت‌گيری و شدّت داشته باشند. و اجمالاً اینکه جمع اين دو صفت آن هم در اوج ممکن کاری بسيار سخت می‌نمايد که نيازمند ممارست و خودسازی فراوان است.و سرانجام نتيجه اين گردآوردن دو صفت آن شد که مردمان بسياری از عمق جان به او مهر می‌ورزند که نمونه اين عشق را در تشييع پيکر پاک او جهانيان به نظاره نشستند و از ديگر سو اوج دشمنی‌های استکبار را با او همگان ديدند.
در پایان خدامراد سلیمیان گفت: مرام شهید سلیمانی برخاسته از آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص)، مکتب اهل بيت (ع)، فرهنگ انتظار و مهدویت و سيره عملی امامین انقلاب، دارای دو سويه کاملاً متفاوت: يکی شدّت در برخورد با کفار و دشمنان و ديگری مهرورزی و ملاطفت با مردمان است.و اين دو خصلت قرآنی با الهام از فرهنگ انتظار، همواره مد نظر اين شهيد بزرگوار بود تا آنکه به لقاء الهی نائل شد. اینکه در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح، هرگز احساس ناتوانی که نمی‌کرد، بلکه از موضع اقتدار او را به هماوردی با خود فرامی‌خواند و در برابر مردم عادی با تأسی بر پيشوايان معصوم(ع) در نهايت تواضع و فروتنی رفتار می‌کرد و هرکجا، هر کاری از دستش بر می‌آمد، در خدمت به آنان فروگذار نبود.او نه فقط در خدمت به مردم لحظه‌ای به خود ترديد راه نداد که بر اين باور بود: به‌کارگيری افراد


 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/10/8 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 191 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 192
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما