حضرت مسیح:

حضرت مسیح(ع) و ظهور:

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام محمود ملکی راد عضو هیوت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از کارشناسان بخش مهدویت در مورد حضرت مسیح (ع)ئو ظهور می گوید

محمود ملکی راد گفت: در منابع و متون اسلامی تصریح شده که حضرت عیسی مسیح(ع) در زمان ظهور امام مهدی(ع) نیز برای دفاع از ایشان خواهد آمد. مؤید آن روایتی است که بخاري، در باب نزول عيسى(ع)، از أبي هريرة از قول رسول خدا(ص) نقل می‌کند که آن عضو هیئت علمی پژوهشگاه می گوید:حضرت فرمودند: «کَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْيَمَ فِيكُمْ وَإِمَامُكُمْ مِنْكُمْ»[1] «حال شما چگونه خواهد بود هنگامی‌که فرزند مریم در میان شما فرود آید و امام شما از میان خودتان خواهد بود». در این قبیل از روایات تصریح شده که حضرت عیسی(ع) پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می‌خواند. از رسول خدا(ص) نقل شده: «از ما کسی است که عیسی بن مریم کارشناس مهدویت اظهار داشت : پشت سرش نماز می‌خواند».[2] جابر از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که آن‌حضرت فرمودند:

«همواره امت من تا روز قیامت در راه حق جهاد می‌کنند پس عیسی بن مریم نازل می‌شود؛ امیر امت من به عیسی می‌گوید بیا و برای ما نماز بخوان، عیسی می‌گوید: من نمی‌آیم بعضی از شما بر بعض دیگر امیرید و این کرامتی است که خدا به این امت-مسلمان- داده است».[3]

نقد و بررسی شبهه:

شبهه: بر طبق برخی از روایات نقل شده که در منابع حدیثی اهل تسنن آمده: حضرت مهدی(ع) همان عیسی بن مریم(ع) است. «و لا المهدی الا عیسی بن مریم».[4]

پاسخ: این حدیث نیز از سوی عالمان و حدیث شناسان اهل تسنن، هم از نظر سند و هم از نظر متن، مورد نقد جدی قرار داده شده است:

اما از نظر سند گفته شده: این حدیث ضعیف است؛ زیرا در اسناد این حدیث اشخاصی چون محمد بن خالد الجندي، و أحمد بن محمد بن المؤمل الصوري، وجود دارند که توثیق نشده‌اند.

ابن حجر هیتمی در الصواعق از بیهقی نقل می‌کند که وی در نقد این قسمت از حدیث می‌گوید: «این بخش از روایت را محمدبن خالد منفردا نقل کرده است».[5]

نسائی می‌گوید: «این قسمت از حدیث منکر است و مورد قبول نمی‌باشد».[6] حافظ گنجی در باره محمدبن خالد الجندی می‌گوید: «او در نقل حدیث اهل تساهل بوده در نتیجه وقتی راوی حدیث، به تساهل معروف باشد؛ حدیث او مورد قبول نیست».[7] بنابراین این حدیث از جهت سند دچار اشکال است و نمی‌توان به آن اعتماد نمود.

ملکی عنوان کرد: و اما از نظر متن نیز حدیث نقل شده دچار اشکال جدی است. زیرا این سخن «لا المهدي إلا عيسى بن مريم» با احادیث متواتری که در باره حضرت مهدی(ع) و اوصاف او آمده‌اند، در تعارض است. برای اینکه در این دسته از روایات به اوصافی پرداخته شده که این اوصاف غیر از آن چیزهایی است‌که در عیسی بن مریم(ع) یافت می‌شوند. این اوصاف بیان‌گر شخصیت و فرد دیگری غیر از عیسی بن مریم(ع) است.

سیوطی در باره این حدیث می‌گوید: «قرطبی در تذکره گفته اسناد این حدیث ضعیف است و احادیثی که در باره حضرت مهدی(ع) که از رسول خدا(ص) وارد شده‌اند؛ گفته‌اند مهدی(ع) از فرزندان فاطمه(س) است و این روایات اصح و ثابت شده است. پس به حدیثی که گفته «لا المهدی الا عیسی بن مریم» نمی‌توان اعتماد نمود».[8]

بنابراین باید اعتراف نمود که حضرت مهدی(ع) غیر از عیسی بن مریم(ع) است؛ و به این دسته از احادیث که می‌گویند: «لا المهدی الا عیسی بن مریم» نمی‌توان اعتماد نمود و آن را قبول کرد.

 

[1]. بخاری،محمدبن اسماعیل، صحیح بخاری، ص161، کتاب احادیث الانبیاء، باب،49، باب نزول عیسی، ح 3449 و صحیح مسلم، کتاب الایمان، باب نزول عیسی بن مریم، ح222.

[2] . متقی هندی، کنزالعمال، ج14، ص266، ح38673، «مِنَّا الَّذِي يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ خَلْفَهُ».

[3] . مسلم بن حجاج نیشابوری، صحیح مسلم، باب نزول عیسی، ج1، ص137، و مسند احمدبن حنبل،ج3، ص384، ح14762، «لا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، قَالَ: فَيَنْزِلُ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ، فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا، فَيَقُولُ لا، إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ، تَكْرِمَةَ اللهِ هَذِهِ الأُمَّةَ ».

[4] . ابن ماجه قزوینی، سنن ابن ماجه، ج2 ص 1340 و معجم ابن عساکر، ج1 ص 260، «حدثنا يونس بن عبد الأعلى، حدثنا محمد بنن إدريس الشافعي، حدثني محمد بن خالد الجندي عن أبان بن صالح عن الحسن عن أنس بن مالك أن رسول الله(ص) قال لا يزداد الأمر إلا شدة ولا الدنيا إلا إدبارا ولا الناس إلا شحا ولا تقوم الساعة إلا على شرار ولا مهدي إلا عيسى بن مريم».

[5] . ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقه، ص98.

[6] . همان، ص98.

[7] . گنجی شافعی، محمد بن یوسف، البیان فی اخبار صاحب الزمان، ص87.

[8] . سیوطی، الحاوی للفتاوی، ج2، ص81 « ... على خروج المهدي من عترته من ولد فاطمة ثابتة أصح من هذا الحديث فالحكم بها دونه ، وقال أبو الحسن محمد بن الحسين بن إبراهيم بن عاصم السحري: قد تواترت الأخبار واستفاضت بكثرة رواتها عن المصطفى(ص) بمجيء المهدي وأنه من أهل بيته وأنه سيملك سبع سنين وأنه يملأ الأرض عدلاً ، وأنه يخرج مع عيسى عليه السلام فيساعده على قتل الدجال بباب لد بأرض فلسطين، وأنه يؤم هذه الأمة وعيسى يصلي خلفه...».

منبع:

تاریخ خبر: 1397/10/4 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 45 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 46
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما