1
رجعت رجعت‌ در اهل تسنن (چالش‌ها و عوامل انکار) برخی از باورهای شیعه، با مخالفت‌های جدّی اهل تسنن مواجه شده است. یکی از آنها اعتقاد به رجعت در آخرالزمان و عصر ظهور مهدی موعود علیه السلام است. اگرچه بسیاری از دانشمندان و مفسران اهل تسنن زنده‌شدن مردگان در امت‌های گذشته را به عنوان امری ناگزیر پذیرفته‌اند،
چکیده
برخی از باورهای شیعه، با مخالفت‌های جدّی اهل تسنن مواجه شده است. یکی از آنها اعتقاد به رجعت در آخرالزمان و عصر ظهور مهدی موعود علیه السلام است. اگرچه بسیاری از دانشمندان و مفسران اهل تسنن زنده‌شدن مردگان در امت‌های گذشته را به عنوان امری ناگزیر پذیرفته‌اند، اما اتفاق آن را در آخرالزمان بر پایة باورهای شیعه هرگز برنتافته‌اند و ‌در ابراز مخالفت با آن بسیاری از چارچوب اخلاق و ادب خارج شده به توهین و توبیخ دست زده‌اند. به گونه‌ای که گاهی در کتاب‌های لغت که در آن هرگز جهت‌گیری نمی‌شود به ردّ دیدگاه رجعت پرداخته‌اند.
به نظر می‌رسد این مخالفت و انکار معلول عواملی است که مهم‌ترین آنها فهم نادرست از این باور شیعی است که گاهی نیز با جهت‌گیری‌های غیرعالمانه و متعصبانه در سخنان و نوشته‌های آنها انعکاس یافته است.
در این باره که پیشتر کسی بدان نپرداخته، نگارنده در پی تحلیل برخی عوامل در زمینه مخالفت با باور رجعت است که می‌تواند در کنار تبیینِ هرچه بیشتر نگاه شیعه به رجعت، به روشن‌گری در فهم نادرست مخالفان این باور، کمک شایانی کند.
کلیدواژه‌ها: رجعت ـ اهل تسنن ـ رجعت‌کنندگان ـ انکار رجعت
 
 * احجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
 
 
منبع: حکمت اسلامی شماره 11فصلنامه علمی پژوهشی زمستان 1395
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 547
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما