شرایط ظهور

به از کتاب پرسمان مهدویت( خدامراد سلیمیان)
شرایط ظهور
حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان
 
شرایط ظهور، یعنی زمینه­هایی که امکان تحقق ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم می­آورد و آن را امری منطقی و لازم می­نمایاند. شرایط ظهور، با نشانه­های ظهور تفاوت دارد؛ برای مثال وجود شمار کافی از پاکدلان برای آغاز انقلاب جهانی در شمار شرایط ظهور می­گنجد؛ ولی ندای آسمانی و خروج سفیانی، از نشانه­های آن شمرده می­شود. البته هر دو  باید پیش از ظهور تحقق یابند؛ زیرا ظهور، پس از آشکار شدن همه شرایط و نشانه­های حتمی آن رخ می­دهد؛ وگرنه به تحقّق مشروط پیش از وجود شرط و نیز دروغ بودن روایات نشانه­های ظهور که درستی آنها به طور متواتر و قطعی احراز شده است می­انجامد.
شرایط ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طور کامل برای ما روشن نیست؛ اما با بهره­گیری از سخنان معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که بخشی از بنیادی­ترین آن ها عبارت است از:
1. وجود برنامه و طرحی متعالی که بتواند با ساختار درست، عدل واقعی را در جهان بر پا سازد و سعادت و کمال آدمیان را به ارمغان آورد.
2. وجود رهبر و هدایت گری بزرگ، شایسته و معصوم که از سوی خداوند متعال منصوب شده است.
3. وجود گروهی از انسان های پاکدل و فداکار که در اوج تقوا به سر می­برند و برای دفاع همه جانبه از برنامه امام معصوم (علیه السلام) آمادگی دارند.
بی­تردید، برای پدید آمدن ظهور، باید این شرایط محقق شود. وحی و روایات متواتر و قطعی بر تحقق یافتن شرط های اوّل و دوم گواهی می­دهد. شرط نخست با بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) محقق شد. شرط دوم نیز با تولد فرزند امام عسکری (علیه السلام) در سال 255 ق تحقق یافت. آنچه تا کنون به وقوع نپیوسته، شرط سوم است. برای تحقق این شرط باید تلاش کرد و در جهت تربیت نفوس خویش و دیگران کوشید.
البته افزون بر شرط های یاد شده، احتمال وجود پاره ای شرایط دیگر نیز قوی می نماید. بی­تردید باید همه آن شرایط واقع شود تا زمینه ظهور به طور کامل فراهم آید. برای تسریع در تحقق این شرایط و رخ نمودن روزگار آرمانی ظهور، دعا و تضرّع در درگاه احدیّت بسیار سودمند است. معصومان (علیهم السلام) مؤمنان را به دعا در این باره فرمان داده اند.
ناگفته نماند، گاهی اموری چون وضعیت اسفبار و آکنده از ستم جهان نیز از شرایط ظهور شمرده می­شود. ممکن است گروهی چنان پندارند که باید در جهت تحقّق این شرط کوشید و به ترویج فساد دست یازید تا پرده های غیبت سریع تر کنار رود و ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع شود. در نادرستی این پندار تردید نیست؛ زیرا:
1. بسیاری از این پدیده ها که ممکن است از شرایط تلقی شوند، در شمار نشانه­های ظهور جای دارند و ظهور، بر آنها متوقف نیست.
2. شرط ظهور بودن ستم فراگیر، قابل تأمل می­نماید و می­توان این پدیده را از نشانه­های ظهور به شمار آورد حتی اگر آن از شرایط ظهور باشد، در شمار شرایط به معنای مصطلح نمی­­گنجد؛ زیرا ارتباط آن با ظهور، از نوع ارتباط سبب و مسبب نیست. افزون بر این، حتی اگر ستم فراگیر «شرط اصطلاحی ظهور» به شمار آید؛ در همگونی آن با دیگر شرط ها و لزوم تلاش برای تحقق آن تردید وجود دارد؛ زیرا شرط قهری و تکوینی است؛ یعنی، جهان به رغم تلاش مؤمنان دلسوز، به سمت ستم فراگیر پیش می رود.
مؤمنان باید وظیفه خویش را انجام دهند و تکلیف الهی اهل ایمان را بی آن که در نتیجه بیندیشند به جای آورند؛ زیرا نتیجه ندادن و توفیق نیافتن سبب سقوط تکلیف نمی­شود. 
 
                                                                                                                                                                                                           پایان
                                                                                                                                                   22/4/95
     
 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/4/23 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 1360 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1361
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما