مهدویت:

مهدویت در خطبه نهج البلاغه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت¬الاسلام محمد شهبازیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مهدویت در خطبه نهج البلاغه عنوان کردمتکلمان و محدثان شیعه دلایل مختلفی در باب ضرورت وجود حجت الهی و لزوم معصوم بر روی زمین ذکر کرده¬اند که امیر المومنین علیه السلام ،در این خطبه به قسمتی از دلایل لزوم حجت الهی اشاره کرده و دلیل آن را «هدایت آنان به راه حق» و« حفظ شریعت »دانسته¬اند
حجت الاسلام محمد شهبازیان گفت: ( ظَاهِرٍ غَيْرِ مُطَاعٍ أَوْ مُكْتَتَمٍ يُتَرَقَّب ؛‏ و  ظَاهِرٍ لَيْسَ بِالْمُطَاعِ أَوْ خَائِفٍ مَغْمُور) محل بحث بیش¬تری بوده و دلیل آن بهره گیری از عبارت¬های «مکتتم یترقب» و«خائف مغمور» برای اثبات وجود حجت غائب و مخفی است. در عبارت های گذشته در باره «لزوم حجت الهی در هر دوره»زیدیه و معتزله با آراء امامیه همسو بودند اما در این قسمت آن¬ها از جمله منتقدان «غیبت حجت الهی»بوده وآن را ناسازگار و بلکه معارض با آموزه سابق می دانند.این فراز در خطبه، با اندکی تفاوت، در میان متون امامیه، زیدیه و اهل سنت ذکر شده که همان منابع پیش گفته را باید مراجعه نمود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می¬گوید: می¬توان ادعا نمود که تمامی متکلمان و محدثان امامیه اثبات امامت حضرت مهدی علیه السلام و هم¬خوانی غیبت وی با حجت الهی بودن را از این متن در خطبه مذکور و روایت منقول از کمیل بن زیاد برداشت کرده¬ و از این رو، روایت را در باب های اثبات امامت حضرت مهدی علیه السلام و اثبات غیبت ذکر نموده¬اند شارحان حدیث امامی پذیرفته اند که حضرت مهدی علیه السلام مصداق قطعی و یقینی برای عبارت (مکتتم یترقب و خائف مغمور) است اما برخی  از شارحان معنای این عبارت ها را منحصر در امر غیبت مصطلح ندانسته و احتمال داده اند که معنای پنهانی ذکر شده در روایت  وسعت داشته و مراد از آن پنهانی در آشکار نمودن امر امامت است. با این توصیف عبارت های مذکور افزون بر حضرت مهدی علیه السلام ،دیگر امامان مانند امام سجاد ،امام باقر و غیره را در بر گرفته و آن ها را حجت هایی دانسته که به دلیل تقیه و مصالح شیعیان امر امامت خود را جز برای اصحاب آشکار نکرده¬اند. شیخ بهائی افزون بر این، احتمالی دیگر نیز مطرح کرده اند که مراد از امام ظاهر، دوران خلافت علنی حضرت علی علیه السلام می باشد و اضافه بر دیگر امامان که مصداق «خائف مغمور» هستند ، حضرت علی علیه السلام به دلیل دوران خانه نشینی و غصب خلافت از مصادیق آن محسوب می گردند.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/12/4 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 221 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 222
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما