سلسه نشست های انقلاب:

تصویر شایستگی‌های مدیران جهادی منتظر در نظام جمهوری اسلامی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چهارمین کرسی ترویجی از سلسله کرسی‌های مهدویت‌پژوهی و انقلاب اسلامی با موضوع «تصویر شایستگی‌های مدیران جهادی منتظر در نظام جمهوری اسلامی ایران» سه شنبه 25 بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شهید سلیمانی برگزار گردید
بنابر این گزارش، جلال ریزانه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست به ارائه بحث در موضوع یادشده پرداخت ریزانه با بیان اینکه موفقیت بیش از پیش نظام جهوری اسلامی ایران نیازمند مدیران اثربخش در دو بُعد جهادی و منتظرانه است، اظهار کرد: وجود چنین مدیرانی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را در انجام رسالت خویش و اجرای عدالت و تحقق یک جامعه منتظر به شکل مطلوب یاری کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان اینکه آینده‌پژوهی علم مطالعه نظام‌مند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب است، گفت: ما نیاز داریم ، مجموعه ویژگی‌های شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارت‌ها و شایستگی‌های مدیر جهادی را که می‌کوشد به گونه ای اثربخش در تحقق جامعه منتظر فعالیت کند، تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از این ویژگی ها مربوط به شایستگی های فردی است، تصریح کرد: نوع نگرش افراد مثبت به خود و جهان، سبک زندگی و رفتارها و عادات آن¬ها، ساختار شخصیتی و ترجیحاتشان، عواملی است که بنیاد زندگی هر انسانی را تشکیل می¬دهد.  این عناصر در کنار یکدیگر تا حد بسیار زیادی عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار داده و می¬توان گفت اگر این عوامل در راستای اثربخشی قرار داشته باشند، دارنده¬ی آنها از اقبال بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک انسان موثر در زندگی فردی و حرفه ای برخوردار خواهد بود.
ریزانه توانایی¬های شناختی و ادراکی را دومین طبقه از شایستگی‌های کارکنان توسعه یافته اثربخش معرفی کرد و افزود: طبق تحقیقات، ارتباط مثبت میان میزان توانایی شناختی مدیران و اثربخشی آن¬ها اثبات شده است. کارکنانی که با این ویژگی شناخته می¬شوند نسبت به سایر همتایان خود از شانس بیشتری برای دریافت احترام از کارکنان و مدیران برخوردارند.
وی با اشاره به شایستگی‌های معنوی مدیران جهادی و منتظر، تاکید کرد: منظور از شایستگی¬های معنوی، مجموعه¬ای از ویژگی¬های کارکردی است که بخش عمده¬ای از آن¬ها ناشی از توجه به یاد خدا  بوده و در طول زمان همراه فرد می¬شوند و به صورت ذاتی در افراد وجود دارد.  نوع نگرش افراد معنوی به خود و جهان، سبک زندگی و رفتارها و عادات آن¬ها، ساختار شخصیتی و ترجیحاتشان، عواملی است که بنیاد زندگی هر انسانی را تحت تاثیر قرار می¬ دهد.  
ریزانه با بیان اینکه چهارمین طبقه از شایستگی¬ها و ویژگی‌های کارکنان توسعه یافته دستگاه دولتی در آینده شایستگی های تعاملی است، ابراز کرد: شایستگی‌های دانشی و حرفه‌ای نیز پنجمین طبقه از این شایستگی‌ها است. شایستگی‌های حرفه‌ای، به مجموعه‌ای از مهارت‌ها ارتباط ‌می‌یابد که کارکنان در دهه آینده برای اثربخش بودن در شغل خود به آن‌ها نیازمندند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان دستاورد این پژوهش با نام «تصویر توسعه منابع انسانی دولت مردمی در افق ۱۴۰۴» مطرح شده، پاسخ به این پرسش محوری است که: « تصویر توسعه منابع انسانی دولت مردمی در افق ۱۴۰۴ چگونه است؟». در واقع؛ این تصویر به دنبال آن است تا مجموعه ویژگی‌های شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارت‌ها و شایستگی‌های کارکنان شایسته ای را که می‌کوشند به گونه ای اثربخش در دولت مردمی فعالیت کنند، با توجه به شرایط محیطی در دهه آینده تبیین کند.


 
منبع:به نقل از خبرگزاری شبستان

تاریخ خبر: 1401/11/26 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 200 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 201
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما