در دیدار با آیت الله علوی گرگانی مطرح شد: اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با بیان این که اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است، گفت: این اثر برای اولین بار در جهان اسلام انجام شده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دیدار مدیران ارشد دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام دکتر واعظی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام رجایی معاون اداری دفتر تبلیغات اسلامی و دست اندرکاران اصطلاح‌نامه فقه با آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه این اثر در جهان اسلام پیشینه ای ندارد، اظهار داشت: غربی ها در علوم و فنون کاری را انجام دادند که به آن (Thesaurus) تزاروس می‌گویند و در علوم اسلامی این کار تاکنون انجام نشده و حتی در کشورهای عربی هم که بررسی کردیم، این اثر برای اولین بار انجام شده است.
وی گفت: این اثر در سال  1379از دفتر یونسکو در مقابل کارهای مشابه جزوکارهای برتر شناخته شده است و اکنون در wsis (جامعه اطلاعاتی جهان) که هر چند سال یک نشستی دارند که امسال در سوئیس برگزار می‌شود، پایگاه تولید شده مبتنی بر این اصطلاح نامه، جزو 5 نامزد برنده جایزه در سوئیس است.
سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، با بیان این که اصطلاح‌نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است، تصریح کرد: خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی حوزوی جزو افتخاراتش است که می تواند در صحنه های بین المللی حضور داشته باشد.

عضو شورای پژوهشی در ادامه تصریح کرد: در اصطلاح‌نامه ها مصطلحات هر علم شناسایی و رابطه میان آنها مشخص می‌شود، چرا که هیچ اصطلاحی در هیچ علمی بدون این که ارتباط با آن علم داشته باشد، وارد نمی‌شود و میان اصطلاحات ارتباط (مترادف، ساختاری) وجود دارد، هر علمی درخت‌واره و نظام‌واره ای برای خود دارد که در این نوع کارها نظام‌واره علوم کشف می‌شود و سپس اطلاعاتی که وجود دارد، در بسترهای نرم افزاری به این درخت متصل شده و بر اطلاعات موجود تسلط نسبی پیدا می‌کند که در علوم خودمان این کار را نکرده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد اظهار داشت: در تدوین اصطلاح نامه فقه حدود 40 محقق فعالیت کردند که از جمله آنها می‌توان به آیات صالحی مازندرانی، خائفی، ممدوحی و طلاب فاضلی که هم حوزوی بودند و هم از سطوح علمی خوبی در بحث های دانشگاهی برخوردار هستند، از مشاوران ما بودند و بیش از 50 هزار اصطلاح در فقه شناسایی شده است و می توانیم مدعی باشیم که یک موضوع شناسی کامل از فقه اتفاق افتاده و عملاً مرز فقه مشخص شده است.
سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این اثر را در یک سیستم نرم افزاری قراردهیم، مصطلاحات جدید و بحث های جدیدی که گفته می‌شود، به این سیستم اضافه می شود و به نوعی معلوم می شود که چه فردی حرف تازه‌ای گفته است که در حال حاضر توسط برنامه نرم افزاری و شبکه وب پایه آن، تاکنون توضیحات مفهومی حدود 4 هزار اصطلاح فقهی ضمیمه شده است. همچنین بیش از 33 هزار اصطلاح به حدود 180 هزار پاراگراف و قطعات متون فقهی، به صورت موضوعی مرتبط گردیده است که همچنان رو به افزایش می‌باشد.

 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, حجت الاسلام یعقوب نژاد, پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی, حجت الاسلام دکتر احمد واعظی, حجت الاسلام نجف لکزایی, آیت الله علوی گرگانی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2197
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما