اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
تحلیل:
تحلیل مضمونی شاخص های سیاسی جامعه منتظر در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پانزدهمین کرسی ترویجی با عنوان: تحلیل مضمونی شاخص های سیاسی جامعه منتظر در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) از مجموعه نشست های همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آن مرجع فقید شیعی، یکشنبه، ۱۸ دی ماه 1401 در تالار شهید سلیمانی برگزار شد.
حجت الاسلام غلامرضا بهروزیلک، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) عنوان کرد: مهدویت در بعد سیاسی، به دلیل جایگاه دینی خود، وظیفه استمرار رسالت پیامبران، تشکیل حکومت جهانی برای اجرای شاخصه های دین اسلام و به حاکمیت رساندن مستضعفین عالم، برپایی عدالت و مقابله با ظلم را بر عهده دارد، از این رو، مهدویت، ابعاد سیاسی بسیار مهمی در معارف اسلامی دارد.آیت الله صافی گلپایگانی با توجه به اندیشه دکترین مهدویت به این گزاره اذعان دارد که امت اسلامی جهت مقابله با اوضاع سیاسی و انحرافات دینی به وجود آمده در عصر غیبت و همچنین وجود بینش و اعتقاد منتظران بر حکمرانی نهایی عدل و صلح از طرف و غلبه حکومت الهی بر این باور استوارند که امت اسلامی بر اقامه صلح و عدالت جهانی حضرت بقیه الله اعظم اروحنا فداه فائق خواهد آمد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: در نگاه آن عالم فقید، امت اسلامی بر قیام حضرت(ع) در برابر اوضاع سياسى و انحرافات دينى اجماع دارند. لذا مطابق روایات شاهد آن هستیم که «حضرت(عج) در برابر اوضاع سياسى و انحرافات دينى و اجتماعى قيام خواهد كرد و عالَم را بعد از آنكه از ظلم و جور پر شده از عدل و داد پر خواهد نمود.»طبق نظر معظمله فِرق اسلامی بر برپایی عدالت اجتماعی حضرت مهدی(عج) در آینده جهان اتفاق نظر دارند، از همین رو «[مسلمانان] انتظار يك قيام روحانى جهانى و ظهور مصلحىرا مىكشند كه عدالت اجتماعى و نظام جهان را بر اساس ايمان به خدا و احكام دين اسلام برقرار سازد و دنيا را از چنگال ستمكاران و جباران نجات بخشد.»
بهروزی لک اظهارداشت: نظام امامت، حاکمیتی الهی و حتمی است که دوره فترت ندارد و در همه اعصار و زمان ها وجود دارد؛ از عصر نبی مکرم اسلام(ص) تا امروز (دوران غیبت) برقرار بوده و است و تا زمانی که این عالم و دنیا برقرار هست، استمرار خواهد داشت؛ با توجه به بیانات آیت الله صافی، بر همه واجب است که در عصر غیبت، نظام امامت را بشناسند و به آن ایمان داشته و مطیع آن باشند، تفاوت نمیکند که این نظام بر اوضاع مسلّط باشد یا نباشد؛ و حکومتهای غاصب در امور، مداخله داشته باشند، یا نداشته باشند.
کارشناس مهدوی می¬گوید: امر دیگری که در عصر غیبت ضرورت دارد، لزوم تبعیت از نظام امامت در جهت برقراری وحدت سیاسی میان امت اسلام و خصوصا شیعه بوده است؛ «اين نظام از عصر خود پيغمبر تا حال باقى است، و در اين عصر كه عصر غيبت است، در ولايت فقها و علماى عادل تبلور دارد. اين نظام است كه رمز وحدت سياسى تمام شيعه در سراسر عالم است. (صافی 1391، ج1، ص343)در بُعد سياسى نظام امامت هم، اگرچه مخالفت سياستمداران غاصب با اصل نظام و جلوه ابعاد متعدّد آن از بيم اين بعد سياسى بوده و هست، اما اين مخالفت ها و ممانعت ها موجب بروز فترت و فاصله در اين نظام نشد و از اصالت و اعتبار واقعى و شرعى آن چيزى كم نكرد. (صافی 1391، ج1، ص338)
وی گفت: آیت الله صافی ولایت فقیه را بینش و اندیشه اصلی در بعد سیاسی فقهی شیعه در دوران غیبت برمی شمارد، تبیین ایشان نشانگر جامعیت و بینش عمیق ایشان نسبت مسائل و شاخص های سیاسی عصر غیبت است. همچنین، مطابق نظر معظمله، ولایت فقیه در امتداد نظام سیاسی پیامبر اسلام(ص) در عصر غیبت است.
حجت الاسلام بهروزی لک مطرح کرد:ایشان در رابطه با حکومت اسلامی در عصر غیبت در جواب این استفتاء[در عصر غيبت حفظ نظام و حكومت اسلامى بر عهده چه كسى است؟] بیان کرد: در عصر غیبت «مجارى الامور بيد العلماء يعنى فقهاء جامع الشرائط است.»( صافی، 1379، ج2، ص: 168)آیت الله صافی مهدویت را مایه امید مسلمانان علیه نظام های استعماگر و ظالم در عصر غیبت برمی شمارد و آن را مسأله اى كه همواره مايه اميد مسلمانان منتظر و هسته مركزى انقلابات عليه نظام هاى استثمارگر و اوضاع ظالمانه بوده و وعده الهى به پيروزى نهايى مستضعفين و محرومين است، معرفی می کند
وی در ادامه گفت: فلسفه های اجتماعی و سیاسی تفکر مهدویت، عدم استثمار جوامع دیگر در عصر غیبت است چون هر كس چنين عقيده اى[مهدویت] دارد، فكرش وسيع و مقصدش وسيع است. براى نفع يك جامعه، جامعه ديگر را استثمار نمى كند.نهایتاً آنکه در نگاه ایشان، منتظران در عصر غیبت باید به احكام دين و تلاش براى اعتلاء كلمه اسلام و عزّت مسلمين الترام داشته باشند به این معنا که «بايد مؤمن در اين دوره [غیبت]در التزام به احكام دين و تلاش براى اعتلاء كلمه اسلام و عزّت مسلمين و دفع نفوذ و سلطه فرهنگى و سياسى بيگانگان ثبات قدم داشته باشد و با تمام اوضاع و احوال منفى و غير مساعد در حال مبارزه و جهاد باشد»(صافی 1391، ج4، ص121)
در پایان این نشست حجج اسلام حسین الهینژاد و کریم خانمحمدی مباحث مطرح شده را نقد و پیشنهادت را برای ارتقای آن مطرح کردند.
منبع:
تاریخ خبر:
1401/10/20 سهشنبه
تعداد بازدید کل:
126
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
127
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما