پیش نشست:

پیش نشست ‌‌همایش نظریه انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی صافی(ره)


به گزارش پابگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، پیش نشست ‎همایش نظریه و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) با عنوان سیره علمی و زی طلبگی فقیه مهدوی  پنجشنبه، ۲۰ بهمن ماه1401 در  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  تالار امام حسین (ع)برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسن صافی» در این پیش‌همایش با ابراز خرسندی از تولید چهار هزار صفحه محتوا در موضوع مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد یکصد سال فعالیت حوزه علمیه قم را به جهان معرفی کند از مصادیق اَتَم این تعریف، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) است و این تصریح علما و مراجع درباره شخصیت آن مرحوم است و کسانی همچون آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام(ره) درباره ایشان چنین نظر و سخنی دارند. ایشان همه عمر خود را وقف اهل بیت(ع) کرد و می فرمود: هرگز برای غیر خدا کار نکردم و تصریح داشت در طول هشت سال حضور در مجلس خبرگان، جز برای رضای خدا کار نکردم؛ از شاخصه های مهم وجودی ایشان دفاع از حریم اهل بیت(ع) به طور تمام‌قد است، ایشان همچون سرباز جان‌باخته و دل‌باخته امام زمان(عج)، پاسخگوی شبهات بود.
فرزند مرحوم آیت الله العظمی صافی، افزود: زی طلبگی به لباس نیست بلکه رفتاری است که باید یک طلبه و سرباز امام زمان(عج) نشان دهد و مردم را به دین و امام عصر(عج) و حوزه علمیه جلب و خوش‌بین کند؛ اینچنین سرباز امام مهدی(عج) و دانشجوی موفق دانشگاه امام صادق(ع) هستیم.
وی اضافه کرد: آیت الله صافی(ره) از دوره نوجوانی، در مسیر دفاع از اهل بیت(ع) بود، ایشان مجله همایون را حدود ۸۰ سال پیش می خواند و به مطالب انحرافی آن پاسخ می داد، این پاسخ ها در کتابخانه ملی موجود است؛ وقتی پیش از انقلاب کتابی نوشته شد و قیام عاشورا را زیر سوال برد و به همه آموزه های شیعی حمله کرد، ایشان با قدرت وارد میدان پاسخ شده و دفاع جانانه ای از عاشورای حسینی انجام داد. بسیاری از اندیشمندان همچون شهید مطهری و علامه جعفری اثر ایشان در این باره را از بهترین کتاب ها در موضوع قیام حسینی دانسته اند.
حجت الاسلام صافی ابراز کرد: آن زمان یکی از علمای بزرگ وهابی‌مسلک مبانی تشیع را زیر سوال برده و توهین می کرد، آیت الله صافی(ره) در پاسخ به وی، از مبانی تشیع با متانت و پرهیز از توهین دفاع کرد یا آنکه وقتی قبل از انقلاب در حسینیه ارشاد بعضا مطالب انحرافی مطرح می شد حدود دو هزار صفحه پاسخ به شبهات و مباحث انحرافی نوشت. چنان که «پرتویی از معارف اسلام» ایشان دائرة المعارف بزرگ اسلامی است که از صدر اسلام آغاز و مطالب مهم فقهی و اعتقادی و کلامی را بیان کرده و پاسخ داده است چون خود را موظف به دفاع از مبانی اسلام و تشیع می دانست
 حجت الاسلام صافی با بیان اینکه دفاع از مبانی مهدویت از اصول کار آیت الله صافی(ره) بود، افزود: چنان که ایشان به عنوان مرجع مهدوی شناخته می شود حدود 70 سال پیش منتخب الاثر را به خواست آیت الله العظمی بروجردی نوشت و علی رغم سختی های بسیار آن را منتشر کرد. وقتی از ایشان در مصاحبه ای سوال شد آیا عنایات امام زمان(عج) را حین نگارش این کتاب دیدید؟، پاسخ داد: در همه اوقات نگارش این عنایات را درک کردم و سه سال سختی کشیدم اگر عنایات حضرت(عج) نبود نمی شد این کتاب را بنویسم.
وی ادامه داد: این کتاب با استقبال و تحسین علما و شخصیت ها مواجه شده است چنان که علامه مغنیه می گوید جامع ترین کتاب مهدوی، منتخب الاثر است ... بسیاری تعاریف دیگر درباره این کتاب از زبان علما تصریح شده است. آیت الله العظمی صافی(ره) سپس این کتاب را به سه جلد افزایش داد و حدود ۳۳ سال بعد، کتاب سه جلدی منتخب الاثر را نوشت و منشر کرد.
حجت الاسلام صافی تاکید کرد: لازم است دغدغه ها و دیدگاه های ایشان درباره تشیع و مهدویت بیان شود، ایشان فقیه متکلم و اصولی و تاریخ شناس و هر کلام و نوشته ایشان برای پاسخ به نیازهای روز بود به تعبیر یکی از علما ایشان یک مکتب فقهی کلامی بود.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: آیت الله صافی از نظر شخصیتی مصداق عمل به روایتِ دعوت مردم به دین و اهل بیت(ع) به غیر زبان بود، آن اخلاص و رفتار همه درس اخلاق بود آنی از زندگی خویش را به بطالت نگذراند و حتی در واپسین روزهای عمر نیز بر این عدم بطالت تاکید داشت و با کتاب مانوس بود و تا دم آخر در حال مطالعه بود و ما را هم به مطالعه و انس با کتاب توصیه می کرد.
وی در ادامه گفت: آیت الله صافی برای علما و اساتید احترامی ویژه قائل بود چنان که در تصاویر هست که در خانه آیت الله العظمی بروجردی را به عنوان استاد خود می بوسد و به همه طلاب حتی در پایین ترین سطوح ارج می نهاد و آنها را تکریم می کرد.
حجت الاسلام صافی ادامه داد: ایشان بیش از ۷۰ سال پاسخگوی استفتائات اعم از پزشکی، قضایی، فقهی و ... بود و این عنایت خدای متعال به ایشان بود، ایشان حتی در ۱۷ سالگی و در زمان آیت الله العظمی بروجردی پاسخگوی استفتائات بود و در این باره می فرمود: آیت الله بروجردی استفتائات را برای پاسخ به من می داد؛ عمده استفتائات آیت الله گلپایگانی را هم ایشان پاسخ می داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: زی طلبگی یعنی پاسخگوی مردم و حلال مشکلات آنها بودن؛ ان شاء الله موسوعه استفتائات ایشان منتشر می شود.
بنابر این گزارش، در ابتدای این پیش‌همایش حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی‌نژاد» با بیان اینکه مکتوبات و پژوهش های مهدوی در طول تاریخ روند صعودی داشته اند، اظهار کرد: این پژوهش ها هم از نظر کمّی و تعداد رو به فزونی بوده و هم از نظر کیفی به مسیر تحلیل، استدلال و برهان پیش رفته اند. این فرآیند صعودی قابل توجه و چشمگیر است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی ادامه داد: از ابتدای ظهور اسلام تا انتهای قرن 14 هجری، کل کتاب های منتشرشده مهدوی در طول این ۱۴ قرن، ۱۰۸۵ کتاب مستقل مهدوی توسط علمای شیعه به چاپ رسیده است از این تعداد 68 کتاب از ابتدای طلوع اسلام تا پایان غیبت صغری و بیشتر از ناحیه اصحاب ائمه(ع) بوده است، و از اهل سنت هم در این مدت تقریبا طبق آمار ۲۰۰ عنوان کتاب مهدوی منتشر شده است.
وی تاکید کرد: اما با آغاز نهضت امام خمینی(ره) و در طول گام اول (چله اول) حدود شش هزار عنوان کتاب مهدوی منتشر می شود؛ همسو با نظر حضرت امام با استناد به نیابت عام امام زمان(عج) نگاه علما به مهدویت عمیق تر شده و کتاب های فراوان در این موضوع منتشر شده است.
حجت الاسلام الهی‌نژاد ادامه داد: در میان یاران ائمه(ع) بیشترین کتاب ها مهدوی متعلق به فضل بن شاذان با هفت عنوان کتاب است، سیداسماعیل حمیری پنج عنوان کتاب دارد اما در غیبت کبری بیشترین کتاب متعلق به شیخ مفید(ره) با هشت کتاب و پس از ایشان متعلق به شیخ صدوق(ره) با پنج عنوان کتاب است؛ اما در همه اعصار و میان همه علما بیشترین کتاب های مهدوی متعلق به آیت الله صافی گلپایگانی با ۲۰ عنوان کتاب است
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در حوزه همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، گفت: بیش از ۱۰۰ مقاله برای این همایش تدوین و بیش از ۲۰ نشست و کرسی علمی برگزار شده است و قریب به چهار هزار صفحه تولید محتوای علی صورت گرفته است. خروجی های همایش در قالب چکیده مقاله به زبان فارسی و عربی منتشر می شود.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/11/20 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 212 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 213
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما