اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
مقاله
عمومیت
عمومیت قانون علیت و قانونمندی جامعه توجیه گر نقش موثر انسان در زمینه سازی ظهور
ظهور به عنوان یک پدیده اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی قابل تعریف است. رویکرد جامعه شناختی دارای الزامات و اقتضاءاتی است که در حوادث اجتماعی از جمله حادثه ظهور ساری و جاری است. قانونمندی و علت مداری در واقع همان الزامات و اقتضاءاتی است که در جامعه و حوادث اجتماعی به صورت فراگیر و همه جانبه وجود دارد.
عمومیت قانون علیت و قانونمندی جامعه توجیه گر نقش موثر انسان در زمینه سازی ظهور
چکیده:
ظهور به عنوان یک پدیده اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی قابل تعریف است. رویکرد جامعه شناختی دارای الزامات و اقتضاءاتی است که در حوادث اجتماعی از جمله حادثه ظهور ساری و جاری است. قانونمندی و علت مداری در واقع همان الزامات و اقتضاءاتی است که در جامعه و حوادث اجتماعی به صورت فراگیر و همه جانبه وجود دارد. ظهور به عنوان یک حادثه اجتماعی که در فرجام تاریخ بشریت به وقوع می پیوندد بر اساس همین الزامات و اقتضاءات اجتماعی قابل توجیه و باز شناسی است. زیرا قانون علیت که دارای سه شاخصه های عمومیت، سنخیت و حتمیت است با شاخصه عمومیت شمولیت خویش را بر همه حوادث نظیر مادی و معنوی، طبیعی و انسانی، فردی و اجتماعی جاری می نماید و با شاخصه سنخیت تناسب و هماهنگی را میان همه علل و معالیل نهادینه می کند و با شاخصه ضرورت تلازم وجودی و عدمی را میان علل تامه با معالیل حتمیت می بخشد. با باز شناسی قانون علیت و شاخصه های سه گانه آن قانونمندی جامعه و حوادث اجتماعی از جمله حادثه ظهور توجیه پذیر می شوند زیرا وقتی که ظهور را از جمله حوادث اجتماعی دانسته و تاریخ بشریت را موطن رخداد آن تلقی نمائیم پس ظهور به عنوان یک حادثه اجتماعی مقتضی اجرای قوانین و قواعد اجتماعی را داشته و بر همین اساس علت مداری و قانونمندی در ظهور به منصه ظهور می رسد. آری علت مداری و قانونمندی در ظهور در واقع توجیه گر امکان زمینه سازی ظهور است و زمینه سازی ظهور نیز به نوعی توجیه گر تأثیر گزار بودن بشر در رخداد ظهور می باشد و در نهایت از مجموع اثبات امکان زمینه سازی ظهور و اثبات تأثیر گذار بودن بشر در آن، برایندی چون متغیر بودن ظهور از نظر زمانی و تقدم و تأخر پذیر بودن آن از نظر رخدادی، بدست می آید.
دانشیار حجت الاسلام حسین الهی نژاد
منبع:
مجله علمی پژوهشی انتظار موعود شماره 53 سال شانزدهم تابستان 95
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
552
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما