کرسی ترویجی:

عرضه و نقد ایده علمی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و وظایف دولت اسلامی در جامعه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هفتمین کرسی ترویجی همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) امروز چهارشنبه، 4 آبان ماه 1401به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار شد
در این کرسی موضوع «عرضه و نقد ایده علمی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و وظایف دولت اسلامی در جامعه منتظر» توسط رضا عیسی‌نیا ارائه شد؛ آنچه در ادامه می آید مروری است بر آنچه در این کرسی مطرح شد.قبل از هر چیز باید معنایِ مفهوم دولت را مشخص و معین کرد مفهومی که می توان گفت یکی از دشواری های بنیادین و پایه ای در ادبیات سیاسی به ویژه ادبیات سیاسی شیعه است زیرا مفاهیم دولت، حکومت و نظام؛  در این ادبیات معمولاً به معنای واحد و مترادف یکدیگر بکار رفته اند.
بنابر دیدگاه آیت الله العظمی صافی، دولت یک فرانهاد است ایشان بیان می کند: بشر برای داشتن حقوق متقابل و تبادل دسترنج‌ها ، همكارى‌هاى سالم و سازنده و روابط متعادل و آسايش‌بخش و برای زندگى كردن و از نظم و ترتيب و امنيّت و رفاه لازم برخوردار شدن، به دو چيز نياز دارد: نخست قانون جامع و برنامه‌هاى كافى و مديريت و زمامدارى و مركز تصميم‌گيرى و اجرايى مورد اعتماد.آیت الله العظمی صافی گلپایگانی این تفکر را که «در امر زمامدارى دستور و برنامه شرعى وجود ندارد و مردم، خود بايد اين مشكل را در هر عصر به هر شكلى كه صلاح ديدند، علاج نمايند كه طبعاً يكى از اين شكل‌ها هم نظام اكثريت مى‌باشد» نمی پذیرد، وی در مقابل آنانی که نظام امامت را مقدمه نظام شورایی و حکومت مردم بر مردم می دانند اینگونه موضع گرفته و نظام شورایی و حکومت مردم بر مردم را در اسلام بیموضوع دانسته و پاسخ می دهد امیرالمومنین علی(ع) به ولایت منصوب شده است نه اینکه معرفی شده باشد یا خداوند جامعه را بدون رهبر گذاشته باشد! زیرا اولا خلاف لطف و اوصاف كماليه خدا و ربوبى پروردگار است و به علاوه، اقرار به نقص دين است كه به‌صريح آيه: «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»(مائده،3) کامل شده است.ایشان نظامات كنونى دنيا را نيز كه بر اساس به‌اصطلاح نگرش علمى و جدايى سياست از دين دنبال می کنند را نظامات جاهلی دانسته و اعلام می کند آنها مخالف اسلام هستند و مسلمان نبايد آنها را بپذيرد.آیت الله صافی، جامعه منتظر را، جامعه اسلام ناب، پيرو ولايت اهل‌بيت(ع) دانسته جامعه ای که از هر سو و هر طرف به اسلام باید منتهی ‌شود و مشروعيّت هر برنامه، هر اقدام، هر نمايش و همايش باید با  با هدايت‌های اسلام سنجیده شود.
ایشان تاکید دارد: جامعه ای پویا و در حرکت است زیرا معتقد است انتظار، لفظ نيست؛ گفتن نيست؛ عمل است، حركت است، نهضت و مبارزه و جهاد است، صبر و شكيبايى و مقاومت است. از شخص منتظر می خواهد حفظ هويّت و استقلال اسلامي را هميشه و در هر مناسبت، شعار‌ و افتخار خود بداند.در نظرگاه آن مرحوم، ملاك درست بودن یا غلط بودن جریان های فکری- سیاسی در جامعه منتظر بايد پيوستن به اسلام باشد و گرنه آمريكا هم ضد كمونيسم است، و روسيه هم ضد صهيونيسم، ضد كمونيسمی كه ضد صهيونيسم و آمريكا نباشد، اسلامی نيست و ضد صهيونيستی كه ضد كمونيسم و روسيه نباشد هم، اسلامی نيست!
ایشان تاکید داشت: حكومت‌هايی كه از جانب‌الله نيستند، طبق هر رژيم و برنامه‌ای كه باشند، باطل، و اطاعت از آنها بالذّات حرام است؛ و فقط حكومت خلفای الهی و كسانی كه از جانب آنها نيابت دارند، شرعی و واجب‌الاتباع است.
این مرجع فقید تقلید شیعیان بر این باور بود که: شیعه در عصر غیبت اطاعت از اوامر حکام شرع و فقهای عادل و علمای عامل را واجب و اطاعت آنان را رمز تشیع و نشانه ولایت و تسلیم و ایمان خود به نظام امامت می داند.
ایشان در پاسخ به این پرسش که «آیا نظام امامت با پایان یافتن دوره غیبت صغری و آغاز غیبت کبری در سال 1329قمری پایان پذیرفته است؟»، پاسخ داد: رژيم و نظام امامت، نظامی است الهی و انقطاع‌ناپذير و دوره فترت ندارد و در هر زمان و هر عصر وجود دارد؛ از عصر حضرت رسول اعظم(ص) تا حال تشكيل گرديده و برقرار بوده و هست؛ و تا دنيا باقی است، برقرار خواهد ماند برهركس واجب است كه «نظام امامت» را بشناسد و به آن ايمان داشته باشد و از آن اطاعت کند.
از کارویژه های دولت اسلامی در جامعه منتظربنابر اندیشه آیت الله صافی رسیدن و رساندن به قرب الهی «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌» است. در دولت اسلامی معیار همه چیز قانون است قانون به معنای اسلام چون حکومت در اسلام حکومت قانون است حقوق بشر و حقوق انسان‌ها و مرد و زن همان است كه خدای بشر، خدای زن و مرد، معيّن فرموده است؛ غير از آن، ‌همه ضلالت، گمراهی، فساد و تباهی و سير به‌سوی زندگی حيوانی است!ایجاد آرامش و رفاه، و برقراری نظم و امنیت در حوزه های سیاسی و اداری، ضایی و حقوقی، فرهنگی و اجتماعی رسالت دولت اسلامی در جامعه منتظر است.
نتیجه آنکه در عصر غیبت و در جامعه منتظر شأن حکومت از جانب امام معصوم به فقها می رسد و کارویژه تمامی حکومت های اسلامی از حکومت در مقیاس حکم حکومتی میرزای شیرازی تا حکومت واحد جهانی امام زمان(عج)، اقامه دین و اجرای احکام اسلامی است همین رسالت بر کارویژه های دیگر دولت از قبیل تأمین معاش، رفاه و آسایش و آرامش، امنیت، صیانت از قوانین سایه انداخته است.
گفتنی است، در ادامه این نشست مباحث مطرح شده توسط حجج اسلام والمسلمین نجفعلی غلامی و روح الله شریعتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 


 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/8/8 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 92 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 93
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما