تحلیل و بررسی

تحلیل و بررسی دست­آوردهای اجتماعی حکومت امام مهدی

توانمندی نظام اجتماعی از دغدغه‌های مهمی است که همواره مورد توجه نظام‌های سیاسی و حکومتی است. عوامل مختلفی می‌توانند در بقا و تداوم، پویایی و توانمندسازی نظام اجتماعی نقش داشته باشند. به باور شیعه با تشکیل حکومت جهانی امام زمان در پایان تاریخ، همه ظرفیت‌های بشری در ساحات مختلف اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی به منصه ظهور و بروز خواهند رسید
چکیده:
توانمندی نظام اجتماعی از دغدغه‌های مهمی است که همواره مورد توجه نظام‌های سیاسی و حکومتی است. عوامل مختلفی می‌توانند در بقا و تداوم، پویایی و توانمندسازی نظام اجتماعی نقش داشته باشند. به باور شیعه با تشکیل حکومت جهانی امام زمان در پایان تاریخ، همه ظرفیت‌های بشری در ساحات مختلف اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی به منصه ظهور و بروز خواهند رسید و انسانیت به رستگاری وعده داده شده دست خواهد یافت. یکی از دست‌آوردهای مهم حکومت جهانی امام مهدی کارکرد آن در ساحت امور اجتماعی است.
مهم‌ترین دست‌آورد اجتماعی حکومت جهانی امام مهدی را می‌توان در موارد ذیل دسته‌بندی نمود: 1. انسجام و همبستگی اجتماعی، 2. امنیت اجتماعی، 3. نظم اجتماعی، 4. قدرت اجتماعی، 5. هویت اجتماعی.
حکومت جهانی مهدوی می‌تواند مردم را حول محور خود جمع کند و برای تحقق هدفی مشخص آنان را به صورت یک واحد یکپارچه در ‌آورد و به آنان هویت واحد بدهد‌ و به دنبال آن قدرت اجتماعی را تقویت می‌نماید و ارتباط اجتماعی را تحکیم می‌بخشد و در نتیجه زمینه‌های امنیت و نظم اجتماعی را فراهم می‌آورد. مهم‌ترین یافته‌های این تحقیق تبیین دست‌آورد‌های اجتماعی حکومت جهانی امام مهدی  در حوزه‌های مختلف انسجام و همبستگی اجتماعی و امنیت اجتماعی، با راهکارهای لازم در این حوزه‌ها است. زیرا در حکومت جهانی تحکیم باورهای دینی، موجب تقویت ایمان در مردم می‌شود و با وجود ایمان، امنیت فراگیر به‌وجود خواهد آمد. علاوه بر آن ارزش‌های نفسانی و اخلاقی مشترک که از نظام اعتقادی مشترک نشأت می‌گیرد تولید و باز خوانی خواهند شد و موجب انسجام اجتماعی می‌شود. و با ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی و صمیمی در مردم، علاوه بر انسجام اجتماعی، امنیت نیز به‌وجود خواهد آمد. و با انسجام و همبستگی به‌وجود آمده، بین ملل مختلف و اقوام و خرده فرهنگ‌ها، هویت واحدی ایجاد می‌شود و با وجود آن پایه‌های امنیت نیز تحیم خواهد شد. و پرتو انسجام و همبستگی اجتماعی و هویت مشترک، اعتماد عمومی به‌وجود خواهد آمد که موجب تحکیم روابط مردم با همدیگر تحکیم می‌شود و از این راه امنیت اجتماعی نیز تثبیت خواهد شد. حکومت جهانی برای تثبیت انسجام و امنیت اجتماعی از راهکارهای برخوردار است. تبیین راهکارهای حکومت جهانی در انسجام و امنیت اجتماعی از مهم‌ترین نوآوری‌های تحقیق پیش‌رو است.  
کلید واژه: دست‌آورد، مهدویت، حکومت جهانی، انسجام و همبستگی، امنیت اجتماعی.
مقاله مشترک : حجت الاسلام محمود ملکی راد وحجت الاسلام  مرتضی عبدی چاری
 
منبع:چاپ شده در مجله علمی پژوهشی مشرق موعود شماره 42 ویژه دکترین مهدویت96

تاریخ خبر: 1396/3/3 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 88 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 89
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما