اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
کرسی ترویجی:
کرسی رویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» (مدظله العالی)
به گزارش خبر نگار ایسکا کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری که توسط دبیر خانه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله الغالی ) در تاریخ 26 آبان 1398برگزار شد
حجت الاسلام دکتر محمود ملکی راد به ارائه بحت پرداخت و گفت : در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را می توان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی، دین¬شناسی و جامعه شناسی . ما در این کرسی به نظریه هستی¬شناسی انتظار در اندیشه معظم له می پردازیم.نوآوری این بحث درشیوه نوین و بکر بودن آن است.
ایشان در ادامه اظهار داشت : در این مقوله سه محور مورد بحث است که عبارتند از:
ملکی راد عنوان کرد:انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان در تحت تدبیرالهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمی¬سازد. و یکی از مظاهر بی¬نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی¬سازد.
وی در توضیح محور دوم "انتظار و حکمت الهی " عنوان نمود : انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق می شود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن می شود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد.
محمود ملکی راد در تعریف محور سوم "انتظار و قاعده لطف" گفت : لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی ، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایت¬گر است و لطف است و انتظار ، این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است.
در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط باموضوع کرسی مطرح کردند و استاد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
منبع:
عكس هاي مرتبط :
تاریخ خبر:
1398/8/29 چهارشنبه
تعداد بازدید کل:
240
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
241
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما