آخرین امید

آخرین امید در عصر ناامیدی

به گزارش خبر نگار ایسکا حجت‌الاسلام و المسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره آثار بنیادین مهدویت برای سبک زندگی و حیات بشری، اظهار کرد: مهدویت، کامل ترین نوع نگاه به آینده بشریت و مباحث آخرالزمانی است

 همانگونه که دین اسلام کامل ترین دین است، مهدویت نیز به عنوان اعتقاد به امام آخرالزمان(عج)، به گونه ای کامل و روشن، به تبیین جزییات پرداخته است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از مباحث اسلامی همچون مهدویت، به بیان جزییات نپرداخته است، اضافه کرد: مهدویت از لحاظ پرداختن به جزییات و کارکردی که در هدایت بشریت دارد، در نوع خود بی نظیر است و هیچگاه دچار افول نشده است.

سلیمیان با بیان اینکه یکی از مباحث اساسی در معارف مهدویت آمادگی فردی و آماده سازی جامعه برای پذیرش و ظهور امام زمان (عج) است، گفت: در روایات اسلامی، توصیه شده شبانه روز منتظر ظهور امام زمان (عج) باشیم لذا انسان باید در لحظه لحظه زندگی خود، منتظرانه بیندیشد و عمل کند. 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم؛ خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند»، تصریح کرد: همواره توصیه شده که باید زمینه ها و شرایط لازم برای ظهور را فراهم آوریم و خداوند اجباری در کارها ندارد و اگر قوم و گروهی اراده کنند، سرنوشت خود را تغییر دهند، این تغییر را امضاء خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای آوردن ظهور امام زمان (عج) باید تلاش کرد و تنها نباید به انتظار بسنده کرد، افزود: از برآیند روایات معصومین (ع) این گونه به دست می آید که اگر انسان ها با تمام وجود ظهور امام زمان (عج) را درخواست کنند، خداوند هیچ گونه بخلی در این زمینه نخواهد داشت

سلیمیان تاکید کرد: براساس برخی از دیدگاه های آخرالزمانی، شیعه معتقد است که با تاسی به ویژگی های حکومت امام مهدی(عج) به عنوان برترین الگوی حکومتی، باید در زمان غیبت تا جای ممکن زندگی خود را به سامان کند و این عقیده برخلاف پنداشت افرادی است که برافراشته شدن پرچم در دوران غیبت را ناپسند می دانند. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکومت اسلامی در عصر غیبت به زمنیه سازی برای ظهور کمک می کند، ابراز کرد: انقلاب اسلامی از لحاظ مبنا و اساس وامدار مکتب اسلام و اهل بیت (ع) و به صورت ویژه وابسته به آموزه های مهدوی است. رهبری این انقلاب را مردم به اعتبار نایب عام امام زمان (عج) بودن، پذیرفته اند و اقبال شان به ولی فقیه به اعتبار پیوند ایشان با امام معصوم(ع) است. بنابراین، هیچ تردیدی نیست، انقلاب اسلامی علیرغم برخی کمبودها، پیوند ناگسستنی با مهدویت دارد.

سلیمیان با بیان اینکه باید بررسی شود انقلاب اسلامی به عنوان مولود معارف مهدوی، تا چه میزان حق والد خود را ادا کرده است، تصریح کرد: معتقدم در 4 دهه انقلاب اسلامی به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته، نسبت به ترویج و گسترش معارف مهدوی، حق مطلب را ادا نکرده ایم؛ صرف برگزاری جشن و عزادارای در مناسبت ها را نباید انتظار معنا کرد.

استاد حوزه با بیان اینکه مهدویت از مباحث مظلوم در جامعه است، گفت: امروز متاسفانه رنگ و بوی امام زمانی و احساسی که باید، از معارف مهدویت دریافت نمی شود و معتقدم رسانه های کشور براساس ظرفیت خود، حق مطلب را در این باره ادا ننموده اند.

وی با بیان اینکه نظارت امام زمان(عج) بر اعمال مردم، هنوز به باور عمومی تبدیل نشده است، گفت: این آرمان بزرگی برای جامعه است و متولیان فرهنگ و جامعه باید تلاش ها را به این سمت ببرند و در این زمینه رسانه ملی باید تلاش بیشتری داشته باشد و تنها به پخش یک دعای ندبه و برنامه محدود نباید بسنده کرد 

سلیمیان با بیان اینکه اگر مباحث مهدوی وارد جزیی ترین بخش های زندگی ما شود، پیروز خواهیم بود، گفت: امام رضا(ع) می فرمایند: «النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ اگر مردم، زيبايى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پيروى مى كردند.» امروز باید بررسی کرد، چه میزان از مردم و به چه دلیلی از معارف اهل بیت (ع) پیروی نمی کنند که قطعا اصلی ترین دلیل «بی اطلاعی» است یعنی مردم در «لَوْ عَلِمُوا » مشکل دارند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگر التزام عملی به معارف اهل بیت (ع) در جامعه رواج داشت، سعادت رویای دست نیافتنی ما نمی بود؛ مهمترین دلیل در این زمینه «ندانستن» است و برای رفع این مشکل، رسانه ها بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و با شرایط امروزی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیشترین بستر را برای این آگاه سازی فراهم کرده اند و دشمن نیز از طریق همین ابزارها به مبارزه می پردازد.

منبع:

تاریخ خبر: 1397/3/31 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 302 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 303
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما