ابتناء:

ابتناء انقلاب اسلامی بر مهدویت و انتظار

به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام محمود ملکی راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد ابتناء انقلاب اسلامی بر مهدویت و انتظار گفتند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انديشه مهدويت در فرهنگ شيعي به علت گره خوردن آن با اعتقاد به امام حیّ و غايب از اهميت و جايگاه ممتازي برخوردار است و داراي ظرفيت‌ها، کارکردها و آثار متعددی است؛ و در حوزه‌هاي فردي و اجتماعي آثار و پیامدهای بسياري دارد. بيشترين آثار و کارکردهاي مهدویت، با بحث «انتظار» گره خورده است. انتظار فرج موجب آمادگي جامعه در حوزه‌هاي مختلف اعتقادي و فکري، اخلاقي و تربيتي، فرهنگي و اجتماعي و سياسي است؛ و موجب مي‌شود تا آرمان‌گرايي و نشاط و پويايي و وظيفه‌شناسي و روح اميد در افراد زنده شود. انتظار پویا همواره می‌تواند در حرکت‌های اجتماعی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... نقش‌آفرین باشد.
انقلاب اسلامی یکی از پدیده‌های نادری است‌که دنیای معاصر شاهد عظمت آن است. ویژگی مهم این انقلاب این است‌که متأثر از اندیشه مهدویت بوده و بر اساس آن شکل گرفته است.
مهم‌ترین راهبردهای مهدویت و انتظار برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی عبارتند از:
1. عدالت‌خواهی و انقلاب اسلامی
عدالت‌خواهی یکی از خواست‌های فطری و طبیعی بشر است. بر طبق این خواست بشر به‌دنبال گسترش عدالت در جامعه می‌باشد. تا به امروز به این خواست جامه عمل پوشانده نشده است. بنابراین بشریت منتظر روزی است تا با آمدن منجی به این خواست فطری پاسخ داده شود. البته این منافات ندارد که در زمان غیبت برای تحقق عدالت تلاش نشود.
بنابراین برای تحقق آن باید تلاس و مقاومت نمود.
2. امیدزایی و انقلاب اسلامی
یکی از دست‌آوردهای مبنای نظام هستی بر اساس حکمت الهی این است‌که مردم با اعتقاد بدان، باور دارند که بلایایی چون ظلم و ستم و باطل‌گروی و ... روزی از بین خواهد رفت و سنت دائمی در میان مردم نخواهد بود. در نتیجه حرکت و سمت و سوی جامعه را به‌گونه‌ای‌ تنظیم‌ می‌کنند‌ کـه آنان را نسبت به آینده‌شان امیدوار می‌سازد و یأس و ناامیدی را از اذهان‌شان می‌زداید. بنابراین امیدآفرینی یکی از درس‌های مهم انتظار است‌که موجب می‌شود تا در پرتو آن، مردم در مقابل ظلم و ستم ایستادگی ‌کنند. از این جهت خوش‌بینی نسبت به آینده و امیدی که اندیشه مهدویت و انتظار به‌وجود می‌آورد یکی از عوامل مهم شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. زیرا بر طبق باور به حکمت الهی، مهدویت و انتظار تحقق بخش اراده الهی در نابودی ظلم و ستم است؛ لذا انتظار مشحون از امید خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله) با یادآوری این نکته می‌فرماید: «اعتقاد به مهدويّت‏ ... اميد را در دلها زنده مى‏كند. هيچ‏وقت انسانى كه معتقد به اين اصل است، نااميد نمى‏شود. چرا؟ چون مى‏داند يك پايان روشنِ حتمى وجود دارد؛ بروبرگرد ندارد. سعى مى‏كند كه خودش را به آن برساند»(همان، نیمه شعبان، 25/9/1376).
3. ظلم‌ستیزی و انقلاب اسلامی
ظلم‌ستیزی خواست فطری بشریت است و بر پایه آن مردم در انتظار ظهور منجی موعود به‌سر می‌برند. زیرا بر طبق وعده داده شده، با ظهور منجی ظلم و ستم، از ریشه کنده می‌شود و جامعه انسانی طعم شیرین عدالت را خواهد چشید. در حقیقت «روز موعود يعنى روزى که عدالت با جهانى پر از جور و ستم روبرو می‌شود و پايه‌هاى آن‌را ويران می‌کند و طرحى نو در مى‌اندازد. روز موعود يعنى روزی‌که ستم به هر اندازه که فزونى يابد و در جهان ريشه بدواند و بر مقدرات، حکومت کند، بايستى نابود شود و هرگز جاودانه نخواهد بود. اين تفکر که ظلم در اوج خود بايستى شکست بخورد و اين شکست حتمى است؛ به ستمديدگان و امت‌هاى رنجيده، اميد مى‌بخشد که محاسبات را تغيير دهند و کاخ ظلم را فرو ريخته و بر خرابه‌هاى آن شالوده عدالت را پى ريزى کنند. ... وقتى از ما خواسته می‌شود به مهدى ايمان بياوريم... مقصود اين است‌که به ما الهام شود تفکر نفى هر نوع ظلم و ستم که مهدى سمبل آن است؛ اينک در شخص پيشواى منتظر که به‌زودى ظهور خواهد کرد، تجسم يافته است، شخصيتى که به همه قدرت‌ها «نه» مى‌گويد»(محمد باقر صدر، 1417، ص44). بنابراین منتظران ظهور که خود را برای آن واقعه مهم آماده و برای آن زمینه‌سازی می‌کنند؛ ظلم‌ستیزی و مبارزه با مظاهر مختلف ظلم و ستم را باید یکی دیگر از وظایف خودشان بدانند و خود را برای این رسالت مهم آماده نمایند.
4. حق‌طلبی و انقلاب اسلامی
حق‌طلبی نیز همانند ظلم‌ستزی یکی دیگر از خواست‌های فطری است؛ بر اساس آن همه انسان‌ها و در همه مکان‌ها با هر دین و آئینی به‌سمت حق گرایش دارند و حق طلب می‌باشند. شهید مطهری(ره) در باره فطرت حق‏جويى می‌نویسد: «قرآن همان‌طور كه براى وجدان عقلى انسان اصالت قائل است؛ براى او يك اصالت وجدانى و فطرى نيز قائل است؛ و بر اساس همان فطرت حق‏جويى و عدالت‏طلبى است‌كه انسان‌ها را به سير و حركت وا مى‏دارد و از اين رو پيامش منحصر به طبقه كارگر يا كشاورز يا محروم و مستضعف نمی‌شود. قرآن به ظالم و مظلوم، هر دو خطاب مى‏كند كه به راه حق بيايند»(مطهری، ج29، ص540). هم او می‌نویسد: «ظهور مهدى موعود حلقه‏اى است از حلقات مبارزه اهل‏ حق و اهل باطل كه به پيروزى نهايى اهل حق منتهى می‌شود. سهيم بودن يك فرد در اين سعادت موقوف به اين است‌كه آن فرد عملًا در گروه اهل حق باشد. آياتى كه بدان‌ها در روايات استناد شده است؛ نشان مى‏دهد كه مهدى موعود(عج) مظهر نويدى است‌كه به اهل ايمان و عمل صالح داده شده است، مظهر پيروزى نهايى اهل ايمان است. ... از مجموع آيات و روايات استنباط می‌شود كه قيام مهدى موعود(عج) آخرين حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است‌كه از آغاز جهان برپا بوده است. مهدى موعود تحقق بخش ايده‏آل همه انبيا و اوليا و مردان مبارز راه حق است»(همان، ج24، ص437-438).


 
منبع:

تاریخ خبر: 1398/11/16 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 420 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 421
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما