مهدویت:

مهدویت به‌مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوادث اخیر جهان اسلام و عملیات طوفان الاقصی هم‌اندیشی علمی با عنوان: «مهدویت به‌مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی» در روز پنجشنبه مورخه 27مهرماه 1402 ساعت 10 الی 13 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
 در این هم اندیشی ابتدا در خصوص اهمیت مسئله و نقش مهدویت در گذر از پیچ تاریخی به نکاتی اشاره شد. با توجه به نقش راهبردی آموزه مهدویت در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی از یک طرف و با عنایت به نقش انقلاب اسلامی در جهان و به‌ویژه در جهان اسلام که با ایجاد و تقویت محور مقاومت تحولاتی را در جهان اسلام به خصوص در غرب آسیا با تأکید بر منطقه فلسطین به‌وجود آورده است از طرف دیگر، ضروری است از نقش آموزه مهدویت برای گذر از پیچ تاریخی بحث و گفتگو شود. هدف اصلی نشان دادن نقش و کارکرد مهدویت به مثابه راهبرد برای گذر از پیچ تاریخی موجود است.
مهم‌ترین موضوعاتی که در این هم اندیشی مورد برسی قرار داده شد عبارتند از:
1. راهبردهای آموزه مهدویت در گذر از پیچ تاریخی.
این موضوع توسط استاد حسین الهی نژاد عضو هیأت علمی و معاون محترم پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار داده شدو در این خصوص راهبردهایی چون: صبر و استقامت، بصیرت و آگاهی و آمادگی و زمینه‌سازی برای ظهور و ... مورد بررسی قرار داده شد.
2. نقش آموزه مهدویت در ترسیم آینده برای گذر از پیچ تاریخی.
این موضوع توسط آقای دکتر غلامرضا گودرزی؛ عضو هیأت علمی داشگاه امام صادق(ع) مورد برسی قرار داده شد. و گفته شد آموزه مهدویت از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند برای آینده دارای برنامه باشد علاوه بر ایجاد آمادگی موجب استقامت در راه حق و به تقویت بصیرت آگاهی کمک خواهد نمود.
3. ظرفیت‌های گفتمان مقاومت در ایجاد نظم نوین در غرب آسیا.
این موضوع توسط حجت الاسلام دکتر احمد رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) مورد گفتگو قرار داده شد. ایشان ضمن بر شمردن پیشینه دیدگاههای مختلف در باره نظم جهانی به پیشینه نظم نوین در غرب آسیا پرداخت و در این خصوص به این نکته اشاره کرد که آمریکا بر اساس حاکمیت نظام لیبرال دموکراسی در جهان و به‌خصوص در غرب آسیا، خاور میانه جدید را پیشنهاد نمود. که بر اساس آن مرزهای کشورهای مختلف که تا قبل از آن که توسط دولت انگلستان با محوریت تفرقه اندازی تقسیم شده بود؛ پیشنهاد داد کشورهای مختلف بر طبق قومیت‌ها به‌وجود آیند تا هم دولت‌ها کوچکتر شوند و هم همواره به نظام سلطه به‌خصوص آمریکا وابسته باشند. در مقابل جریان مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی توانست جلوی هژمونی آمریکا بایستد و طرح خاورمیانه جدید را به چالش جدی کشید و در نهایت می‌توان گفت آن‌را عقیم گذاشت و امروز تنها گفتمان موجود در غرب آسیا گفتمان مقاومت است که خود دارای ظرفیت‌های مختلفی برای ایجاد نظم نوین گذر از پیچ تاریخی است.
4. آشوب تمدنی صهیونیسم در قلمرو جهان اسلام.
این موضوع توسط حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی و مدیر محترم پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مورد بررسی قرار داده شد.. ایشان بر اساس سخن «کاپلان» در کتاب «یهودیت به‌مثابه تمدن» می‌گوید: یهودیان در فرایند تمدنی خودشان نیازمند سرزمینند و اسرائیل می‌تواند این نیاز را برطرف کند.
در حقیقت برخورد بین اسرائیل و مقاومت به عنوان اسلام اجتماعی و تمدنی در ذیل برخورد تمدن‌ها جای می‌گیرد. البته این برخورد صرفا نظامی نیست بلکه عرصه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد مانند رسانه‌ها کتابها و ... که اسلام با همه ظرفیت‌های خود در برابر جهان کفر می‌ایستد. از طرف دیگر عصر ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) که عصر سرریز شدن همه ظرفیت‌های اسلام است در تقابل با جهان کفر نیز که آن‌هم به نقطه اوج خود می‌رسد در تقابل تمدنی خواهند بود.
این هم اندیشی علمی جناب آقای دکتر ناصر ابو شریف نماینده محترم جهاد اسلامی درجمهوری اسلامی ایران بود که در باره نقش ماقومت اسلامی در آزاد سازی قدس شریف به نکاتی اشاره نمود.
در پایان جناب استاد نجف لکزایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر نقش جریان مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی، از حضور جناب آقای ابو شریف دراین هم‌اندیشی علمی تقدیر و تشکر نمود.



 
منبع:

تاریخ خبر: 1402/8/3 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 116 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 117
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما