بررسی و تحلیل نقش دعا بررسی و تحلیل نقش دعا در تعجیل بخشی ظهور نوشتار حاضر در بحث دعای فرج و نقش تاثیر گذار در تعجیل بخشی ظهور پرداخته و جهت توجیه آن به طرح دلایل و مستندات قرآنی و روانی مبادرت می نماید.
چکیده:
نوشتار حاضر در بحث دعای فرج و نقش تاثیر گذار در تعجیل بخشی ظهور پرداخته و جهت توجیه آن به طرح دلایل و مستندات قرآنی و روانی مبادرت می نماید. در منابع و مآخذ شعیه از حضرات معصومین (ع) دعا برای رخداد ظهور یعنی دعای فرج، فراوان نقل شده و فراوان به شیعیان توصیه شده تا در این خصوص مداومت داشته باشند. به طور کلی حضرات معصومین(ع) دعای فرج را در قالب مقولات سه گانه«ادعیه»،«زیارت»و«احادیث»ارائه نموده اند یعنی برخی از دعاهای فرج در ادعیه ماثوره نقل شده و برخی در متون زیارت ائمه(ع) و برخی دیگر در احادیث و روایات آمده است. تاثیرگذاری دعای فرج در تقدم بخشی ظهور دارای مبانی و دلایلی است نظیر « بداء پذیر بودن زمان رخداد حوادث اجتماعی» و « تغییر پذیربودن زمان رخداد حوادث اجتماعی با دعا» و «اجابت پذیری به عنوان اصلی ترین هدف دعا» که در واقع با این دلایل و مستندات می توان به استدلال و توجیه پذیری نقش دعای فرج در تقدم بخشی ظهور پی برد.
 
 
منبع: پژوهش های مهدوی : علمی ترویجی حسین الهی نژاد، شماره بیستم، سال پنجم، بهار 1396
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 589
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما