اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
مهدویت:
مهدویت در خطبه نهج البلاغه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت¬الاسلام محمد شهبازیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مهدویت در خطبه نهج البلاغه عنوان کردمتکلمان و محدثان شیعه دلایل مختلفی در باب ضرورت وجود حجت الهی و لزوم معصوم بر روی زمین ذکر کرده¬اند که امیر المومنین علیه السلام ،در این خطبه به قسمتی از دلایل لزوم حجت الهی اشاره کرده و دلیل آن را «هدایت آنان به راه حق» و« حفظ شریعت »دانسته¬اند
حجت الاسلام محمد شهبازیان گفت: ( ظَاهِرٍ غَيْرِ مُطَاعٍ أَوْ مُكْتَتَمٍ يُتَرَقَّب ؛ و ظَاهِرٍ لَيْسَ بِالْمُطَاعِ أَوْ خَائِفٍ مَغْمُور) محل بحث بیش¬تری بوده و دلیل آن بهره گیری از عبارت¬های «مکتتم یترقب» و«خائف مغمور» برای اثبات وجود حجت غائب و مخفی است. در عبارت های گذشته در باره «لزوم حجت الهی در هر دوره»زیدیه و معتزله با آراء امامیه همسو بودند اما در این قسمت آن¬ها از جمله منتقدان «غیبت حجت الهی»بوده وآن را ناسازگار و بلکه معارض با آموزه سابق می دانند.این فراز در خطبه، با اندکی تفاوت، در میان متون امامیه، زیدیه و اهل سنت ذکر شده که همان منابع پیش گفته را باید مراجعه نمود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می¬گوید: می¬توان ادعا نمود که تمامی متکلمان و محدثان امامیه اثبات امامت حضرت مهدی علیه السلام و هم¬خوانی غیبت وی با حجت الهی بودن را از این متن در خطبه مذکور و روایت منقول از کمیل بن زیاد برداشت کرده¬ و از این رو، روایت را در باب های اثبات امامت حضرت مهدی علیه السلام و اثبات غیبت ذکر نموده¬اند شارحان حدیث امامی پذیرفته اند که حضرت مهدی علیه السلام مصداق قطعی و یقینی برای عبارت (مکتتم یترقب و خائف مغمور) است اما برخی از شارحان معنای این عبارت ها را منحصر در امر غیبت مصطلح ندانسته و احتمال داده اند که معنای پنهانی ذکر شده در روایت وسعت داشته و مراد از آن پنهانی در آشکار نمودن امر امامت است. با این توصیف عبارت های مذکور افزون بر حضرت مهدی علیه السلام ،دیگر امامان مانند امام سجاد ،امام باقر و غیره را در بر گرفته و آن ها را حجت هایی دانسته که به دلیل تقیه و مصالح شیعیان امر امامت خود را جز برای اصحاب آشکار نکرده¬اند. شیخ بهائی افزون بر این، احتمالی دیگر نیز مطرح کرده اند که مراد از امام ظاهر، دوران خلافت علنی حضرت علی علیه السلام می باشد و اضافه بر دیگر امامان که مصداق «خائف مغمور» هستند ، حضرت علی علیه السلام به دلیل دوران خانه نشینی و غصب خلافت از مصادیق آن محسوب می گردند.
منبع:
تاریخ خبر:
1399/12/4 دوشنبه
تعداد بازدید کل:
221
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
222
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما