کرسی ترویجی:

سومین کرسی ترویجی؛ انتظار و مقاومت در مکتب شهید سلیمانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سومین کرسی ترویجی با عنوان انتظار و مقاومت در مکتب شهید سلیمانی در ذیل همایش ملی فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی در روز یکشنبه 6 تیر ماه سال 1400 در تالار سردار سلیمانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
در این کرسی ارائه دهنده  محترم حجت الاسلام حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ابتدا به بیان مفهوم شناسی مکتب و تطبیق آن با مکتب شهید سلیمانی پرداختند و بعد در ادامه به چیستی مکتب شهید سلیمانی پرداخته و گفتند: مکتب شهید سلیمانی دارای خاستگاه ای به نام مکتب امامین انقلاب اسلامی و دارای غایت و هدف به نام ظهور است به بیان دیگر مکتب شهید سلیمانی با نیروی محرکه مکتب امامین انقلاب و با غایت نگری و پیشرانی ظهور و جامعه مطلوب مهدوی، و با فرایندسازی توسط شاخصه های صبر، مقاومت و تاب آوری به سوی انسجام ساختاری و تحول کارکردی پیش می رود
مکتب شهید سلیمانی در پارادایم مضمونی و تحلیل محتوائی و ساختاری خود، متشکل از سه مولفه اساسی به نام خاستگاه، فرایند و برایند می باشد که نقش خاستگاه بسترسازی و نقش فرایند ابزار سازی و نقش برایند هدف نمائی را برای این مکتب ایفاء می کند.
ایشان در ادامه عنوان کرد: راستای بیان شاخصه مکتب شهید سلیمانی گفتند: مکتب شهید سلیمانی دارای شاخصه های مهمی است که هر کدام از آنها به نحوی در مسیر بسترسازی ظهور قابل توجیه هستند نظیر ولایت مداری، عدالت محوری، ظلم ستیزی، حق خواهی، مظلوم نوازی، شهادت طلبی، استقامت ورزی و ... این موارد از جمله شاخصه هایی است که در روایات انتظار جزء شاخصه های منتظران تلقی شده و به منتظران توصیه شده در راستای تحقق امادگی برای رخداد ظهور باید به این اوصاف مزین شوند شهید سلیمانی که از شاگردان مکتب امامین انقلاب و از دست پروردگان این مکتب نوین مردم سالار دینی می باشد. در مقابله با استکبار و هم پیمانان آنها نظیر گروه های متعصب و خشک داعش، طالبان ، القاعده و... با شاخصه ظلم ستیزی، عدالت خواهی و مقاومت علاوه بر پیروزی بر مستکبران و صهیونیسم جهانی ، زمینه ساز اضمحلال و نابودی دست پروردگان آنها مثل گروه منحرف داعش را فراهم نموده است. بی شک شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم با الهام گیری از فرهنگ انتظار و درس آموزی از مکتب امامین انقلاب، شاخصه انتظار را در منطقه و جهان اسلام  در میان مسلمانان و جوامع اسلامی به عنوان یک فرهنگ غالب نمایان کرده و با نگرش کاربردی و اجرائی بستر نهادینه سازی آن را با شاخصه صبر و مقاومت تضمین نموده است.
در ادامه ناقدین محترم در خصوص مفهوم شناسی مکتب نقدی وارد کرده و بیان داشتند که مفهوم مکتب باید به درستی تبیین شود که آیا مکتب در اینجا مکتب اعتقادی است یا به معنای یک سبک زندگی و یک روش رفتاری است و همچنین در خصوص روایات انتظار که به موضوع صبر و مقاومت پرداخته، گفتند که موضوع انتظار در این روایات عام است نه خاص پس صبر و مقاومت در این روایات مقصود انتظار ظهور نیست بلکه مقصود انتظار گشایش در همه امور  است. در نهایت به ساختار و فرایند بحث نیز اشکال گرفته که متن ارائه شده باید مقدمه و نتیجه ای داشته باشد تا حد و ثغور بحث و فرایند منطقی آن به درستی ترسیم می شود.


 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1400/4/7 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 455 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 456
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما