دیدار:

دیدار با اصحاب قلم با حجت الاسلام رحیم کارگر در مورد کتاب آینده پژوهی خانواده در ایران

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب آینده پژوهی خانواده در ایران با تاکید بر سیاست های فرهنگی تحکیم آن در دیدار با اصحاب قلم در تاریخ دوم آبان سال 1398 در ساعت 11 الی 12 در روز پنج شنبه در نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد
حجت الاسلام رحیم کارگر گفت: یکی از مقوله های بسیار مهم و جدی در جامعه معاصر ایران ، بحث تحولات خانواده و دگرگونی های بی حد و مرز آن است که متاسفانه مورد کنکاش و پژوهش های دقیق علمی قرار نگرفته و هرکس از ظن خود ، به بعدی از این تحولات پرداخته و نظری ارائه داده است. به همین جهت ضروت یک نگاه جامع و کامل به تحولات خانواده و وضعیت آن در آینده و اتخاذ تصمیمات مناسب در برابر این دگرگونی ها ، ما را بر آن داشت که در یک پژوهش علمی به مطالعه آینده پژوهانه خانواده در ایران بپردازیم و بر اساس یافته های این تحقیق جامع و فراگیر ، به ارائه سیات ها و راهبردهای مناسب بپردازیم. بر این اساس مساله محوری این تحقیق ، مساله تحکیم خانواده در ایران بود که بشدت تحت تاثیر عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی  و... قرار گرفته و در بعضی جنبه ها آسیب های سختی دیده است.  
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می گوید:در این پژوهش ، به کمک روش های آینده پژوهی ( روش چشم انداز ، تحلیل پیشران ، تحلیل روند ، برون  یابی روند و سناریو پردازی ) ، روندهای تغییر خانواده در پنج بعد محوری ( کارکردهای خانواده ، ارزشهای خانواده ، دانش و مهارت های خانواده ، ساختار خانواده و ارتباطات در خانواده )  مورد کنکاش قرار گرفت و با برون یابی این روندها و بررسی آثار و نتایج احتمالی آنها ، ده ها مساله و معضل اصلی خانواده ایرانی در آینده شناسایی شد. شناسایی و صورت بندی مسائل خانواده در آینده ، مهم ترین مساله ای است که متاسفانه کمترین کار پژوهشی درباره آن صورت گرفته و عمده کارهای صورت گرفته در مورد کلیات خانواده و تحولات کلی آن بوده است. حتی راهبردها و سیاست های ارائه شده در مورد تحکیم خانواده نیز ، ناظر به همین مسائل کلی و عمومی بوده است و مسائل اصلی و اولویت دار خانواده مورد غفلت قرار گرفته است. به همین جهت به کمک روش های سیاست گذاری و روش های تصمیم گیری چند منظوره ، این مسائل شناسایی و اولویت گذاری شد و برای مسائل اولویت دار ، سیاست های فرهنگی  و راهبردهای اجرایی مناسبی ارائه گردید. در وایقع این پژوهش یکی از نخستین کارهای صورت گرفته در حوزه سیاست گذاری فرهنگی است که به تدوین و ارائه سیاست های تحکیم خانواده بر اساسی مسائل و مشکلات آتی خانواده پرداخته است.
رحیم کارگر گفت: این پروژه کلان ، در طی چهار سال صورت گرفته که کاری اساسی در زمینه خانواده به شمار می رود و نتایج و یافته های آن می تواند کمک شایانی به حل و فصل مشکلات خانواده در حال و آینده باشد. از نقاط قابل توجه این کتاب ، بحث تحلیل و بررسی اسناد بالادستی خانواده و تحلیل مضمون این اسناد است که بر اساس آن ، شبکه مضامین تحکیم خانواده در پنج محور اصلی شکل گرفت. همچنین از نقاط قوت این کتاب ، آینده پژوهی خانواده از لسان روایات – بخصوص روایات آخر الزمان – است. همچنین بررسی وضعیت خانواده در عصر ظهور و آرمانشهر مهدوی ، از دیگر بخش های این کتاب است که ذیل مباحث اسناد بالادستی خانواده و نیز وضعیت مطلوب خانواده گنجانده شده است. در نهایت بررسی پیشران های موثر بر روندهای خانواده ، از قسمت های مهم این کتاب است که با بررسی عوامل موثر بر تحولات خانواده ، به میزان اثرگذاری آنها نیز پرداخته است.

 
منبع:
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1398/8/4 شنبه
تعداد بازدید کل: 204 تعداد بازدید امروز: 3
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 205
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما