English | العربیة

مصاف:

مصاف حق و باطل در هميشه تاریخ

مصاف حق و باطل در گستره تاریخ همواره محل بحث و نظر تاریخ نویسان و متخصصان حوزه های تاریخی بوده است حق و باطل در هماره تاریخ و پیامبران بزرگ الهی با گزارش هایی که امروزه در آیات قرآن در اختیار ما قرار گرفته قابل استفاده است 

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسللامی درباره مصاف حق و باطل در همیشه تاریخ می گوید: مواجهه حق و باطل در گستره تاریخ، همواره محلّ بحث و نظر تاریخ نویسان و متخصصان حوزه های تاریخی بوده است. آنچه در گزارشهای تاریخی و آموزه های دینی در اختیار هست، حکایت از رویارویی حق و باطل در مقاطع زندگی بشر دارد و سرآغاز این مقابله، رویارویی فرزندان بلافصل آدم، یعنی هابیل و قابیل بوده است. اگر چه در این رویارویی، طرف باطل به ظاهر، چیره شد، اما این رویارویی همچنان در مسیر تاریخ به راه خود ادامه داد تا جایی که در شرایط مختلف هر دوره، نوع این مواجهه متفاوت شد.

سلیمیان در ادامه می گوید: پیامبران الهی در مجموعِ اهداف خود، هدفی بزرگ به عنوان هدایت مخالفان و در صورت نپذیرفتن مبارزه با آنها را در دستور کار خود داشتند. این مواجهه حق و باطل در هماره تاریخ و پیامبران بزرگ الهی با گزارش هایی که امروزه در آیات قرآن در اختیار ما قرار گرفته، قابل استفاده است. رویارویی پیامبران بزرگی چون حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و رسول خدا(ص)در برابر باطل نمونه های روشنی از این مقابله است. اگر چه به حسب شرایط، این رویارویی، گونه های مختلفی به خود گرفت، اما در حقیقتِ حق بودن حق و باطل بودن باطل تغییری صورت نگرفت و اینکه حسب شرایط مختلف گاهی پیروزی از آن حق و گاهی از آن باطل بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:پیامبران الهی با بهره گرفتن از همه ظرفیتهای ممکن تلاش کردند تا با هدایت بشر به سوی سعادت، جبهه حق را همواره تقویت نمایند که نمود این تقویت را می توان در آموزه های اسلامی و به طور خاص در سنت رسول اکرم(ص) به روشنی ملاحظه کرد. جنگهایی که پیامبر(ص) در برابر کفار و مشرکان داشتند که هدف نهایی در آن، برطرف کردن موانع از سر راه حق جویان و حقیقت خواهان بود.این رویارویی پس از پیامبر(ص)نیز به شکلهای مختلف در سیره معصومین(ع)تبلور یافت.امیرمؤمنان علی(ع)در مدت اندک حاکمیت خود همواره در برابر جریانهای باطل از همه ابزار ممکن بهره برد تا ضمن نابودی باطل، حقانیت حقایق دینی را ابراز و اظهار کند.

خدامراد سلیمیان گفت: امروزه جزییات مقابله امام علی(ع)در عرصه های مختلف می تواند پرده از حقانیت علی(ع)و بطلان جریانهای مقابل آن حضرت بر دارد. پس از این دوره کوتاه، امام مجتبی(ع) در تأسی به پیامبر(ص) و پدر بزرگوار خود نیز به دنبال اقامه حق بود، اما شرایط، محذورها و محدودیتهایی را بر آن حضرت تحمیل کرد؛ به گونه ای که به ناگزیر برای حفظ اساس اسلام با اهل باطل مدارا کرد که امروزه در گزارشهای تاریخی تعاملات آن حضرت، شرایط تحمیلی و محذورها به روشنی به چشم می آید، اما این شرایط پس از شهادت امام مجتبی(ع)، رفته رفته شکل دیگری به خود گرفت و می رفت تا باطل در لباس حق بر مردم مستضعف، خود را به طور کامل حاکم کند که در اینجا امام حسین(ع) بر اساس مسؤولیت شرعی و انسانی خود، زمینه را برای یک اتفاق بزرگ در ابراز حقیقت در برابر نفاق و ریا فراهم کرد.

کارشناس مهدوی عنوان کرد: مواجهه امام حسین(ع) با دستگاه حاکمه که رویارویی حقیقت با باطل بود، سنت الهی را با تمام ویژگی های خود به نمایش گذاشت. اگر چه به ظاهر باطل در صحنه کربلا پیروز شده بود، اما هدف گذاری حسین بن علی(ع) را تا پایان تاریخ کامل کرد و آن درسهایی بود که او به انسانهای آزادی خواه داد. امروزه نمونه های روشنی از این درس آموزی‌ها را می توان در میان انسانهای آزادی خواه، اگر چه غیر مسلمان، به روشنی ملاحظه کرد که پایه های ستم و بیداد را همواره به لرزه در آورده است و همین می تواند نشان از پیروزی حسین بن علی(ع) در تمام ابعاد در آن حادثه بزرگ داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرمودند: حقیقتِ عزت خواهی به عنوان اساسی ترین رکن قیام حسین بن علی(ع)همواره سرلوحه رفتارهای شیعه و دیگر علاقه مندان به آن حضرت بوده و خواهد بود.  آنچه که نگرانی‌های جبهه باطل را به طور جدی در پیش رو قرار می دهد، تأسی و درس آموزی از این حادثه بزرگ است و دشمن برای جلوگیری از این درس آموزی با همه وجود در عرصه مقابله با این باور حاضر شده است.   نکته قابل توجهی که به عنوان یک آسیب اساسی می تواند هدف بالای قیام عاشورا را تحت تأثیر قرار دهد، برخی پندارهای نادرستی است که بر این تحول بزرگ و نقل آن وارد شده است. امروزه دشمنان این فرهنگ، خرسند خواهند شد که ببینند برخی با بی توجهی به فلسفه قیام حسین بن علی(ع) صرفاً به نقل برخی از حکایتها آن هم در قالبهای عجیب اکتفا می کنند.

سلیمیان در پایان عنوان کرد: بی شک دشمنان از اینکه شعار «هیهات منا الذله» حسین بن علی(ع) جای خود را به برخی از رفتارهای نه چندان پذیرفته شده داده، بسی شادمان و خوشحال هستند و این مسأله می طلبد که علاقه مندان به این فرهنگ عاشورایی، با بازگشت به محتوای فاخر این قیام بزرگ، آموزه های آن را سرلوحه رفتار خود قرار دهند که همان نرفتن زیر بار ظلم و ستم است.  فراموش نکنیم که قیام جهانی حسین بن علی(ع) در ظهر عاشورا نه آنکه به پایان نرسید، بلکه در یک نمود متفاوتی آغاز شد و آن ابلاغ حقایق این ایمان برای کسانی بود که در آن گستره به ظاهر کوچک حضور نداشتند.

منبع:

تاریخ خبر: 1397/6/25 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 8 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


آخرین به روزرسانی:
پنجشنبه 26 مهر 1397 14:03:42

تعداد بازديد اين صفحه: 9
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

 
logo-samandehi
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025

نقشه
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما