جایگاه مهدویت در شکل گیری انقلاب اسلامی
جایگاه مهدویت: جایگاه مهدویت در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران با رویکرد کلامی ادعای؛ اندیشه مهدویت عقبه تئوریک نظام مقدس جمهوری اسلامی است،ادعای فوق با دو رویکرد قابل توجیه است گزاش خبر نگار ایسکا کرسی ترویجی با عنوان جایگاه مهدویت در شکل گیری انقلاب اسلامی با رویکرد کلامی در 21 آذرماه 1397 در روز چهارشنبه در تالار امام مهدی (عج) برگزار گردید
در این جلسه کرسی ترویجی ارائه دهنده محترم جناب آقای حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جایگاه مهدویت در شکل گیری انقلاب اسلامی با رویکرد کلامی را با دو رویکرد انتظار شناختی و نیابت شناختی مورد بررسی قرار داد.
الف: رویکرد انتظار شناختی
مفهوم انتظار با رویکرد اصطلاحی دارای تنوعات گوناگونی است که برخی انتظار را به معنای آماده کردن و برخی به معنای آماده شدن و برخی انتظار را به معنای عزلت و منتظر ماندن تعبیر کرده اند که نگرش دوم و سوم به نوعی در آنها شاخصه فرافکنی و محول کردن کارها نهفته است زیرا در نگرش دوم کارها محول شده به آمادگی مردم بطور قهری و بدون زحمت که از آن به انتظار حصولی تعبیر می شود و در نگرش سوم کارها محول شده به زمان ظهور که امام مهدی سامان بخش همه مشکلات و معظلات جامعه اسلامی خواهد بود اما در نگرش اول که حضرت امام خمینی قائل به این نگرش می باشد انتظار به معنای آماده کردن و اماده سازی می باشد و به بیان دیگر در این نگرش انتظار تحصیلی قلمداد می شود. که امام خمینی رهبر نهضت اسلامی ایران با این نگرش، انقلاب را آغاز کرده و آن را رهبری نموده است.
ب: رویکرد نیابت شناختی
همه فعالیت های علمای شیعه در عصر غیبت با مقوله نیات عام توجیه پذیر است یعنی علمای شیعه بالعموم و فقها شیعه بالخصوص و ولی فقیه بالاخص در دوران غیبت مشروعیت کارها و فعالیت های دینی و اجتماعی خویش را از ناحیه امام زمان(ع) به عنوان نیابت عام اتخاذ می کنند و مقبولیت اجتماعی خویش را از اقبال و توجههات مردمی بدست می آورند. بر این اساس نهضت امام خمینی که ثمره آن انقلاب اسلامی ایران است با وجود تئوری نیابت عام از  امام زمان (ع)  مشروعیت سازی می شود.
پس با این دو رویکرد می توان ادعای اولیه : مهدویت عقبه تئوریک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، را توجیه پذیر نمود.    

 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2830
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما