مردم:ب

مردم و زمینه سازی ظهور

به گزارش خبر‌نگار ایسکا حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب مردم و زمینه سازی ظهور می‌گوید

به گزارش خبر‌نگار ایسکا حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب مردم و زمینه سازی ظهور می‌گوید:

 مهدویت از دیرباز باوری اصیل بوده و درمیان باورمندان اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها بر اصل اندیشه مهدویت به عنوان یک آموزه مهم اسلامی اتفاق نظر دارند. علاوه بر خاستگاه قرآنی و روایی باور به مهدویت مستندات عقلی و عقلانی نیز آن را همراهی و تایید می کند؛یعنی قرآن و عقل با رویکرد عام و روایات با رویکرد خاص خاستگاه مهدویت و توجیه‌گر مبانی و اصول آن‌اند. اندیشه تابناک مهدویت که برخاسته از فرهنگ و باور اصیل اسلامی است. بسان همه اندیشه‌های باور محور در طول تاریخ به جهت عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی دچار تطور و تحول و فرازو فرود تاریخی گردیده است به طوری که از برآیند این فرآیند دو نکته قابل اصطیاد است:1ـ وجود آسیب‌ها و چالش‌هایی که دامنگیر عرصه مهدویت اصیل شده که ضرورت تحقیقات آسیب‌شناسانه جهت پالایش و آفت‌زدایی از حریم پاک اندیشه مهدویت را دو چندان می کند.2ـ تحول و تطوری که حوزه مهدویت از لحاظ مسائل دورنی و بیرونی پیدا کرده که نشان گستردگی محیطی مهدویت از نظر قلمروست.

بی تردید حوزه مهدویت در ابتدای امر که به صورت یک باور اعتقادی و یک اندیشه دینی در میان مسلمانان مطرح بوده از نظر دامنه و قلمرو بسیار محصور و از نظر حجم مسائلی بسیار محدود بوده است؛ اما در فرایند تاریخ به جهت مواجهه اندیشه مهدویت با انظار و افکار مختلف گروه‌ها و با پیدایش پرسش‌ها و شبهات گوناگون افراد که در پی تحولات اجتماعی و تفاوت‌های مذهبی نمایان شده بر دامنه و مسائل آن افزوده شده است به طوری که مهدویت از یک حوزه اعتقادی صرف به حوزه مطالعاتی پر قلمرو و پر‌حجم تبدیل شده است و نیز مسائل تک‌تباری آن به مسائل چند‌تباری با رویکرد‌های مختلف کلامی، فلسفی، تاریخی ، سیاسی، روانشناسی و غیره ارتقا پیدا کرده است. برا این اساس امروزه حوزه مهدویت که حوزه‌ای تاثیر‌گذار در همه امور فردی و اجتماعی است، با انبوهی از مسائل کلی و جزئی، درونی و بیرونی روبه‌رو است و به عنوان یک رشته تخصصی با رویکرد پسینی و حوزه چند‌رشتگی با رویکرد پیشینی قابل طرح است؛ بر همین اساس مراکز و موسسات مهدویت خصوصا مجموعه‌های علمی تخصصی وابسته به حوزه علمیه و نیز اندیشمندان و مراکز مهدوی از جمله پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و پژوهشگران و محققان این پژوهشکده با ورود عالمانه و متخصصانه با نگرشی نو و بنیادی به مطالعات و پژوهش های کاربردی و مسئله محور اقدام کرده‌اند.

منبع:

تاریخ خبر: 1397/6/14 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 208 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 209
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما