اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
اصل عرفانی:
عبد بودن در سایه هدایت باطنی امام عصر(عج)، وجه تمایز جامعه منتظران است
ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت گفت
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل سوم در درک عرفانی از رمضان «عبد شدن و پایبندی به آئین بندگی» است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، طبق نقل های متعدد ماه بندگی و عبودیت و عبادت است. در این ماه انسان خود را وقف عبادت و روزه و نماز و قرآن و ... می کند تا زمینه های عبد شدنش فراهم و مقبول درگاه مولا شود.
کارشناس مهدوی افزود: دین اسلام و آموزه های زیبای آن بخصوص در موضوع روزه داری، آئین بندگی است و مهم آنکه نتیجه همه تلاش های معنوی و دینی، عبد شدن باشد، نه فقط عابد بودن و اظهار بندگی کردن! ممکن است عده زیادی عابد باشند و مشغول عبادت و نماز و روزه و قیام و قعود اما بنده و عبد نباشند، همه این برنامه ها و آداب و رسوم برای عبد شدن و عبد ماندن است. عبد بودن یعنی مطیع و موافق مولا بودن و مخالف و مبرا از غیر مولا بودن.
وی با بیان اینکه ما ما هیچ شان و رتبه و مقامی نداریم جز بنده و عبدالله بودن، تاکید کرد: اگر کسی به این مقام و منزلت دست یافت، جزء باکرامت ترین، باتقواترین، صالح ترین، عالم ترین، آزادترین، سعادتمندترین و برگزیده ترین انسان ها خواهد بود. «عبد» کسی است که سر تا پا به مولا و صاحب خود تعلق دارد؛ خواست و ارادهاش تابع اراده و خواست و مشیت او است؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمیداند و در اطاعت او سستی به خود راه نمیدهد.
حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: عبد بودن اظهار آخرین درجه خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه او است و این با عبادت های ظاهری (مثل نماز و روزه و ...) شروع می شود و با خشوع و خضوع درونی و تسبیح و تقدیس مولا اوج می گیرد و با انس و ارتباط دائمی، به فیض تبدیل می شود. بندگی راه و رسم خود را دارد و عبد بودن بزرگ ترین مقامی است که پیامبر خاتم(ص) به آن دست یافته بود و همه پیامبران و اولیای الهی عبد واقعی خدا بودند. بر این اساس ماه رمضان تمرین بندگی درست و تقید و تعهد به رسوم و آداب و قواعد این بنده بودن است که بهتر است در اعلاترین حد آن به جای آورده شود نه نازل ترین و حداقلی ترین وجه آن که همان نخوردن و نیاشامیدن و امساک ظاهری است!
عضو هیئت علمی پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ابراز کرد: یکی از آموزه های مهم مهدویت که در روایات اشارات زیادی به آن شده، مساله عبودیت و بندگی واقعی انسان ها در این دوران و آکنده شدن دل ها از عبادت و بندگی و حاکمیت مطلق خالق در نظامات اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. به عبارت روشن تر عصر ظهور، عصر بندگی و اطاعت و عبودیت است.
وی در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) درباره امام زمان (عج) میفرماید: «یملأ قلوب العباد عبادة ویسعهم عدله» ؛ «... دلهای بندگان را پر از عبادت میکند و عدلش فراگیر میشود» (شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۱۷۹). امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» میفرماید: «ملک و پادشاهی امروز از آن خدا است، پادشاهی دیروز نیز از آن خدا بود، پادشاهی فردا هم از آن خدا است؛ لکن هنگامی که قائم ما قیام کند، جز خدای - تبارک وتعالی - پرستیده نمی شود (ولکن اذا قام القائم لم یعبد الّا الله عزّ وجلّ)» (بحرانی، المحجّة فی ما نزل فی القائم الحجّة، ص ۲۷۵).
حجت الاسلام کارگر افزود: همچنین در روایتی آمده است که امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «زمین با نور پروردگار روشن میشود و در زمین مکانی باقی نمی ماند که در آن غیر خدا عبادت شود (ولا تبقی فی الارض بقعة عبد فیها غیرالله عزوجل الا عبدالله ...) و کنه دین برای خدا است، هر چند کافران را بد آید». (شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۳۴۵).
] وی تاکید کرد: ویژگی اصلی و بارز جامعه منتظر در عصر غیبت و تمایز آن با سایر جوامع در این نکته روشن نهفته است که این جامعه، جامعه ای سراسر تسلیم امر مولا و پایبند به تمامی آموزه های دینی و آئین بندگی است. در واقع افراد این جامعه نه تنها انسان های عابد و دیندار هستند که عبدالله و بنده حقیقی خدا هم محسوب می شوند و این را در پرتو رهبری ها و هدایت های معنوی و باطنی امام زمان(عج) به دست می آورند.
حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: در واقع این صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که هدایت اصلی و کلی جامعه منتظر و دل های منتظران را در دست دارد و در جامعه جهانی دجال گونه و شیطانی، آنان را به منزل عبودیت و بندگی راهنمایی و هدایت می کند. پس چه بهتر که ما نیز در چشمه جاری ماه مبارک رمضان، دل و جان خود را به دست امام زمان(عج) بسپاریم و از هدایت های معنوی آن حضرت(عج) بهره بگیریم و همراه ایشان، طریق بندگی را طی کنیم و عبد واقعی خدا باشیم. عبد واقعی کسی است که همه وجود خود را متعلق به معبود می داند و فقط برای او به کار می گیرد.
کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا میکنیم ، در واقع از خدا میخواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است.به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه نخستین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه «تلاش برای طهارت قلب و درون» دومین شرط بهره مندی عارفانه از رمضان توسط منتظران است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ، ماهی طاهر و پاک و به عبارت روشن تر حرم الهی است و هر کس می خواهد ورودی عارفانه و خدایی به این حرم داشته باشد (مثل ورود به مساجد و اماکن مقدس)، باید طیب و طاهر باشد و با طهارت و پاکی این ماه را درک کند و خود را مقید به حفظ آن در همه آنات و حالات بکند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: مهم ترین دستاورد این ماه، دستیابی به طهارت روح و طاهر ماندن است. ضروری ترین مساله در زندگی هر انسان خداپرست و متدین، داشتن قلب و جان و وجود طاهر است. طهارت قلب و درون، رکن اصلی ورود به بهشت و قرار گرفتن در قرب و رضوان الهی و بهره مندی از فیوضات ربانی است. پس اصل اساسی برای رسیدن به برکات این ماه و استجابت دعاها و زلال کردن دل ها و جان ها، تلاش برای کسب طهارت کامل در این ماه عزیز و سپس در طول سال است. رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمودند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ با انگیزه و نیت صادقانه و دلی پاک و روحی وارسته از خدا مسئلت کنید».
وی در ادامه بیان کرد: انسان طاهر، قلب طاهر، اخلاق طاهر، مال طاهر، فرزند طاهر، جامعه طاهر، نسل طاهر، عمل طاهر و... اموری است که بجد مورد توجه دین اسلام و تاکید روایات و آیات است. طاهر و طیب بودن قلب، زمینه ساز پاک بودن تمام وجود و ابعاد زندگی انسانی است و ناپاک و آلوده بودنش باعث ناسالم بودن همه وجود انسان و زندگی او است . در روايت است: «اِذا طابَ قَلْبُ الْمَرءِ طابَ جَسَدُهُ ، وَإِذا خَبَثَ الْقَلْبِ خَبَثَ الْجَسَدْ»؛ زمانى كه قلب انسان پاكيزه شده، جسدش پاكيزه مىشود و هر گاه قلب دچار خباثت گردد، جسد هم به تبع آن آلوده مىشود. پس اگر به دنبال زندگی سالم و امن دنیوی و اخروی هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه قلب و درون خود را پاک و طاهر سازیم و آن هم تنها با دوری جدی از گناهان و انواع آلودگی ها هر چند کوچک به دست می آید.
وی در ادامه بیان کرد: ویژگی بارز عصر ظهور امام مهدی(عج)، همین طهارت و پاکی انسان ها و جوامع به دست نورانی امام زمان(عج) است: «تطیب الدنیا واهلها فی ایام دولته...» ؛ «دنیا ومردم آن در دوران حکومت مهدی (عجل الله فرجه)، پاک و پاکیزه میشوند» (کشف الغمّه، ج ۲، ص ۴۹۳). در واقع یکی از ثمرات و برکات مهم ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت ولایت الهی، طهارت جان و دل و انسان ها و جوامع و سازمان ها و نهادها و دولت ها و... است.
حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنیم ، در واقع از خدا می خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است. بدون طاهر بودن، انسان همواره از امام خود دور و دور تر می شود و از عنایات و الطافش بی بهره می گردد! یادمان باشد که رکن اصلی ماه مبارک رمضان، شب های قدر و رکن شب های قدر هم وجود مقدس امام زمان(عج) است. پس اگر می خواهیم به این رکن نزدیک بشویم ، پس باید طاهر و پاکیزه بودن خود را در اولویت قرار دهیم.
این کارشناس مهدوی درباره اینکه چگونه در این ماه باید اصل طهارت را حفظ کنیم؟، ابراز کرد: جواب روشن است ؛ نه تنها باید روزه خوردن و نوشیدن بگیریم که باید روزه قلب و چشم و زبان و دست هم داشته باشیم. ما هنوز که هنوز است معنای روزه را در نخوردن و نیاشامیدن چندساعته می دانیم؛ در حالی که مفهوم و روح اصلی روزه، طاهر نگاه داشتن زبان و قلب و دست و چشم و گوش است. اینها ابتدا باید روزه باشند تا نوبت به روزه دهان و شکم برسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نورانیتی به دست می آید، نورانیت و طیب ماندن چشم و گوش و زبان و دست و پا است و مهم تر از اینها طیب ماندن قلب و فکر و ذهن است. باید جهاد قلبی و زبانی و چشمی و... را از همین ماه شروع کنیم و بدانیم که زیبایی ماه مبارک رمضان در مجاهدت و تحمل سختی ها و مشقاتی است که انسان را از گناهان دور می کند و باعث صفای درون او می شود. حیف است تمامی سختی های نخوردن و ننوشیدن و ... را به جان بخریم اما در عمل و رفتار و نیت و قلب خود، هیچ اتفاق مثبتی را رقم نزنیم
منبع:
خبرگزارش شبستان
تاریخ خبر:
1400/2/4 شنبه
تعداد بازدید کل:
321
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
322
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما