مبانی حکمی
کرسی ترویجی: مبانی حکمی قرآنی انتظار از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) یازدهمین کرسی ترویجی مبانی حکمی قرآنی انتظار از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله العالی) روز سه شنبه 12 آذر ماه سال 98 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی (عج) برگزار گردید
کرسی ترویجی مبانی حکمی قرآنی انتظار از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله العالی) روز سه شنبه 12 آذر ماه سال 98 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی (عج) برگزار گردید
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه عنوان کرد: مبانی حکمی قرآنی در اصل  مبانی اصول حکمی قرآنی انتظار دانستند کاری که قبلا در منظومه فکری حضرت مقام معظم رهبری طی دو سال تقریبا سال 90 َـ 89 این کار انجام شده که به این فکر افتادیم که به مقوله ها بیشتر بپردازیم یکی از این مقوله ها مقوله انتظار است آنچه در این نگاشته این مقاله اشاره شده مبانی حکمی قرآنی مبانی اصول قرآنی است انتظار از دیدگاه مقام معظم رهبری این است که باید ببینیم آن اندیشمند و آن متفکر چه مبانی و اصول دارد و کاربست آن مبانی معنا پیدا می کند حکمی در واقع مباحث نظری کاربست علمی پیدا می کند بعد از این توضیح مبانی زیر ساخت ها است مقوله بنیادین هستند که گزاره های اصلی پیدا می کند.
ارائه دهنده محترم مبانی حکمی اصول میانی حکمی از دید مقام معظم رهبری شش مقوله عنوان کردند:فرمایش مقام معظم رهبری بحث عدالت گرا است اصل اولین عدالت اجتماعی می شود اولین مبناء و کلید ترین مبناء توحید اجتماعی است توحید نباید یک امر ذهنی دانست یک نظام است توحید بعد از مرگ نیست بلکه سازنده عالم است که در جامعه انسانی تاثیر گذار است جامعه را بسازدو
دومین مبناء، مبناء ولایت است باور مقام معظم رهبری هدف خلقت انسان رسیدن به ولایت الهی است وقتی توحید اجتماعی را پذیرفتید ولایت الهی را بپذیریم ولایت پیوند ناگسستنی تما احاد جامعه با ولی یک جامعه توحیدی می سازد که از طاغوت ایمن است و انسجام درونی شکل پیدا می کند سه لایه دارد اولین لایه پیوند امام با مردم دومین لایه پیوند مومن با مردم سومین لایه قطع مومن با کفار می باشد.
سومین مبناء: پیوند دنیا با آخرت است مبناء مهمی است برای انتظار آن انتظار جامعه را می سازد مبناء توحید اجتماعی است کسی که توحید اجتماعی را نپذیرد انتظار معنی ندارد تک تک اعمال چه فردی چه حیاط اخروی تاثیر گذارد هرچه در این دنییا به آخرت اعتقاد داشته باشد سعادت گرایش دنیا به آخرت می باشد آنچه مطلوب است پارادایم اصل آخرت است.
چهارمین مبناء جامعیت اسلام بحث در مورد امنیت و استقلال مبانی را بیان کرده است مبناء پنجمین از دید مقام معظم رهبری انسان اجتماعی فطری است انسان مدنی فطری است انسان یک مجموعه است خداوند حقیقت اجتماعی را خطاب داده است حضرت آق حیاط اجتماعی دارد و انتظار، فردی نیست انتظار یک امر جمعی اجتماعی است انسان اجتماعی فطری است.ششمین مبناء از نظر مقام معظم رهبری کمال گرایی است کمال گرایی از نظر مقام معظم رهبری عدالت اجماعی اصل وحدت می باشد.
در ادامه ناقدان محترم نقد های خود را در رابطه با این کرسی ترویجی بیان نمودنند

 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 511
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما