مهدی(ع)

مهدی (ع)مصداق خیر کثیر ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت¬الاسلام محمود ملکی¬راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در مورد سالروز ازدواج علی (ع) و فاطمه زهرا(س)فرمودنداستمرار نسل امامت و رهبری امت اسلامی یکی از آثار مهم ازدواج حضرت علی (ع با حضرت زهرا (س) به‌شمار می‌رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت¬الاسلام محمود ملکی¬راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در مورد سالروز ازدواج علی (ع) و فاطمه زهرا(س)فرمودنداستمرار نسل امامت و رهبری امت اسلامی یکی از آثار مهم ازدواج حضرت علی (ع با حضرت زهرا (س) به‌شمار می‌رود. از منظر شیعه در این وصلت مبارک هم شوهر دارای عصمت است و هم همسر، ثمره آن ولادت فرزندان شایسته و معصومی است‌که با رهبری و هدایت معصومانه خویش می‌توانند جامعه بشری را از گرداب ضلالت و گمراهی نحات دهند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه عنوان کرد: سیوطی در «الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور» در خصوص اهمیت این ازدواج مبارک از ابن عباس و انس بن مالک نقل می‌کند که منظور تلاقی دو دریا از آیه ««مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ‏»  حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) هستند و منظور «اللؤلؤ و المرجان» در آیه « يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏»  امام حسن و امام حسین(ع هستند.  
در تفسیر «مجمع البیان فی تفسیرالقرآن» نیز این مطلب از سلمان فارسی نقل شده است‌. مرحوم طبرسی(ره) در این خصوص می‌گوید: امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به خاطر وسعت فضل و کثرت خیرشان به دریا تشبیه شده‌اند؛ تشبیه به دریا حاکی از سعه وجودی‌شان است.  
ملکی راد گفت:وسعت فضل و کثرت خیر این ازدواج در حدی است‌که همه یازده امام بعد از امام علی (ع) از ثمرات و از میوه‌های شیرین این ازدواج مبارک و پر از خیر و برکت است.
بر اساس روایات بسیاری حضرت مهدی(ع)» به عنوان امام دوازدهم از این نسل است. در آن روایات به این مطلب اشاره شده که حضرت مهدی(ع) از اولاد فاطمه(س) است. این روایات هم از ناحیه اهل تسنن ذکر شده‌اند و هم از ناحیه شیعه. در روایاتی که از سوی اهل تسنن نقل شده، به این امر تصریح گرده است.
در سنن ابي داود از سعيد بن مسيب از أم سلمة نقل شده که وی گفت از رسول خدا(ص) شنیدم که آن‌حضرت فرمودند: «مهدی از عترت من و از اولاد فاطمه است».
ابو سعید خُدْرِي از رسول خدا(ص) نقل می‌کند که آن حضرت در وصف حضرت مهدی(ع) فرمودند: «مهدی از عترت من و فرزندان فاطمه است. ... ».
بنابراین حضرت مهدی(علیه السلام» به عنوان آخرین امام یکی از مظاهر خیر کثیری است‌که از این ازوداج به جامعه بشری ارزانی شده که با ظهورش جهان را از عدل و داد آکنده خواهد ساخت.  
با توجه به انتساب حضرت مهدی(ع) به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از راه این ازدواج، حضرت رسول(ص) با تعابیر مختلف در روایاتی به این نکته اشاره نموده است: در برخی از روایات آمده که حضرت مهدی(ع) از فرزندان رسول خدا(ص) است. «مهدی از فرزندان من است نام و کنیه‌اش همانند نام و کنیه من است».    در برخی از روایات اشاره شده که حضرت مهدی(علیه السلام از عترت آن‌حضرت است. ام سلمه از رسول خدا(ص) نقل می‌کند که آن‌حضرت فرمودند: «مهدی از عترت من و از اولاد فاطمه است».  در برخی از روایات نقل شده که حضرت مهدی(ع) از اهل بیت رسول خداست. احمد بن حنبل از عبدالله بن مسعود از رسول الله(ص) نقل کرده که آن‌حضرت فرمودند: «قیامت بر پا نمی‌شود مگر اینکه مردی از اهل بیتم که هم نام من است بیاید».  
بر طبق این روایات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حضرت مهدی(ع) را با اوصافی ذکر کرده که همه آن اوصاف تنها بر حضرت مهدی(ع تطبیق می‌شود و بر فرد دیگری قابل تطبیق نیست. از این‌رو حضرت مهدی(ع) بسان «اللؤلؤ و المرجان» خیر کثیری است که از ثمرات ازدواج علی (ع) و حضرت زهرا (س) است.
 



 
منبع:

تاریخ خبر: 1401/4/11 شنبه
تعداد بازدید کل: 186 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 187
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما