رونمایی:

رونمایی از آثار جدید پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و پوستر همایش ملی

رونمایی از آثار جدید پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و پوستر همایش ملی «جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر با سخنرانی آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، چهارشنبه، ۱۸ آبان 1401 و جمعی از استاد مهدویت در تالار امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد
در این نشست آیت‌الله «نجم‌الدین مروجی‌طبسی» با بیان اینکه نگویید تبلیغ اثر ندارد چرا که چه خوب و چه بد آن تاثیر دارد، چنان که برخی مریدان و محبان اهل بیت(ع) با تبلیغات سوء خلفا، به دام افتادند و منحرف شدند.تبلیغات دشمن امروز شدیدتر است مرحوم علامه عسکری می فرمود: تهاجم علیه اهل بیت(ع) دو زمان بیشتر از هر عصر دیگری بوده است، یکی دوران معاویه که حکم به سب و لعن امیرالمومنین علی(ع) داده بود!! و دوم دوران کنونی ما ... ایشان چند سال است که رحلت کرده اند، اگر بودند به چشم می دیدند امروز حتی بدتر از دوران معاویه است و دوستان هم بعضا در زمین دشمن بازی می کنند!
آیت‌الله مروجی طبسی در ادامه تصریح کرد: هجمه ای سنگین علیه جبهه حق توسط شیطان بزرگ شکل گرفته و همه را جمع کرده و فقط و فقط به شیعه حمله می کند ... در چنین موضع حساسی اینکه اصحاب قلم به مهدویت بپردازند، تحسین‌برانگیز و یاری و نصرت امام زمان(عج) است این نعمتی بزرگ است هرچند هنوز وظیفه خود را ادا نکرده ایم.اینکه مردم برای روحانیت احترام و حرمت قائل هستند و حرفمان را می پذیرند به احترام امام زمان(عج) است.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت کار تخصصی علمی در موضوع مهدویت، گفت: وجود دو هزار روایت و قریب به 400 آیه قرآن درباره مهدویت، نیاز به کار تخصصی در این باره را ثابت می کند، اما بعضاً می بینیم برخی بدون تخصص به این حوزه وارد می شوند و کار اشتباه انجام می دهند. در حالی که جریان های انحرافی با جهاد تبیین و قلم متخصصان، کمرنگ و بی اثر می شوند.مرحوم آیت الله سعید حکیم زمانی جمعی حدوداً 30 نفری را برای دوره ای یک ماه به مرکز تخصصی مهدویت اعزام کرد آنها اکثرا از فضلا بودند یکی از آنها به من گفت اگر مباحث کنونی را می دانستیم در عراق آن کلاه‌ها سرمان نمی رفت!فقه از فروع دین اما مهدویت جزء اصول دین است، برخی بحث های مهدوی را کار طلبه نمی دانند در حالی که پیامبر(ص) فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است ... چنین دیدگاه ها نقاصی هست و امید است با همت بالای محققان این نقیصه جبران و نگاه ها اصلاح شود، مولفان مهدوی از کسانی هستند که به دفاع از مهدی آل‌محمد(ص) برخاستند.
وی با بیان اینکه کتاب های اصولی و متقن درباره مهدویت در روشنگری و تبیین واقعیت این باور، غوغا می کنند، گفت: گام بزرگی در حوزه علمیه در موضوع مهدویت برداشته شده است، حدود  سال25 قبل محضر مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند: مردم نمی دانند حوزه علمیه قم با کمترین امکانات چه کارهای بزرگی انجام می دهد. امروز می بینیم کار در حوزه مهدویت نیز ازجمله آنها است چنان که در حدود نیم‌قرن فقط بیش از شش هزار اثر مهدوی متنوع نگاشته شده است، این عنایت امام زمان(عج) است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی  حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی‌نژاد» در ابتدای این آیین اظهار کرد: نشست های مختلف علمی و کرسی های ترویجی برگزار و کتب متعددی در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی منتشر شده است امروز هم از تعدادی از این آثار رونمایی می شود.تحلیل بر نیابت خاص در غیبت کبری، مهدویت و سبک زندگی، بررسی و نقد تعدد قائمیت، مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی، سیر تطور مفسران درباره آیات مهدویت، لغزش های اعتقادی در عصر غیبت، مهدویت پژوهی تطورات و آسیب ها کتبی هستند که امروز رونمایی می شوند.«مهدویت‌پژوهی، تطورات و آسیب ها»، گفت: این کتاب به تقریظ آیت الله نجم‌الدین طبسی رسیده است، در این کتاب مهدویت را در دو حوزه پژوهش و آموزش مورد تطور کیفی و کمی قرار داده و فرصت ها و آسیب هایش را تشریح کرده ام. همه مکتوبات مهدویت در طول تاریخ در این اثر بررسی شده است در دو بعد کمی و کیفی مثل اینکه چرا برخی آثار نگاه ابجابی دارند و برخی نگاه سلبی.
حجت الاسلام الهی‌نژاد اضافه کرد: «مهدویت‌پژوهی، تطورات و آسیب ها»، در حوزه مکتوبات مهدوی، چهار عزیمتگاه را در نظر دارد، نخست از عصر حضور ائمه(ع) تا پایان غیبت صغری که طی آن 63 کتاب مهدوی نوشته است یعنی در حدود سه قرن و نیم فقط 63 کتاب؛ دوم ابتدای غیبت کبری تا شروع مکتب سامرا که میرزای بزرگ شیرازی از نجف به سامرا هجرت می کنند یعنی قریب به 9 قرن و نیم، که طی آن 335 کتاب مهدوی نوشته شده است.
وی تصریح کرد: سوم از شروع مکتب سامرا تا عصر امام خمینی(ره) که در طول این یک قرن 677 کتاب مهدوی نوشته می شود، فتوای تنباکوی میرزای بزرگ و استقرار ایشان در سامرا در این باره تاثیر داشته است و نهایتاً مقطع چهارم که با شروع مکتب امام خمینی(ره) مقارن است، در حدود چهار دهه، بیش از شش هزار کتاب مهدویت به چاپ می رسد! حدود نیم قرن کاری چند هزار برابری 14 قرن را می کند!در ادامه از آثار جدید منتشرشده پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با حضور آیت الله نجم‌الدین مروجی طبسی، استاد درس خارج مهدویت، حجج اسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، غلامرضا بهروزی‌لک و علی خراسانی رونمایی شد.
 


 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1401/8/19 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 97 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 98
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما