ویژگی های اجتماعی:

ویژگی های اجتماعی جامعه مهدوی از دیدگاه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره)

هشتمین کرسی ترویجی همایش نظریه و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با موضوع «ویژگی های اجتماعی جامعه مهدوی از دیدگاه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز یکشنبه، 15 آبان 1401 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.در این نشست علمی حجت الاسلام مریجی با بیان اینکه ارزش ها عنصر برجسته فرهنگ هستند، اظهار کرد: سایر عناصر مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر آنها قرار دارند اگر جامعه مبتنی بر روابط متقابل است و روابط متقابل مبتنی بر فرهنگ، فرهنگ بر ارزش ها ابتناء دارد لذا قوام فرهنگ و جامعه به قوام ارزش ها است. جامعه هدفمند است و برای رسیدن به اهداف، به روابط نیاز دارد، گفت: ارزش ها، باورهای ریشه دار هستند، تفاوت جوامع به تفاوت ارزش ها است چون ریشه در مسائل مختف دارند
وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ها یا ریشه در دین دارند یا در غیر دین؛ غیردین همچون احساسات، ذوق، سلیقه و عواطف مثل اینکه می گوییم دلم می‌خواد یا خوشم میاد ... برخی ارزش ها ریشه در دلبخواه ها دارند که ارزش های اجتماعی نام می گیرند؛ این ارزش ها، بایدها و نبایدهایی هستند که مقبولیت عامه دارند و مردم می پسندند. ارزش های دینی در عقل و نقل ریشه دارند، اشتباه است عقل را مقابل نقل قرار دهیم این دو کنار هم و ابزار کشف دین هستند؛ دین مجموعه دستورالعمل هایی است که خدای تبارک و تعالی برای هدایت بشر فرستاده است و توسط عقل و نقل به ما می رسد، عقل شامل علم (تجربه) و اطلاعات می شود و نقل هم بر سه قسم است، فعل و قول معصوم(ع) را در بر می گیرد.ارزش ها و باورهایی که ریشه در دین دارد همچون چراغ هدایت برای جامعه بشری است در حکومت مهدوی از دیدگاه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) عدالت اجتماعی به عنوان موهبت، ریشه در ارزش های الهی دارد نه ذوق و سلیقه؛ عدالت ذوقی، با عدالت اشخاص تفاوت می کند، چون سلیقه وابسته به اکثریت است آنچه که به مقبولیت عامه دامن می زند به ریشه ها کار ندارد!
وی تاکید کرد: عدالتی که ریشه در ارزش های الهی داشته باشد محصور در زمان و مکان نیست بلکه در همه زمان ها و مکان ها، یکی است درباره امنیت هم این مسئله صادق است. آیت الله العظمی صافی از ویژگی های جامعه مهدوی را عدالت، انسجام اجتماعی و همبستگی می داند، این همبستگی به گونه ای است که فقیر و غنی یکی هستند و فقرا می توانند دست در جیب اغنیاء کرده و نیازشان را مرتفع کنند، همان وعده ای که درباره عصر ظهور داده شده است.ارزش های دینی انسجام‌بخش است، گفت: ارزش های عقلی به دلیل قرار گرفتن در حصار دنیا محدودیت هایی دارند، علاوه بر این، غالبا از آن بهره نمی گیریم اگر عقل باشد دعوایی شکل نمی گیرد دعوا بر سر ذوق و سلیقه است که رخ می دهد، به تعبیر مرحوم آیت الله مصباح ارزش ها مثل آب، سه قسم اند، آب برکه، آب چاه و آب چشمه که جاری است.
وی ادامه داد: آب برکه چون ریشه ندارد در معرض زوال است، آب چاه ریشه دارد اما قابلیت دسترس همگان نیست باید استخراج شود، عقل نیز چنین است و بهره ای را که باید، از آن نمی گیریم برای همین ای‌کاش می گوییم؛ اما آب چشمه حیاتبخش است و جریان دارد ارزش های وحیانی چنین اند که آرامش و حیات را به ارمغان می آورند.
حجت الاسلام مریجی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ارزش های الهی بر جامعه حاکم شود، امنیت و عدالت و همبستگی واقعی محقق می شود مثل کاهش آسیب های اجتماعی در ماه مبارک رمضان، چون همه سر سفره رمضان نشسته اند! در ایام اربعین نیز حاکمیت ارزش های الهی را برای روزهای معدود شاهدیم ارزش هایی که انسجام بخش است، نظیر آنچه در جامعه مهدوی رخ می دهد هدف حکومت مهدوی، اجرای احکام الهی یا به تعبیری حاکمیت ارزش های وحیانی است آنگاه امنیت جامعه حقیقی خواهد بود.
 


 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/8/15 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 109 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 110
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما