جلسه

جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی


به گزارش خبر نگار ایسکا جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت در 27 آّبان سال 1399 در روز سه شنبه در تالار سردار شهید سلیمانی ساعت 8 صبح برگزار گردید. در این جلسه 5 دستور مورد بررسی قرار گرفت
دستور اول: بررسی طرح اجمالی موظفی پیشنهادی آقا جلال ریزانه با عنوان: «تحلیل روند تاثیرات کرونا بر باورهای دینی مردم ایران با رویکرد آینده پژوهانه»
آقای ریزانه: موضوعی که با آن درگیر هستیم و کم و بیش تمام حوزه¬های اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده، بیماری کرونا است و اثرات آن بر حوزه¬های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، کارآمدی دولت و دینی و باورهای اعتقادی مردم خودش را نشان می¬دهد. کرونا سبب شد بحث معنویت¬گرایی در باورهای مردم مورد توجه بیشتر قرار گیرد، دین اسلام در عرصه¬های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت، از طب اسلامی گرفته که مدعی یک راه¬کار است و تا بحث¬های معنوی مثل عرفان و دعا و توسل، اینها سبب شده روندهای جدیدی در جامعه شکل بگیرد و روندهای گذشته را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی راجع به مفهومی مثل روند صحبت می¬کنیم، روندها دارای لایه¬های مختلفی هستند، ما در حقیقت وقتی مفهوم روند را مطرح می¬کنیم ابزارهای عینی را مطرح می¬کنیم، روندها امور اکتشافی به شمار نمی¬آیند بلکه یک سری مفاهیم ذهنی هستند.
در حوزه «روندشناسی» یک سری مصاحبه¬هایی از نخبگان در حوزة دین انجام خواهیم داد. کلیدواژه¬ها را استخراج می¬کنیم، از نظر اساتید در خصوص روندها استفاده می¬کنیم و با روش دِلفی یا تشکیل پنل مورد بررسی قرار می¬دهیم. برایند روندها در کنار همدیگر طیفی از آینده¬ها را مشخص می¬کند، سعی می¬شود یک یا دو تا سناریو دوران کرونا یا پساکرونا را بیان کنیم، در این مطالعه پیشران¬ها مورد بحث و مطالعه قرار خواهند گرفت، این مطالعه کاملاً کاربردی هست و مربوط به زمان حال است، منظور از دوران پساکرونا این است¬که ما همیشه در آینده هستیم، وقتی راجع به دوران کرونا صحبت می¬کنیم، اتفاقات گذشته و در حال حاضر و اتفاقاتی که در آینده، احتمال وجود آن هست و دوران پساکرونا این است¬که این بیماری بالأخره روزی تمام خواهد شد ولی در حوزۀ باورها تأثیر خودش را خواهد گذاشت.
دستور دوم ـ بررسی طرح اجمالی موظفی پیشنهادی آقای جلال ریزانه باعنوان «تحلیل روندتاثیرات کرونا برباورهای دینی مردم ایران بارویکرد¬آینده¬پژوهانه».
دستور سوم: برگزاری همایش بین¬المللی «راهبرد انتظار و مقاومت در مکتب سلیمانی» و بررسی محورهای کلی آن.
  تعیین دوارزیاب شورای پژوهشی پروژه آقای حسین الهی¬نژاد باعنوان «مهدویت¬پژوهی؛تطورات وآسیب-ها» با نظارت آقای غلامرضا بهروزی لک.
دستور چهارم:  تعیین دو ارزیاب شورای پژوهشی پروژه آقای نصرت¬الله آیتی با عنوان «نقد و بررسی قانون معرفت حجت با تأکید بر کتاب عقاید الاسلام» با نظارت آقای مهدی یوسفیان.
دستور پنجم: تعیین دوارزیاب شورای پژوهشی پروژه آقای محمدتقی ربانی باعنوان «بررسی علل و عوامل پیدایی باورداشت مهدویت نوعیه (نقد و تحلیل)».





 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/9/18 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 40 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 41
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما