جلسه شورا:

دومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در روز سه شنبه 15 تیر 1400 در تالار سردار سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلسه شورای پژوهشی پژوهشگده مهدویت و آینده پژوهی با عنوان: تحليل و بررسی روايی رجعت در منابع فريقين (با تأکيد بر جريان‌های انحرافی و مدعيان دروغين)» برگزار شد.
 در این جلسه رئیس محترم پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی حجت الاسلام حسین الهی نژاد درباره تحليل و بررسی روايی رجعت در منابع فريقين (با تأکيد بر جريان‌های انحرافی و مدعيان دروغين)»گفت: آقای سلیمیان درباره رجعت توانمند و سابقه¬ی خوبی دارند و جای اطمینان است اما در طرح تفصیلی که ارائه دادند، نکات خوبی ارائه شده،در عنوان تحلیل و بررسی روایی رجعت در منابع فریقین را داریم، در فریقین نگاه تقریبی است، نگاه تطبیقی نیست. در عنوان تحقیق باید توجه کنیم و در قسمت بیان مسأله هم نگاه تقریبی باید پیش برده شود.. بعضی از بزرگان رجعت را به عنوان ضرورت مذهب قبول ندارند.امتیازات این تحقیق را باید بگوییم بعد از آن نوآوری کار خودش را نشان می¬دهد، مسأله¬محور بودن زیر سؤال نرود.منظور از بررسی تاریخی همان تطورات تاریخی است که بحثی تخصصی و متناسب با تاریخ است.
در ادامه حجت الاسلام خدامراد سلیمیان مجری طرح عنوان کرد:  دو تمایز را بیان کرده¬اند، آیا بزرگان ما متن و محتوای روایات را بررسی نکرده¬اند.معمولاً در این مسائل خیلی جدی وارد می¬شوند، رجعت در اهل سنت شاید نداشته باشیم. باید این نگاه را داشته باشیم وقتی رجعت در امت¬های گذشته را قبول دارند.عمدتاً منابع روایی هستند به ندرت کتاب¬های تحلیلی هستند اما با همه اینها اثری که مشخصاً روایات رجعت را مورد مداقه قرار داده باشد مشخص نیست، برخی روایات به صورت تک نگاه انجام شده است.کار بسیار سنگین است و این پایان کار نخواهد بود.
بحث روایی رجعت در منابع فریقین هست، یک افزوده¬ای بر آن افزوده شد و در کنار آن سوء استفاده¬ای که جریان¬های انحرافی از روایات معتبر و غیرمعتبر انجام داده¬اند کار بشود.
این طرح تفصیلی است و فقط یک نکته، بخش اول را به مفاهیم کلی اختصاص دادیم، در بحث کلیات مباحث پایه¬ای این عنوان مطرح شده، رجعت ضروری دین و... مطرح شده است.در اهل سنت دو گروه مثبتین و نافین و عوامل انکار رجعت نزد اهل سنت و جایگاه رجعت در نظر دیگر گروه¬های شیعی بررسی خواهیم کرد.
و در ادامه اعضای شورای پژوهشی نکاتی را جهت تعمیق  تکمیل این طرح بیان کردند که نویسنده محترم به برخی از آنها پاسخ دادند و قبول کردند که برخی از آن اشکالات را در طرح نامه اصلاح نمایند.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/4/20 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 394 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 395
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما