اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
عید نوروز روز ظهور امام مهدی (عج) و کشته شدن دجال و ....
نوروز روزی است که، پیغمبر فرمود: که اصحابش با أمیر المؤمنین بیعت کردند، روزی که، پیغمبر علی را به وادی پریان فرستاد، تا از آنها بیعت گیرد، روزی که، دوباره مردم با علی بیعت کردند، روزی که، امیر المؤمنین بر خوارج نهروان پیروز شد و ذوالثدیة را کشت، روزی که، قائم ما ظهور کند و روزی که، بر دجّال پیروز شود و او را در محله زباله کوفه به دار آویزد، نوروزی نیاید جز اینکه ما توقع فرج داریم، زیرا؛ از روزهای ما و روزهای شیعیان ما است، آن روز را عجمها نگهداشتند و شما آن را گم کردید.
عید نوروز روز ظهور امام مهدی (عج) و کشته شدن دجال و ....
آیه
G
هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِکَةُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
F
: آیا (پیروان فرمان شیطان، پس از این همه نشانهها و برنامههای روشن) انتظار دارند که خداوند و فرشتگان، در سایههایی از ابرها به سوی آنان بیایند (و دلایل تازهای در اختیارشان بگذارند؟! با اینکه چنین چیزی محال است!) و همه چیز انجام شده و همه کارها به سوی خدا بازمیگردد. (بقره: 210)
روایت
رَوَی فَضْلُ اللَّهِ بْنُ عَلِیِّ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ تَوَلَّاهُ اللَّهُ فِی الدَّارَیْنِ بِالْحُسْنَی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْعَبَّاسِ الدُّورْیَسْتِیِّ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الْمُونِسِیِّ الْقُمِّیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ بِلَالٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ یُوسُفَ عَنْ حَبِیبِ الْخَیْرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ الصَّائِغِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ
7
یَوْمَ النَّیْرُوزِ فَقَالَ
7
أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیَوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَذَا یَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَم وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ
7
وَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکَّةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَکَ حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یَا سَیِّدِی إِنَّ عِلْمَ هَذَا مِنْ عِنْدِکَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ یَعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یَا مُعَلَّی إِنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یَعْبُدُوهُ وَ لَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ
7
وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ بِهِ الرِّیَاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ
7
عَلَی الْجُودِیِّ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَحْیَا اللَّهُ فِیهِ
G
الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ
F
[1]
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَزَلَ فِیهِ جَبْرَئِیلُ عَلَی النَّبِیِّ
6
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ الله
6
أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
7
عَلَی مَنْکِبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیْشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیْتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کَذَلِکَ إِبْرَاهِیمُ
7
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِیُّ
6
أَصْحَابَهُ أَنْ یُبَایِعُوا عَلِیّاً
7
بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِیُّ
6
عَلِیّاً
7
إِلَی وَادِی الْجِنِّ یَأْخُذُ عَلَیْهِمُ الْبَیْعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی بُویِعَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
7
فِیهِ الْبَیْعَةَ الثَّانِیَةَ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ النَّهْرَوَانِ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیَّةِ
[2]
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَی کُنَاسَةِ الْکُوفَةِ وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا وَ أَیَّامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَم وَ ضَیَّعْتُمُوهُ أَنْتُمْ وَ قَالَ إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ سَأَلَ رَبَّهُ کَیْفَ یُحْیِی هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ الَّذِینَ خَرَجُوا فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنْ یَصُبَّ الْمَاءَ عَلَیْهِمْ فِی مَضَاجِعِهِمْ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ سَنَةِ الْفُرْسِ فَعَاشُوا وَ هُمْ ثَلَاثُونَ أَلْفاً فَصَارَ صَبُّ الْمَاءِ فِی النَّیْرُوزِ سُنَّةً فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی أَ لَا تُعَرِّفُنِی جُعِلْتُ فِدَاکَ أَسْمَاءَ الْأَیَّامِ بِالْفَارْسِیَّةِ فَقَالَ
7
یَا مُعَلَّی هِیَ أَیَّامٌ قَدِیمَةٌ مِنَ الشُّهُورِ الْقَدِیمَةِ کُلُّ شَهْرٍ ثَلَاثُونَ یَوْماً لَا زِیَادَةَ فِیهِ وَ لَا نُقْصَانَ فَأَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ کُلِّ شَهْرِ
هُرْمُزْدَ رُوزَ
اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ آدَمَ
7
تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ صَالِحٌ لِلشُّرْبِ وَ لِلْفَرَحِ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ سَعِیدٌ مُبَارَکٌ یَوْمُ سُرُورٍ تَکَلَّمُوا فِیهِ الْأُمَرَاءَ وَ الْکُبَرَاءَ وَ اطْلُبُوا فِیهِ الْحَوَائِجَ فَإِنَّهَا تَنْجَحُ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ مُبَارَکاً وَ ادْخُلُوا فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ اشْتَرُوا فِیهِ وَ بِیعُوا وَ زَارِعُوا وَ اغْرِسُوا وَ ابْنُوا وَ سَافِرُوا فَإِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ یَصْلُحُ لِجَمِیعِ الْأُمُورِ وَ لِلتَّزْوِیجِ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً وَ مَنْ ضَلَّتْ لَهُ ضَالَّةٌ وَجَدَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ الثَّانِی
بَهْمَنَ رُوزَ
یَوْمٌ صَالِحٌ صَافٍ خَلَقَ اللَّهُ فِیهِ حَوَّاءَ
7
وَ هُوَ ضِلْعٌ مِنْ أَضْلَاعِ آدَمَ
7
وَ هُوَ اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِحُجُبِ الْقُدْسِ وَ الْکَرَامَةِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ مُخْتَارٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُبَارَکٌ تَزَوَّجُوا فِیهِ وَ أْتُوا أَهَالِیَکُمْ مِنْ أَسْفَارِکُمْ وَ سَافِرُوا فِیهِ وَ اشْتَرُوا وَ بِیعُوا وَ اطْلُبُوا فِیهِ الْحَوَائِجَ فِی کُلِّ نَوْعٍ وَ هُوَ یَوْمٌ مُخْتَارٌ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ یَکُونُ مَرَضُهُ خَفِیفاً وَ مَنْ مَرِضَ فِی آخِرِهِ اشْتَدَّ مَرَضُهُ وَ خِیفَ مِنْ مَوْتِهِ فِی ذَلِکَ الْمَرَضِ الثَّالِثُ
أُرْدِیبِهِشْتَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالشِّفَاءِ وَ السُّقْمِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ فَاتَّقُوا فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ جَمِیعَ الْأَعْمَالِ وَ لَا تَدْخُلُوا فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ لَا تَبِیعُوا وَ لَا تَشْتَرُوا وَ لَا تَزَوَّجُوا وَ لَا تَسْأَلُوا فِیهِ حَاجَةً وَ لَا تُکَلِّفُوهَا أَحَداً وَ احْفَظُوا أَنْفُسَکُمْ وَ اتَّقُوا أَعْمَالَ السُّلْطَانِ وَ تَصَدَّقُوا مَا أَمْکَنَکُمْ فَإِنَّهُ مَنْ مَرِضَ فِیهِ خِیفَ عَلَیْهِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخْرَجَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ آدَمَ وَ حَوَّاءَ مِنَ الْجَنَّةِ وَ سُلِبَا فِیهِ لِبَاسَهُمَا وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ قُطِعَ عَلَیْهِ أَبَداً الرَّابِعُ
شَهْرِیوَرَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الَّذِی خُلِقَتْ فِیهِ الْجَوَاهِرُ عَنْهُ وَ وُکِّلَ بِهَا وَ هُوَ مُوَکَّلٌ بِبَحْرِ الرُّومِ وَ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُبَارَکٌ وُلِدَ فِیهِ هَابِیلُ بْنُ آدَمَ وَ هُوَ صَالِحٌ لِلتَّزْوِیجِ وَ طَلَبِ الصَّیْدِ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ رَجُلًا صَالِحاً مُبَارَکاً وَ مُحَبَّباً إِلَی النَّاسِ إِلَّا أَنَّهُ لَا یَصْلُحُ فِیهِ السَّفَرُ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ خَافَ الْقَطْعَ وَ یُصِیبُهُ بَلَاءٌ وَ غَمٌّ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی الْخَامِسُ
إِسْفَنْدَارَمَذْ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْأَرَضِینَ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ رَدِیءٌ وُلِدَ فِیهِ قَابِیلُ بْنُ آدَمَ وَ کَانَ مَلْعُوناً کَافِراً وَ هُوَ الَّذِی قَتَلَ أَخَاهُ وَ دَعَا بِالْوَیْلِ وَ الثُّبُورِ عَلَی أَهْلِهِ وَ أَدْخَلَ عَلَیْهِمُ الْغَمَّ وَ الْبُکَاءَ فَاجْتَنِبُوهُ فَإِنَّهُ یَوْمٌ شُؤْمٌ وَ نَحْسٌ وَ مَذْمُومٌ وَ لَا تَطْلُبُوا فِیهِ حَاجَةً وَ لَا تَدْخُلُوا فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ ادْخُلُوا فِی مَنَازِلِکُمْ وَ احْذَرُوا فِیهِ کُلَّ الْحَذَرِ مِنَ السِّبَاعِ وَ الْحَدِیدِ السَّادِسُ
خُرْدَادَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْجِبَالِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُبَارَکٌ صَالِحٌ لِلتَّزْوِیجِ وَ لِطَلَبِ الْحَوَائِجِ لِکُلِّ مَا یُسْعَی فِیهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الصَّیْدِ فِیهِمَا وَ لِلْمَعَاشِ وَ کُلِّ حَاجَةٍ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ رَجَعَ إِلَی أَهْلِهِ سَرِیعاً بِکُلِّ مَا یُحِبُّهُ وَ یُرِیدُهُ وَ بِکُلِّ غَنِیمَةٍ فَجِدُّوا فِی کُلِّ حَاجَةٍ تُرِیدُونَهَا فِیهِ فَإِنَّهَا مَقْضِیَّةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی السَّابِعُ
مُرْدَادَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنَّاسِ وَ أَرْزَاقِهِمْ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ سَعِیدٌ مُبَارَکٌ اعْمَلُوا فِیهِ جَمِیعَ مَا شِئْتُمْ مِنَ السَّعْیِ فِی حَوَائِجِکُمْ مِنَ الْبِنَاءِ وَ الْغَرْسِ وَ الذَّرْوِ وَ الزَّرْعِ وَ لِطَلَبِ الصَّیْدِ وَ الدُّخُولِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ السَّفَرِ فَإِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ یَصْلُحُ لِکُلِّ حَاجَةٍ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی الثَّامِنُ
دَیْبَارَ رُوزَ
اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُبَارَکٌ صَالِحٌ لِکُلِّ حَاجَةٍ یُسْعَی فِیهَا وَ لِلشِّرَاءِ وَ الْبَیْعِ وَ الصَّیْدِ مَا خَلَا السَّفَرَ فَاتَّقُوا فِیهِ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً وَ ادْخُلُوا فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ غَیْرِهِ فَإِنَّهُ یُقْضَی فِیهِ الْحَوَائِجُ وَ مَنْ دَخَلَ فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ لِحَاجَةٍ فَلْیَسْأَلْهُ فِیهَا التَّاسِعُ
آذَرَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنِّیرَانِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ خَفِیفٌ سَعِیدٌ مُبَارَکٌ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ إِلَی آخِرِ النَّهَارِ یَصْلُحُ لِلسَّفَرِ وَ لِکُلِّ مَا تُرِیدُ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ رُزِقَ مَالًا کَثِیراً وَ یَرَی فِی سَفَرِهِ کُلَّ خَیْرٍ وَ مَنْ مَرِضَ یَبْرَأُ سَرِیعاً وَ لَا یَنَالُهُ فِی عِلَّتِهِ مَکْرُوهٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی فَاطْلُبُوا الْحَوَائِجَ فِیهِ فَإِنَّهَا تُقْضَی لَکُمْ بِمَشِیَّةِ اللَّهِ تَعَالَی وَ تَوْفِیقِهِ الْعَاشِرُ
آبَانَ رُوزُ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْبَحْرِ وَ الْمِیَاهِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ لِکُلِّ شَیْءٍ مَا خَلَا الدُّخُولَ عَلَی السُّلْطَانِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ نُوحٌ
7
وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ مَرْزُوقاً مِنْ مَعَاشِهِ وَ لَا یُصِیبُهُ ضِیقٌ وَ لَا یَمُوتُ حَتَّی یَهْرَمَ وَ لَا یُبْتَلَی بِفَقْرٍ وَ مَنْ فَرَّ فِیهِ مِنَ السُّلْطَانِ أَوْ غَیْرِهِ أُخِذَ وَ مَنْ ضَلَّتْ لَهُ ضَالَّةٌ وَجَدَهَا وَ هُوَ جَیِّدٌ لِلشِّرَاءِ وَ الْبَیْعِ وَ السَّفَرِ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی الْحَادِیَ عَشَرَ
خُورَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالشَّمْسِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ مِثْلُ أَمْسِهِ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ شَیْثُ بْنُ آدَمَ
7
[3]
وَ النَّبِیُّ
6
وَ هُوَ یَوْمٌ صَالِحٌ لِلشِّرَاءِ وَ الْبَیْعِ وَ لِجَمِیعِ الْأَعْمَالِ
[4]
وَ الْحَوَائِجِ وَ لِلسَّفَرِ مَا خَلَا الدُّخُولَ عَلَی السُّلْطَانِ فَإِنَّهُ لَا یَصْلُحُ وَ التَّوَارِی عَنْهُ فِیهِ أَصْلَحُ مِنَ الدُّخُولِ عَلَیْهِ فَاجْتَنِبُوا فِیهِ ذَلِکَ وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ مُبَارَکاً مَرْزُوقاً فِی مَعَاشِهِ طَوِیلَ الْعُمُرِ وَ لَا یَفْتَقِرُ أَبَداً فَاطْلُبُوا فِیهِ حَوَائِجَکُمْ مَا خَلَا السُّلْطَانَ الثَّانِی عَشَرَ
مَاهَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْقَمَرِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ یُسَمَّی رُوزَ بِهْ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ جَیِّدٌ مُخْتَارٌ یَصْلُحُ لِکُلِّ شَیْءٍ تُرِیدُونَهُ مِثْلَ الْیَوْمِ الْحَادِیَ عَشَرَ وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ طَوِیلَ الْعُمُرِ فَاطْلُبُوا فِیهِ حَوَائِجَکُمْ وَ ادْخُلُوا عَلَی السُّلْطَانِ فِی أَوَّلِهِ وَ لَا تَدْخُلُوا فِی آخِرِهِ وَ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا فَإِنَّهَا تُقْضَی لَکُمْ بِمَشِیَّةِ اللَّهِ تَعَالَی الثَّالِثَ عَشَرَ
تِیرَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنُّجُومِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ شُؤْمِیٌّ جِدّاً وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ فَاتَّقُوهُ فِی جَمِیعِ الْأَعْمَالِ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ لَا تَقْصِدُوا وَ لَا تَطْلُبُوا فِیهِ الْحَاجَةَ أَصْلًا وَ لَا تَدْخُلُوا فِیهِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ غَیْرِهِ جُهْدَکُمْ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ الرَّابِعَ عَشَرَ
جُوشَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْبَشَرِ وَ الْأَنْعَامِ وَ الْمَوَاشِی تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ صَالِحٌ لِکُلِّ عَمَلٍ وَ أَمْرٍ یُرَادُ وَ یُحْمَدُ فِیهِ لِقَاءُ الْأَشْرَافِ وَ الْعُلَمَاءِ وَ لِطَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ مَنْ یُولَدُ فِیهِ یَکُونُ حَسَنَ الْکَمَالِ مَشْعُوفاً بِطَلَبِ الْعِلْمِ وَ یُعَمَّرُ طَوِیلًا یَکْثُرُ مَالُهُ فِی آخِرِ عُمُرِهِ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ بِمَشِیَّةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَامِسَ عَشَرَ
دَیْمِهْرَ رُوزَ
اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ مُبَارَکٌ لِکُلِّ عَمَلٍ وَ لِکُلِّ حَاجَةٍ تُرِیدُهَا إِلَّا أَنَّهُ مَنْ یُولَدُ فِیهِ یَکُونُ بِهِ خَرَسٌ أَوْ لُثْغَةٌ فَاطْلُبُوا فِیهِ الْحَوَائِجَ فَإِنَّهَا تُقْضَی إِنْ شَاءَ اللَّهُ السَّادِسَ عَشَرَ
مِهْرَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالرَّحْمَةِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ جَیِّدٌ جِدّاً وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مَنْحُوسٌ رَدِیءٌ مَذْمُومٌ فَلَا تَطْلُبُوا فِیهِ حَوَائِجَکُمْ وَ لَا تُسَافِرُوا فِیهِ فَإِنَّهُ مَنْ سَافَرَ فِیهِ هَلَکَ وَ مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ لَا بُدَّ مَجْنُوناً وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ لَا یَکَادُ یَنْجُو فَاجْهَدُوا فِی تَرْکِ طَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ الْحَرَکَةِ فَإِنَّهَا وَ إِنْ قُضِیَتْ تُقْضَی بِمَشَقَّةٍ وَ رُبَّمَا لَمْ یَتِمَّ فِیهَا الْمُرَادُ فَاتَّقُوا مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ تَصَدَّقُوا فِیهِ السَّابِعَ عَشَرَ
نَمْرُوشَ
[5]
رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِخَرَابِ الْعَالَمِ وَ هُوَ جَبْرَئِیلُ
7
یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ خَفِیفٌ مُتَوَسِّطٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ لِکُلِّ مَا یُرَادُ جَیِّدٌ مُوَافِقٌ صَافٍ مُخْتَارٌ لِجَمِیعِ الْحَوَائِجِ فَاطْلُبُوا فِیهِ مَا شِئْتُمْ وَ تَزَوَّجُوا وَ بِیعُوا وَ اشْتَرُوا وَ ازْرَعُوا وَ ابْنُوا وَ ادْخُلُوا عَلَی السُّلْطَانِ وَ غَیْرِهِ فَإِنَّ حَوَائِجَکُمْ تُقْضَی بِمَشِیَّةِ اللَّهِ تَعَالَی الثَّامِنَ عَشَرَ
رَشْ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنِّیرَانِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ جَیِّدٌ مُبَارَکٌ صَالِحٌ لِلسَّفَرِ وَ الزَّرْعِ وَ طَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ التَّزْوِیجِ وَ کُلِّ أَمْرٍ یُرَادُ وَ مَنْ خَاصَمَ فِیهِ عَدُوَّهُ أَوْ خَصْمَهُ غَلَبَ عَلَیْهِ وَ ظَفِرَ فِیهِ بِقُدْرَةِ اللَّهِ تَعَالَی التَّاسِعَ عَشَرَ
فَرْوَرْدِینَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِأَرْوَاحِ الْخَلَائِقِ وَ قَبْضِهَا یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ صَالِحٌ جَیِّدٌ لِلسَّفَرِ وَ التَّزْوِیجِ وَ طَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ مَنْ خَاصَمَ فِیهِ عَدُوّاً ظَفِرَ بِهِ وَ غَلَبَهُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ تَعَالَی وَ یَصْلُحُ لِکُلِّ عَمَلٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ إِسْحَاقُ النَّبِیُّ
7
وَ هُوَ یَوْمٌ مُبَارَکٌ یَصْلُحُ لِکُلِّ مَا تُرِیدُ وَ مَنْ یُولَدُ فِیهِ یَکُونُ مُبَارَکاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی الْعِشْرُونَ
بَهْرَامَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنَّصْرِ وَ الْخِذْلَانِ فِی الْحَرْبِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ جَیِّدٌ مُخْتَارٌ صَافٍ یَصْلُحُ لِطَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ السَّفَرِ خَاصَّةً وَ الْبِنَاءِ وَ التَّزْوِیجِ وَ الْعُرْسِ
[6]
وَ الدُّخُولِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ غَیْرِهِ فِیهِ فَإِنَّهُ یَوْمٌ مُبَارَکٌ یَصْلُحُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی الْحَادِی وَ الْعِشْرُونَ
رَامَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْفَرَحِ وَ السُّرُورِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ یُتَبَرَّکُ بِهِ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ وَ هُوَ یَوْمُ إِهْرَاقِ الدِّمَاءِ فَاتَّقُوا فِیهِ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ لَا تَطْلُبُوا فِیهِ حَاجَةً وَ لَا تَنَازَعُوا فِیهِ خَصْماً وَ مَنْ یُولَدْ فِیهِ یَکُونُ [یَکُنْ] مُحْتَاجاً فَقِیراً فِی أَکْثَرِ أَمْرِهِ وَ دَهْرِهِ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ لَمْ یَرْبَحْ وَ خِیفَ عَلَیْهِ الثَّانِی وَ الْعِشْرُونَ
بَادَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالرِّیَاحِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ جَیِّدٌ صَافٍ یَصْلُحُ لِکُلِّ حَاجَةٍ تُرِیدُهَا فَاطْلُبُوا فِیهِ الْحَوَائِجَ فَإِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ خَاصَّةً لِلشِّرَاءِ وَ الْبَیْعِ وَ لِلصَّدَقَةِ فِیهِ ثَوَابٌ جَزِیلٌ جَلِیلٌ عَظِیمٌ وَ مَنْ یُولَدُ فِیهِ یَکُونُ مُبَارَکاً مَحْبُوباً وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ یُخْصِبُ وَ یَرْجِعُ إِلَی أَهْلِهِ مُعَافًی سَالِماً وَ مَنْ دَخَلَ فِیهِ إِلَی السُّلْطَانِ بَلَغَ مَحَابَّهُ وَ وَجَدَ عِنْدَهُ نَجَاحاً لِمَا قَصَدَ لَهُ الثَّالِثُ وَ الْعِشْرُونَ
دَیْبَدِینَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالنَّوْمِ وَ الْیَقَظَةِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ وُلِدَ فِیهِ یُوسُفُ
7
یَصْلُحُ لِکُلِّ أَمْرٍ وَ حَاجَةٍ وَ لِکُلِّ مَا تُرِیدُونَهُ وَ خَاصَّةً لِلتَّزْوِیجِ وَ التِّجَارَاتِ کُلِّهَا وَ الدُّخُولِ عَلَی السُّلْطَانِ وَ الْتِمَاسِ الْحَوَائِجِ وَ مَنْ یُولَدْ فِیهِ یَکُونُ [یَکُنْ] مُبَارَکاً صَالِحاً وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ یَغْنَمُ وَ یَجِدُ خَیْراً بِمَشِیَّةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرَّابِعُ وَ الْعِشْرُونَ
دِینَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالسَّعْیِ وَ الْحَرَکَةِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ خَفِیفٌ جَیِّدٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مَنْحُوسٌ وُلِدَ فِیهِ فِرْعَوْنُ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ هُوَ یَوْمٌ عَسِرٌ نَکِدٌ فَاتَّقُوا فِیهِ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ مَاتَ فِی سَفَرِهِ وَ فِی نُسْخَةٍ أُخْرَی وَ مَنْ یُولَدْ فِیهِ یَمُوتُ [یَمُتْ] فِی سَفَرِهِ أَوْ یُقْتَلْ أَوْ یَغْرَقْ وَ یَکُونُ مُدَّةَ عُمُرِهِ مَحْزُوناً مَکْدُوداً نَکِداً وَ لَا یُوَفَّقُ لِخَیْرٍ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ طَالَ مَرَضُهُ وَ لَا یَکَادُ یَنْتَفِعُ بِمَقْصَدٍ وَ لَوْ جَهَدَ جُهْدَهُ الْخَامِسُ وَ الْعِشْرُونَ
أَرْدَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْجِنِّ وَ الشَّیَاطِینِ وَ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ رَدِیءٌ مَذْمُومٌ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَصَابَ فِیهِ أَهْلَ مِصْرَ سَبْعَةُ أَضْرُبٍ مِنَ الْآفَاتِ وَ هُوَ یَوْمٌ شَدِیدُ الْبَلَاءِ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ لَمْ یَکَدْ یَنْجُ وَ لَا یَبْرَأُ وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ لَا یَرْجِعُ وَ لَا یَرْبَحُ فَلَا تَطْلُبُوا فِیهِ حَاجَةً وَ احْفَظُوا فِیهِ أَنْفُسَکُمْ وَ احْتَرِزُوا وَ اتَّقُوا فِیهِ جُهْدَکُمْ السَّادِسُ وَ الْعِشْرُونَ
أَشْتَادَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ الَّذِی خُلِقَ عِنْدَ ظُهُورِ الدِّینِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ صَالِحٌ مُبَارَکٌ ضَرَبَ فِیهِ مُوسَی
7
الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ یَصْلُحُ لِکُلِّ حَاجَةٍ مَا خَلَا التَّزْوِیجَ وَ السَّفَرَ وَ اجْتَنِبُوا فِیهِ ذَلِکَ فَإِنَّهُ مَنْ تَزَوَّجَ فِیهِ لَمْ یَتِمَّ أَمْرُهُ وَ یُفَارِقُ
[7]
أَهْلَهُ وَ فُرِّقَ بَیْنَهُمَا وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ لَمْ یَصْلُحْ وَ لَمْ یَرْبَحْ وَ لَمْ یَرْجِعْ وَ عَلَیْکُمْ بِالصَّدَقَةِ فَإِنَّ الْمَنْفَعَةَ بِهَا وَافِرَةٌ وَ لِمَضَارِّهِ دَافِعَةٌ بِمَشِیَّةِ اللَّهِ وَ عَوْنِهِ السَّابِعُ وَ الْعِشْرُونَ
آسْمَانَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالسَّمَاوَاتِ یَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ مُخْتَارٌ یَصْلُحُ لِطَلَبِ الْحَوَائِجِ وَ لِکُلِّ شَیْءٍ تُرِیدُهُ وَ مَنْ یُولَدْ فِیهِ یَکُونُ [یَکُنْ] جَمِیلًا حَسَناً مَلِیحاً وَ هُوَ جَیِّدٌ لِلْبِنَاءِ وَ الزَّرْعِ وَ الشِّرَاءِ وَ الْبَیْعِ وَ الدُّخُولِ عَلَی السُّلْطَانِ فَاعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ وَ اسْعَوْا فِی حَوَائِجِکُمْ الثَّامِنُ وَ الْعِشْرُونَ
رَامْیَادَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْقَضَاءِ بَیْنَ الْخَلْقِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ ثَقِیلٌ مَنْحُوسٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ سَعِیدٌ مُبَارَکٌ مَمْدُوحٌ وُلِدَ فِیهِ یَعْقُوبُ النَّبِیُّ
7
یَصْلُحُ لِلسَّفَرِ وَ لِجَمِیعِ الْحَوَائِجِ وَ مَنْ یُولَدْ فِیهِ یَکُونُ [یَکُنْ] مَرْزُوقاً مُحَبَّباً إِلَی النَّاسِ مُحَبَّباً إِلَی أَهْلِهِ مُحْسِناً إِلَیْهِمْ إِلَّا أَنَّهُ یُصِیبُهُ الْغُمُومُ وَ الْهُمُومُ وَ یُبْتَلَی فِی آخِرِ عُمُرِهِ وَ لَا یُؤْمَنُ عَلَیْهِ مِنْ ذَهَابِ بَصَرِهِ التَّاسِعُ وَ الْعِشْرُونَ
مِهْرَ إِسْفَنْدَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْأَفْنِیَةِ وَ الْأَزْمَانِ وَ الْعُقُولِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ تَقُولُ الْفُرْسُ إِنَّهُ یَوْمٌ جَیِّدٌ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ جَیِّدٌ یَصْلُحُ لِکُلِّ حَاجَةٍ مَا خَلَا الْکَاتِبَ فَإِنَّهُ یُکْرَهُ لَهُ ذَلِکَ وَ لَا أَرَی لَهُ أَنْ یَسْعَی لِحَاجَةٍ فِیهِ إِنْ قَدَرَ عَلَی ذَلِکَ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً وَ مَنْ سَافَرَ فِیهِ أَصَابَ مَالًا کَثِیراً إِلَّا مَنْ کَانَ کَاتِباً فَإِنَّهُ یُکْرَهُ لَهُ ذَلِکَ وَ لَا أَرَی السَّعْیَ فِی حَاجَتِهِ إِنْ قَدَرَ عَلَیْهِ وَ مَنْ أَبَقَ لَهُ فِیهِ آبِقٌ رَجَعَ إِلَیْهِ سَرِیعاً وَ مَنْ ضَلَّتْ لَهُ ضَالَّةٌ وَجَدَهَا الثَّلَاثُونَ
أَنِیرَانَ رُوزَ
اسْمُ الْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِالْأَدْوَارِ وَ الْأَزْمَانِ یَتَبَرَّکُ فِیهِ الْفُرْسُ وَ یَقُولُ الصَّادِقُ إِنَّهُ یَوْمٌ مُخْتَارٌ جَیِّدٌ صَالِحٌ لِکُلِّ شَیْءٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ إِسْمَاعِیلُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا وَ عَلَی ذُرِّیَتِهِمَا وَ عَلَی آلِهِمَا یَصْلُحُ لِکُلِّ شَیْءٍ وَ لِکُلِّ حَاجَةٍ مِنْ شِرَاءٍ وَ بَیْعٍ وَ زَرْعٍ وَ غَرْسٍ وَ تَزْوِیجٍ وَ بِنَاءٍ وَ مَنْ مَرِضَ فِیهِ یَبْرَأُ سَرِیعاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ
7
مَنْ وُلِدَ فِیهِ یَکُونُ حَکِیماً حَلِیماً صَادِقاً مُبَارَکاً مُرْتَفِعاً أَمْرُهُ وَ یَعْلُو شَأْنُهُ وَ یَکُونُ صَادِقَ اللِّسَانِ صَاحِبَ وَفَاءٍ وَ مَنْ أَبَقَ لَهُ فِیهِ آبِقٌ وَجَدَهُ وَ مَنْ ضَلَّتْ لَهُ فِیهِ ضَالَّةٌ وَجَدَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی»:
معلّی بن خنیس گفت: که در نوروز [عید نوروز ایرانیان] نزد امام صادق
7
رفتم، امام فرمود: امروز را میشناسی؟ گفتم: قربانت شوم! روزی است که عجمها بزرگش دارند و به هم هدیه دهند، فرمود: به کعبهای که در مکّه است، این شیوه برای امری است دیرین [سابقهدار] برای اینکه بفهمی آن را تفسیرش کنم. گفتم: ای آقای من، برای من دانستن این مطلب از طریق شما دوست داشتی است، [هرچند که] مردههایم زنده شوند و دشمنانم بمیرند!
امام فرمود: در نوروز بود که خدا از بندههایش پیمان گرفت، او را بپرستند و شریک با او نیاورند و به رسولان و حججش بگروند و به ائمّه
:
ایمان آرند.
اولین روز است که، خورشید تابیده، باد وزیده، گل در زمین شکفته ، روزی که، کشتی نوح بر خشکی استوار شده، روزی که، خدا در آن هزارها [انسان] که از ترس [طاعون] مرگ گریخته و [در صحرای بین راه] مرده بودند؛ زنده کرد، روزی که، جبرئیل بر پیغمبر فرود آمد، روزی که پیغمبر
6
علی
7
را به دوش گرفت، تا بتهای قریش را از فراز کعبه افکند و خرد کرد و ابراهیم
7
نیز
همچنین عمل [شکستن بت] را در این روز انجام داد.
روزی است که، پیغمبر فرمود: که اصحابش با أمیر المؤمنین بیعت کردند، روزی که، پیغمبر
6
علی
7
را به وادی پریان فرستاد، تا از آنها بیعت گیرد، روزی که، دوباره مردم با علی
7
بیعت کردند، روزی که، امیر المؤمنین بر خوارج نهروان پیروز شد و ذوالثدیة را کشت، روزی که، قائم ما ظهور کند و روزی که، بر دجّال پیروز شود و او را در محله زباله کوفه به دار آویزد، نوروزی نیاید جز اینکه ما توقع فرج داریم، زیرا؛ از روزهای ما و روزهای شیعیان ما است، آن روز را عجمها نگهداشتند و شما آن را گم کردید.
امام فرمود: یکی از پیغمبران از پروردگارش پرسید: چگونه اینها که برون شدند زنده کنی؟ خدا در این روز به او وحی کرد؛ آب بر مرقدشان بپاشد، که آن روز، اولین روز سال پارسیان است و آنان که 30 هزار نفر بودند، زنده شدند. و آبپاشیدن، در آن روز به صورت سنّت در بینشان باقی ماند.
گفتم: ای آقای من، به فدایت شوم، نام روزهای پارسی را به من نمیگویی؟ فرمود: آن روزها، 30 روز هستند؛ از ماههای قدیم بدونکم بیش در هر ماه.
1. «هرمزدروز»، نامی از نامهای خدا تعالی که آدم را در آن آفرید، پارسیان گویند: روز خوبی برای شادی و نوشیدن است.
امام صادق
7
میفرمود: سعد است و مبارک، روز شادی است، با أمیران و سروران در آن سخن گویید، حوایج را بخواهید که برآورده شوند، به اذن خدا، نوزادش مبارک است، نزد سلطان بروید، بخرید، بفروشید، زراعت کنید، درخت بکارید، بنا کنید، سفر کنید، و در آن روز به جمیع امور و برای ازدواج هستید، بیمارش به زودی خوب شود، گمشدهاش پیدا شود، ان شاء اللَّه.
2. «بهمن روز»، شایسته و پاک، خدا در آن حوّا را، از یک دنده آدم
7
آفرید، نام فرشته گماشته به حجب قدس و کرامت است پارسیان گفتهاند: خوب و پسند است. امام صادق
7
فرماید: مبارک است، تزویج کنید. از سفر به خانه آیید، سفر کنید، بخرید، بفروشید، هر نوع حاجت بخواهید، روزیست پسندیده، آغاز بیماری سبک است و از آخرش سخت و در خطر مرگ.
3. «اردیبهشت روز»، نام فرشته گماشته به درمان و درد، پارسیان گویند: سنگین است. و امام صادق
7
فرماید: نحس مستمر است. از همه حوایج و کارها بپرهیزید، نزد سلطان نروید، نخرید، نفروشید، تزویج نکنید، حاجت مخواهید، به کسی تکلیف نکنید خودّار باشید، از کارهای سلطان بپرهیزید تا توانید صدقه بدهید که هرکه در آن بیمار شود خطر دارد، روزیست که خدای عزّ و جلّ آدم و حوّا را از بهشت دور کرد، لخت کرده، مسافرتشان دچار راهزن خواهد شد.
4. «شهریور روز»، نام فرشتهای که جواهر از آن آفریده شده و گماشته بر آنها است و به دریای روم. پارسیان گویند: پسند است. امام صادق
7
فرماید: مبارک است، نوزادش هابیل، پسر آدم است، تزویج و شکار خشکی و دریا را خوب است، نوزادش شایسته، مبارک و محبوب مردم است، جز اینکه سفر را نشاید و در آن خطر راهزن است و بلا و اندوه بیمارش زود خوب شود ان شاء اللَّه تعالی.
5. «اسفندار مذروز»، نام فرشته گماشته به زمینها. پارسیان گفتهاند: سنگین است. امام صادق
7
فرماید: نحس است و بد، نوزادش قابیل، پسر آدم است که ملعون و کافر، کشنده برادر خود، و برای خاندان برادرش طلب نابودی و گرفتاری خواست و غم و گریه بر آنها وارد کرد، از آن کناره کنید که شوم و نحس و مذموم است، حاجت نخواهید، نزد سلطان نروید، در منزل خود بمانید و به خوبی از درندهها و آهن حذر کنید.
6.
«خرداد روز»، نام فرشته گماشته بر کوهها. پارسیان گویند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: مبارک است، تزویج و کوشش در هر کار خیر در خشکی و دریا و شکار و کسب در هر دو حالت خوب است. و هر حاجتی را، مسافرش زود و با هر چه خواهد به خانه برگردد، در هر حاجت که دارید، بکوشید که برآورده است ان شاء اللَّه.
7. «مرداد روز»، نام فرشته گماشته برای مردم و روزیشان. پارسیان گویند: نیک است. و امام صادق
7
فرماید: سعد است و مبارک، هر کار خواهید بکنید از بنای درخت کاری، زراعت، شکار، نزد سلطان رفتن، سفر چون این روز روزی است که هر حاجتی دارید، در آن روز صحیح و مختار به انجام آن هستی. ان شاء اللَّه.
8. «دیبار روز»، از نامهای خدا است. پارسیان گویند: نیک است. امام صادق
7
فرماید: مبارک است و شایسته، کوشش در هر حاجت و فروش و خرید و شکار جز سفر که نروید بیمارش زود خوب شود و میتوانید نزد سلطان و غیر او بروید، که خواستم حاجت از سلطان در آن روز روا است.
9. «آذر روز»، نام فرشته گماشته بر آتش روز قیامت. پارسیان گفتهاند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: صالح، سبک، مبارک است همهاش، سفر و هر چه را خواهی خوب است، مسافرش مال بسیار یابد و هر چیزی بیند بیمارش زود به شود و بد نبیند ان شاء اللَّه، حاجت خواهید که به اذن خدا برآورده است ان شاء اللَّه.
10. «آبان روز»، نام فرشته گماشته به دریا و آبها. پارسیان گویند: سنگین است. امام صادق
7
فرماید: همه چیز را خوب است، جز رفتن نزد سلطان، روز ولادت نوح است، نوزادش دارای روزی است، سختی نکشد، نمیرد تا پیر شود، بینوا نشود، هر که از سلطان یا دیگری گریزد گرفته شود، گمشدهاش پیدا شود، برای فروش و خرید و سفر نیک است، بیمارش زود خوب شود ان شاء اللَّه.
11. «خور روز»، نام فرشته گماشته به خورشید. پارسیان گویند: چون پیش از خود سنگین است. امام صادق
7
فرماید: روز ولادت شیث پسر آدم
7
است که پیغمبر بوده، فروش و خرید هر کار و حاجت خوب است و سفر را جز رفتن نزد سلطان که نشاید و جلو چشمان سلطان نبودن بهتر است، کناره کنید، نوزادش مبارک، دارای روزی، پر عمر است، بینوا نشود، هرگز حاجات خود را از غیر سلطان بجویید.
12. «ماه روز»، نام فرشته گماشته بر ماه. پارسیان گویند: سبک است روز به نام دارد. امام صادق
7
فرماید: نیک است و خوب و پسندیده، چون یازده نوزادش عمر طولانی دارد، حوایج را بخواهید، آغازش نزد سلطان روید نه پایانش، از خدا کمک خواهید که به خواست خدا بگذرد.
13.
«تیر روز»، نام فرشته گماشته ستارگان. پارسیان گویند: روزی است جدّا سنگین. امام صادق
7
فرماید: نحس مستمر است، از هر کار بپرهیزید تا توانید حاجت مخواهید، نزد سلطان و جز او مروید لا حول و لا قوة الا باللَّه.
14. «جوش روز»، فرشته گماشته بآدمی و چهارپا و دام. پارسیان گویند: سبک است صادق فرماید: نیک است برای هر چه خواهی دیدار اشراف و علما خوب است و طلب حوایج، نوزادش با کمال و دانش دوست و درازعمر است، در پایان عمر مال فراوان دارد، بیمارش به خواست خدا خوب شود.
15. «دیمهر روز»، نام خدا است. پارسیان گویند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: خوب است و مبارک برای هر کار و حاجت که خواهی جز اینکه نوزادش لال یا لکنت زبان میگیرد، حاجت بخواهید که برآورده است. ان شاء اللَّه.
16. «مهر روز»، فرشته گماشته به رحمت. پارسیان گویند: بسیار سبک است. امام صادق
7
فرماید: منحوس، بد، مذموم است، حاجت مخواهید، سفر مکنید که مسافرش هلاک است، نوزادش به ناچار دیوانه است، بیمارش بسا رها نشود، از حاجت و حرکت دست نگهدار، که اگر هم برآورده شود سخت است و بسا به مقصد نرسد، تا توانید بپرهیزید و صدقه بدهید.
17. «نمروش روز»، فرشته گماشته به ویرانی جهان که جبرئیل است. پارسیان گویند: پسند و سبک و میانه است. امام صادق
7
فرماید: نیک است برای هر چه خواهی، موافق، پاک، پسند، هر حاجت بخواهید، تزویج کنید، خرید، فروش، زراعت، بنا، انجام دهید، نزد سلطان و غیر او بروید که به خواست خدا حاجت روا شوید.
18. «رش روز»، فرشته گماشته به آتش. پارسیان گویند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: پسند و نیک است برای تزویج، سفر، زراعت، درخواست حاجت و هر کار، هر که با دشمن خصومت کند، به قدرت خدا تعالی پیروز گردد.
19. «فروردین روز»، فرشته گماشته به جان خلایق و ستاندن آن. پارسیان گویند: سنگین است. امام صادق
7
فرماید: پسند و نیک است برای تزویج، درخواست حاجت، هر که با دشمنی درآویزد به قدرت خدا بر او چیره شود، انجام هر کاری خوب است اسحاق در این روز متولد شده، نوزادش مبارک است. ان شاء اللَّه.
20. «بهرام روز»، فرشته گماشته به پیروزی و شکست در نبرد. پارسیان گویند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: نیک است برای سفر و به خصوص برای طلب حوایج و بنا و تزویج و عروسی و رفتن نزد سلطان و غیر او، این روز، روز مبارکی است. ان شاء اللَّه.
21. «رام روز»، فرشته گماشته به شادی و خرّمی. پارسیان گویند: نیک است و مبارک. امام صادق
7
فرماید: نحس مستمر است، روز خون گرفتن است، تا توانید بپرهیزید، حاجت مخواهید، با دشمن نستیزید، نوزادش بیشتر نیازمند و بینوا است، مسافرش سود نبرد و در خطر است.
22.
«باد روز»، فرشته گماشته به بادها. پارسیان گفتند: سنگین است. امام صادق
7
فرماید: پسند و نیک برای هر حاجت به ویژه فروش و خرید، صدقه ثواب شایان دارد، نوزادش مبارک و محبوب است، بیمارش به زودی خوب شود، مسافرش سودمند و سالم به خانه برگردد، هر که نزد سلطان رود، به خواستههای خود رسد و کامیاب گردد.
23.
«دیبدین روز»، فرشته گماشته به خواب و بیداری. پارسیان گویند: سبک است. امام صادق
7
فرماید: پسند است، روز ولادت یوسف
7
است، هر کار و هر حاجتی خوب است، به ویژه تزویج و تجارات و رفتن نزد سلطان و درخواست حاجت، نوزادش مبارک است و نیک، مسافرش بهرهمند و خیرجو است، به خواست خدا عزّ و جلّ.
24. «دین روز»، فرشته گماشته به کوشش و جنبش. و پارسیان گویند: سبک است و نیک. امام صادق
7
فرماید: نحس است و زادگاه فرعون لعنه اللَّه، سخت است و بد، تا توانید بپرهیزید، مسافرش بمیرد، در نسخهای، نوزادش در سفر بمیرد، کشته یا غرق شود و در مدت عمرش غمگین، رنجور و بیحوصله باشد و موفق به خیر نشود[عاقبت به خیر نشود]، بیمارش طولانی و هر چه کوشد به مقصد نرسد.
25. «آرد روز»، فرشته گماشته به پریان و دیوان. پارسیان گویند: سنگین است. امام صادق
7
فرماید: نحس و بد و مذموم است، روزی است که هفت آفت به مصر زد، بلایش سخت است، بیمارش بسا رها نشود و خوب نشود، مسافرش برنگردد و سود نبرد، حاجت نخواهید، خوددار باشید و تا میتوانید بپرهیزید.
26. «اشتاد روز»، فرشته گماشته هنگام ظهور دین. پارسیان گویند: خوب است. امام صادق
7
فرماید: شایسته و مبارک است، موسی در آن روز دریا را شکافت، درخواست هر حاجت خوب است، جز تزویج و سفر، هر که تزویج کند ناتمام ماند و جدا شود، هر که سفر کند، سود نبرد و برنگردد، صدقه بدهید که سودش فراوان است و زیانها به خواست خدا مردود است.
27- «آسمان روز»، فرشته گماشته به آسمانها. پارسیان گویند: پسند است. امام صادق
7
فرماید: نیک است و پسند برای هر حاجت و هر چه خواهی، نوزادش خوب زیبا و نمکین است، بناء، زراعت فروش، خرید، رفتن نزد سلطان خوب است، در حوایج خود بکوشید.
28. «رامیاد روز»، فرشته گماشته به قضاوت میان خلق. پارسیان گویند: سنگین است و نحس. امام صادق
7
فرماید: سعد است و مبارک و ستوده روز ولادت یعقوب پیغمبر
7
است، سفر و هر حاجت خوب است، نوزادش دارای روزی و محبوب مردم و خانواده است و به آنها نیکی کند، جز اینکه در آخر عمر غم و اندوه به او اصابت میکند و ایمنی ندارد.
29. «مهر اسفند روز»، فرشته گماشته بر فناها، روزگاران، خردها، گوشها و دیدهها. پارسیان گویند: نیک است. امام صادق
7
فرماید: پسند است برای هر حاجت، جز برای نویسنده که در آن نوشتن بد است و به نظرم در حاجت خود نکوشد اگر تواند بیمارش زود خوب شود، مسافرش مال فراوان یابد، جز نویسنده که او را بد باشد، گریختهاش زود برگردد، گم،شدهاش پیدا شود.
30. «انیران روز»، فرشته گماشته بروزگارها، پارسیان مبارک دانند. امام صادق
7
فرمایند: پسند و نیک است برای همه چیز، روز ولادت اسماعیل بن ابراهیم
8
است، همه کار و همه حاجت را شاید از خرید و فروش و زرع و غرس و تزویج و بناء، بیمارش زود خوب شود. ان شاء اللَّه، أمیر المؤمنین
7
فرمود: نوزادش فرزانه بردبار، راستگو و مبارک است و کارش بالا گیرد و شأنش برآید، زبانش راست و وفادار باشد، گریختهاش را یابند، گمشدهاش یافت شود ان شاء اللَّه.
منابع
التحفة السنیة (مخطوط) ، ص 106، فی حدیث المعلی بن خنیس بعدة أسانید ومتون دخلت علی أبی عبد الله
7
صبیحة یوم النیروز فقال:
بحارالأنوار ج 56، ص 93 ـ 100، باب 22 ،ح 1
[1]
. بقره: 243.
[2]
. و قتل ذو الثدیة( خ).
[3]
. شیث ابن آدم النبى
7
.
[4]
. الاحوال( خ).
[5]
. سروش( خ).
[6]
. الغرس( خ).
[7]
. و لفارق( خ).
نکته قابل توجه اینکه، بیان روایت در ذیل آیه دلال بر صحت آن روایت نیست و نیاز به توضیح بیشتر درباره دارد؛ ولی بنای ما به اختصار است. البته پژوهشگران و کاربران محترم می¬توانند نکته، نظرات، نقد وپیشنهاد خود را به آدرس ما بفرستند؛ تا بر غنای و کیفیت مباحث افزوه گردد.
مطالب مطرح شده برگرفته از کتاب «معجم مهدویت در روایات تفسیری» اثر مرتضی عبدی چاری است
آدرس ایمیل:
abdichari@gmail.com
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
2061
آسیب شناسی کارکردهای فرهنگی آموزه مهدویت در جامعه منتظر
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
يكشنبه 7 خرداد 1402 15:09:59
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما