اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
هشتمین کرسی ترویجی:
استبعادگرایی در انتظار و مهدویت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هشتمین کرسی ترویجی با عنوان: «استبعادگرایی در انتظار و مهدویت» از سلسله کرسی های علمی همایش «جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها» شنبه، 27 خردادماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام الهی نژاد رئیس محترم پژوهشکده مهدویت به عنوان ارائه دهنده کرسی عنوان کرد: درباره چرایی بروز چالش استبعادگرایی در زمینه مهدویت و انتظار، اظهار کرد: عوامل مختلفی همچون «منفی گرایی نسبت به نقش انسان در ظهور»، «ناامیدی از آمادگی و اصلاح بشر برای ظهور»، «مبتنی شدن ظهور بر یأس در روایات» و «عدم آگاهی از حکمت تأخیر ظهور» به این چالش منجر می شود.استبعاد و استبعادگرایی به معنای دورانگاری و تأخیرورزی در رخداد ظهور بوده و در بستر عوامل مختلف اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی شکل می گیرد. بطور کلی دو نکته از محتوای روایات و نیز از آموزه های مهدویت برداشت می شود که این دو نکته در واقع عوامل نگرش استئجال، استبعادورزی و استبطاء در رخداد ظهور شده است: طولانی بودن زمان غیبت و نامعلوم بودن زمان ظهور.
حجت الاسلام الهی نژاد با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، بیان کرد: در خصوص نگرش سه گانه روایتی از امام جواد(ع) نقل شده که راوی از حضرت(ع) می پرسد: چرا او را منتظَر گويند؟ فرمود: زيرا او غيبتى طولانى خواهد كرد و مخلصین در انتظار او به سر برند و آنها كه ترديد دارند ظهورش را منکر می شوند و دشمنان وجود او را به مسخره گيرند و آنها كه وقت ظهورش را تعيين مي كنند دروغگو باشند، و كسانى كه در آمدنش شتاب دارند به هلاكت افتند، و آنان كه تسليم تقدير الهى هستند از آن ورطه نجات يابند. (صدوق، 1377، ج2، ص378)
وی ادامه داد: امام جواد(ع) در این روایت گروه های مختلف با مواضع گوناگون را نام می برند اعم از «مخلصون» که با اخلاص در انتظار ظهور به سر می برند؛ «شکاکان» که نسبت به ظهور امام زمان(ع) شک داشته و در نهایت شکشان تبدیل به انکار می شود و برخی افراد که منکرین باشند وجود حضرت(ع) و نام ایشان را با کنایه و سخره یاد می کنند؛ گروه دیگر وقتگذران هستند که برای ظهور بدون علم و آگاهی وقت تعیین کرده و جزء دروغگویاناند، علاوه بر این، گروه دیگری به نام «مستعجلین» با شتاب زدگی و بدون منطق، زمان ظهور را جلو می اندازند و در آخر گروه «نجات یافتگان» که برابر حکمت خدا تسلیم و منتظر ظهور هستند.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی اضافه کرد: از جمله عوامل که زمینه ساز استبعادورزی در مقوله ظهور می شود کنار گذاشتن انسان در سرنوشت تاریخی خویش و بی خاصیت جلوه دادن تلاش و کوشش او در رخداد ظهور است. بطور کلی در خصوص نقش آفرینی انسان در امر ظهور سه نگرش وجود دارد: تفویض امر ظهور به خدا و کنار گذاشتن انسان به صورت مطلق؛ تفویض امر ظهور به خدا به صورت مقید یعنی انسان نقش دارد ولی نقش او در تقدم بخشی و تأخر بخشی زمان ظهور بی تأثیر است و نهایتاً تفویض امر ظهور به خدا به صورت مقید یعنی انسان علاوه بر نقش داشتن در زمان ظهور نیز می تواند مؤثر باشد.
وی در نقد رویکرد وظیفهگرایی مطلق ابراز کرد: اگر بنا باشد که ظهور و قیام و حکومت امام زمان(عج) فقط با معجزه انجام شود، تأخیر طولانی بودن آن بدون حکمت است؛ زیرا در زمان پیامبر مکرم اسلام(ص) و امامان(ع) خداوند با معجزه، دین خود را بر کل جهان منتشر می کرد، البته مراد از این کلام، عادی جلوه دادن انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع) نیست؛ اما نباید بدون بررسی همه جانبه اصول و سنتهای الهی در زندگی بشر، جانب افراط در پیش گرفت و قیام حضرت مهدی(عج) را چنان خارق العاده و معجزهآسا دانست که انسانها هیچ نقشی در آن نداشته باشند.
حجت الاسلام الهی نژاد وی با اشاره به رویکرد وظیفه گرایانه نسبت به ظهور، بیان کرد: آیت الله مکارم در کتاب «حکومت جهانی امام زمان(عج)» در پاسخ به طولانی شدن غیبت می گوید: براي تحقّق يک انقلاب همه جانبه در سطح جهان تنها وجود يک رهبر شايسته انقلابي کافي نيست بلکه آمادگي عمومي نيز لازم است و هنوز متأسفانه دنيا آماده پذيرش چنان حکومتي نشده است و به محض آمادگي، قيام او قطعي است. (مکارم، 1376، ص212)
وی تاکید کرد: وقتی که منتظران با باورمندی به این مساله که اعمال و رفتار انسان در ظهور تأثیرگذار بوده و هر چه این اعمال و رفتار بیشتر در راستای تعالیم اسلامی و منطبق با فرهنگ دینی باشد این تأثیرگذاری بیشتر خواهد بود و از طرفی باورمندان مهدوی به این اذعان برسند که زمان رخداد ظهور غیرثابت و متغیر بوده و متفرع بر تلاش ها و حرکت های اصلاحی انسان است. به طور قطع با انگیزمندی و امیدواری تمام به سوی انجام کارهای خوب و پسندیده گام برداشته و با روحیه پرنشاط و پویا به سوی زمینه سازی ظهور حرکت می کنند.
حجت الاسلام الهی نژاد تصریح کرد: آمادگی مردم برای ظهور از دو طریق آگاهانه و جاهلانه حاصل می شود در مسیر آگاهانه که باورمندان مهدوی قرار دارند تلاش و کوشش از روی معرفت و آگاهی کامل بوده و با این نگاه به سوی آمادگی و زمینه سازی ظهور امام زمان(ع) پیش می روند. در برابر آنها که پیروان سایر ادیان آسمانی و غیرآسمانی اعم از ابراهیمی و غیرابراهیمی قرار داشته و در واقع جمعیتشان به مراتب بیشتر از گروه اول است بر اساس ناآگاهی به منجی واقعی یعنی امام زمان(ع) به سوی آمادگی پیش می روند. شایان ذکر است که حرکت گروه دوم به سوی اصل ظهور در واقع آگاهانه اما به سوی منجی مسلمانان یعنی امام زمان(عج)، ناآگاهانه است.
وی اضافه کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «اى منصور صاحب الامر نخواهد آمد مگر بعد از آنكه به كلى مأيوس شويد. نه به خدا نمى آيد مگر بعد از آنكه خوب و بد شما امتياز يابند، نه به خدا نمى آيد مگر موقعى كه پاك شويد، نه به خدا او نمي آيد مگر هنگامى كه آن كس كه شقى است، شقاوتش آشكار گردد و آن كس كه سعادتمند است شناخته شود.» (صدوق، 1377، ج2، ص346) و نیز از امام رضا(ع) که می فرمایند: «بر شما باد كه صبر كنيد زيرا فرج در نوميدى مىآيد»(حمیری، 1413ق، ص381)
حجت الاسلام الهی نژاد با اشاره به عدم آگاهی از حکمت تأخیر ظهور، گفت: غیبت امام زمان(ع) دارای علت، حکمت و غایت است که علت آن به تصریح روایات به مردم و نافرمانی آنها باز می گردد و حکمت غیبت همان فایده و فلسفه غیبت بوده که در برخی روایات با بیان مصادیق نظیر «تمحیص»، «تمییز» و «تغربل» مطرح شده و در برخی روایات دیگر به اسرار و مخفی بودن آن نظر داده شده است. چنان که امام صادق(ع) می فرماید: حكمت غيبت او همان حكمتى است كه در غيبت حجّت هاى الهى پيش از او بوده است و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار گردد، همچنان كه وجه حكمت كارهاى خضر(ع) از شكستن كشتى و كشتن پسر و بپاداشتن ديوار بر موسى (ع) روشن نبود تا آنكه وقت جدايى آنها فرارسيد. (صدوق، 1377، ج2، ص482).
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در پایان خاطرنشان کرد: در رد نگرش استبعادگرایی باید گفت طولانی شدن زمان ظهور و عدم آگاهی مردم از آن نه تنها زمینه یأس و ناامیدی را در مهدی باوران فراهم نمی کند بلکه اشتیاق برای انجام کارهایی را که به نوعی زمینه ساز ظهور باشد، در آنها افزایش می دهد.
منبع:
تاریخ خبر:
1402/3/31 چهارشنبه
تعداد بازدید کل:
147
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
148
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما