اصل عرفانی:

عبد بودن در سایه هدایت باطنی امام عصر(عج)، وجه تمایز جامعه منتظران است

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت گفت
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل سوم در درک عرفانی از رمضان «عبد شدن و پایبندی به آئین بندگی» است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، طبق نقل های متعدد ماه بندگی و عبودیت و عبادت است. در این ماه انسان خود را وقف عبادت و روزه و نماز و قرآن و ... می کند تا زمینه های عبد شدنش فراهم و مقبول درگاه مولا شود.
 کارشناس مهدوی افزود: دین اسلام و آموزه های زیبای آن بخصوص در موضوع روزه داری، آئین بندگی است و  مهم آنکه نتیجه همه تلاش های معنوی و دینی، عبد شدن باشد، نه فقط عابد بودن و اظهار بندگی کردن! ممکن است عده زیادی عابد باشند و مشغول عبادت و نماز و روزه و قیام و قعود اما بنده و عبد نباشند، همه این برنامه ها و آداب و رسوم برای عبد شدن و عبد ماندن است. عبد بودن یعنی مطیع و موافق مولا بودن و مخالف و مبرا از غیر مولا بودن.
وی با بیان اینکه ما ما هیچ شان و رتبه و مقامی نداریم جز بنده و عبدالله بودن، تاکید کرد: اگر کسی به این مقام و منزلت دست یافت، جزء باکرامت ترین، باتقواترین، صالح ترین، عالم ترین، آزادترین، سعادت‌مندترین و برگزیده ترین انسان ها خواهد بود. «عبد» کسی است که سر تا پا به مولا و صاحب خود تعلق دارد؛ خواست و اراده‌اش تابع اراده‌ و خواست و مشیت او است؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمی‌داند و در اطاعت او سستی به خود راه نمی‌دهد.
حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: عبد بودن اظهار آخرین درجه‌  خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه‌  او است و این با عبادت های ظاهری (مثل نماز و روزه و ...) شروع می شود و با خشوع و خضوع درونی و تسبیح و تقدیس مولا اوج می گیرد و با انس و ارتباط دائمی، به فیض تبدیل می شود. بندگی راه و رسم خود را دارد و عبد بودن بزرگ ترین مقامی است که پیامبر خاتم(ص) به آن دست یافته بود و همه پیامبران و اولیای الهی عبد واقعی خدا بودند. بر این اساس ماه رمضان تمرین بندگی درست و تقید و تعهد به رسوم و آداب و قواعد این بنده بودن است که بهتر است در اعلاترین حد آن به جای آورده شود نه نازل ترین و حداقلی ترین وجه آن که همان نخوردن و نیاشامیدن و امساک ظاهری است!
عضو هیئت علمی پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ابراز کرد: یکی از آموزه های مهم مهدویت که در روایات اشارات زیادی به آن شده، مساله عبودیت و بندگی واقعی انسان ها در این دوران و آکنده شدن دل ها از عبادت و بندگی و حاکمیت مطلق خالق در نظامات اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. به عبارت روشن تر عصر ظهور، عصر بندگی و اطاعت و عبودیت است.
وی در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) درباره امام زمان (عج) می‌فرماید: «یملأ قلوب العباد عبادة ویسعهم عدله» ؛ «... دل‌های بندگان را پر از عبادت می‌کند و عدلش فراگیر می‌شود» (شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۱۷۹). امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» می‌فرماید: «ملک و پادشاهی امروز از آن خدا است، پادشاهی دیروز نیز از آن خدا بود، پادشاهی فردا هم از آن خدا است؛ لکن هنگامی که قائم ما قیام کند، جز خدای - تبارک وتعالی - پرستیده نمی شود (ولکن اذا قام القائم لم یعبد الّا الله عزّ وجلّ)» (بحرانی، المحجّة فی ما نزل فی القائم الحجّة، ص ۲۷۵).
حجت الاسلام کارگر افزود: همچنین در روایتی آمده است که امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «زمین با نور پروردگار روشن می‌شود و در زمین مکانی باقی نمی ماند که در آن غیر خدا عبادت شود (ولا تبقی فی الارض بقعة عبد فیها غیرالله عزوجل الا عبدالله ...) و کنه دین برای خدا است، هر چند کافران را بد آید». (شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۳۴۵).
] وی تاکید کرد: ویژگی اصلی و بارز جامعه منتظر در عصر غیبت و تمایز آن با سایر جوامع در این نکته روشن نهفته است که این جامعه، جامعه ای سراسر تسلیم امر مولا و پایبند به تمامی آموزه های دینی و آئین بندگی است. در واقع افراد این جامعه نه تنها انسان های عابد و دیندار هستند که عبدالله و بنده حقیقی خدا هم محسوب می شوند و این را در پرتو رهبری ها و هدایت های معنوی و باطنی امام زمان(عج) به دست می آورند.
حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: در واقع این صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که هدایت اصلی و کلی جامعه منتظر و دل های منتظران را در دست دارد و در جامعه جهانی دجال گونه و شیطانی، آنان را به منزل عبودیت و بندگی راهنمایی و هدایت می کند. پس چه بهتر که ما نیز در چشمه جاری ماه مبارک رمضان، دل و جان خود را به دست امام زمان(عج) بسپاریم و از هدایت های معنوی آن حضرت(عج) بهره بگیریم و همراه ایشان، طریق بندگی را طی کنیم و عبد واقعی خدا باشیم. عبد واقعی کسی است که همه وجود خود را متعلق به معبود می داند و فقط برای او به کار می گیرد.
کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنیم ، در واقع از خدا می‌خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است.به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه نخستین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه «تلاش برای طهارت قلب و درون» دومین شرط بهره مندی عارفانه از رمضان توسط منتظران است، اظهار کرد: ماه مبارک  رمضان ، ماهی طاهر و  پاک و به عبارت روشن تر حرم الهی است و هر کس می خواهد ورودی عارفانه و خدایی به این حرم داشته باشد (مثل ورود به مساجد و اماکن مقدس)، باید طیب و طاهر باشد و با طهارت و پاکی این ماه را درک کند و خود را مقید به حفظ آن در همه آنات و حالات بکند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: مهم ترین دستاورد این ماه، دستیابی به طهارت روح و طاهر ماندن است. ضروری ترین مساله در زندگی هر انسان خداپرست و متدین، داشتن قلب و جان و وجود طاهر است. طهارت قلب و درون، رکن اصلی ورود به بهشت و قرار گرفتن در قرب و رضوان الهی و بهره مندی از فیوضات ربانی است. پس اصل اساسی برای رسیدن به برکات این ماه و استجابت دعاها و زلال کردن دل ها و جان ها، تلاش برای کسب طهارت کامل در این ماه عزیز و سپس در طول سال است. رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمودند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ با انگیزه و نیت صادقانه و دلی پاک و روحی وارسته از خدا مسئلت کنید».
وی در ادامه بیان کرد: انسان طاهر، قلب طاهر، اخلاق طاهر، مال طاهر، فرزند طاهر، جامعه طاهر، نسل طاهر، عمل طاهر و... اموری است که بجد مورد توجه دین اسلام و تاکید روایات و آیات است. طاهر و طیب  بودن قلب،  زمینه ساز پاک بودن تمام وجود و ابعاد زندگی انسانی است و ناپاک  و آلوده بودنش باعث  ناسالم بودن همه وجود انسان و زندگی او است . در روايت است: «اِذا طابَ قَلْبُ الْمَرءِ طابَ جَسَدُهُ ، وَإِذا خَبَثَ الْقَلْبِ خَبَثَ الْجَسَدْ»؛ زمانى كه قلب انسان پاكيزه شده، جسدش پاكيزه مى‌شود و هر گاه قلب دچار خباثت گردد، جسد هم به تبع آن آلوده مى‌شود. پس اگر به دنبال زندگی سالم و امن دنیوی و اخروی هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه قلب و درون خود را پاک و طاهر سازیم و آن هم تنها با دوری جدی از گناهان و انواع آلودگی ها هر چند کوچک به دست می آید.
وی در ادامه بیان کرد: ویژگی بارز عصر ظهور امام مهدی(عج)، همین طهارت و پاکی انسان ها و جوامع به دست نورانی امام زمان(عج) است: «تطیب الدنیا واهلها فی ایام دولته...» ؛ «دنیا ومردم آن در دوران حکومت مهدی (عجل الله فرجه)، پاک و پاکیزه می‌شوند» (کشف الغمّه، ج ۲، ص ۴۹۳). در واقع یکی از ثمرات و برکات مهم ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت ولایت الهی، طهارت جان و دل و انسان ها و جوامع و سازمان ها و نهادها و دولت ها و... است.
حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنیم ، در واقع از خدا می خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است. بدون طاهر بودن، انسان همواره از امام  خود دور و دور تر می شود و  از عنایات و الطافش بی بهره می گردد! یادمان باشد که رکن اصلی ماه مبارک رمضان، شب های قدر و رکن شب های قدر هم وجود مقدس امام زمان(عج) است. پس اگر می خواهیم به این رکن نزدیک بشویم ، پس باید طاهر و پاکیزه بودن خود را در اولویت قرار  دهیم.
این کارشناس مهدوی درباره اینکه چگونه در این ماه باید اصل طهارت را حفظ کنیم؟، ابراز کرد: جواب روشن است ؛ نه تنها باید روزه خوردن و نوشیدن بگیریم که باید روزه قلب و چشم و زبان و دست هم داشته باشیم. ما هنوز که هنوز است معنای روزه را در نخوردن و نیاشامیدن چندساعته می دانیم؛ در حالی که  مفهوم و روح اصلی روزه، طاهر نگاه داشتن زبان و قلب و دست و چشم و گوش است. اینها ابتدا باید روزه باشند تا نوبت به روزه دهان و شکم برسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نورانیتی به دست می آید، نورانیت  و طیب ماندن چشم و گوش و زبان و دست و پا است و مهم تر از اینها طیب ماندن قلب و فکر و ذهن است. باید جهاد قلبی و زبانی و چشمی و... را از همین ماه شروع کنیم و بدانیم که زیبایی ماه مبارک رمضان در مجاهدت و تحمل سختی ها و مشقاتی است که  انسان را از گناهان دور می کند و باعث صفای درون او می شود. حیف است تمامی سختی های نخوردن و ننوشیدن و ... را به جان بخریم اما در عمل و رفتار و نیت و قلب خود، هیچ اتفاق مثبتی را رقم نزنیم

 
منبع:خبرگزارش شبستان

تاریخ خبر: 1400/2/4 شنبه
تعداد بازدید کل: 321 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 322
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما