اربعین ابزار ارتباطات مطلوب

اربعین ابزار ارتباطات مطلوب و نماد صلح جویی شیعه است

در اربعین حسینی با ظرفیت عجیبی جهت تبلیغ مقام، راه واهداف امام حسین علیه السلام روبه‌رو هستیم بنابراین اربعین می تواند به عنوان یک ابزار مهم ارتباطات در زندگی مورد بهره برداری قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگرعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، در مورد اربعین ابزار ارتباطات مطلوب است می گوید:
بی شک حضور در راهپیمایی اربعین حسینی می تواند منجر به افزایش وحدت و انسجام شیعیان وآزادگان در سراسر گیتی باشد.  معتقد است فهم فرهنگ اربعین می تواند منجر به تسهیل زمینه ظهور منجی عالم بشریت و افزایش وحدت بین شیعیان شود.
رحیم کارگرعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تامل بر برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها در مراسم اربعین حائز اهمیت است، گفت: موضوع مهم قابل تامل چگونگی تبدیل فرهنگ اربعین به فرهنگ حیات بخش و متعالی است که منجر به ارتقاء کیفیت ما در زندگی اجتماعی، سیاسی وفرهنگی شود. از سوی دیگر برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها و غلبه کردن بر چالش های فرهنگی و سیاسی از موارد مهمی است که با تامل در فرهنگ اربعین می توان بدان دست یافت.
کارگر دراین باره افزود: شور و اشتیاق وصف ناشدنی زائران امام حسین علیه السلام در زیارت اربعین نمادی از جاری بودن خون مطهر و جاری امام حسین(ع) در رگ‌های شیعیان، محبان و حق‌طلبان عالم است، به عبارت ساده‌تر خون مظلومانه امام و یاران ایشان در صحرای کربلا با گذشت بیش از چهارده قرن از جوشش نایستاده و قیام آن حضرت متوقف نشده است. پیام، مرام و منش آن حضرت خود را تا امروز رسانده است به نحوی که اوج آن در مراسم زیارت اربعین با حضور چند ده میلیون مشتاق مشاهده می شود. پیام و اهداف خون امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان در طول تاریخ تداوم داشته تا امروز در عصر حاضر به یک فرهنگ متعالی رهایی‌بخش تبدیل شده است؛ فرهنگی انسانی الهی که زاییده کربلا واربعین حسینی است.
این کارشناس دینی تامل بر موضوع اربعین را مهم دانست و خاطرنشان کرد: از این رو می‌توان گفت که در زیارت اربعین با یک پدیده بسیار مهم رو به رو هستیم؛ پدیده‌ای دینی، سیاسی وعقیدتی که با اجتماع و فرهنگ آمیخته است، فرهنگی که به یک پدیده منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است بنابراین نباید با آن به صورت عادی برخورد کرد. به نظر می‌رسد در اولین قدم لازم است هر یک از ما به دنبال پاسخ این سوال باشیم که علت شور واشتیاقی که در زیارت اربعین است چیست وچگونه به یک فرهنگ تبدیل شده است.
 حجت الاسلام رحیم کارگر، ظرفیت عظیم اربعین را موقعیت مناسبی برای تبلیغ اهداف امام عنوان کرد و گفت: یقینا برخورد بی توجه با موضوع اربعین و قرار دادن آن کنار سایر مسائل زندگی و تبدیل آن به یک زیارت عادی منجر به درک و فهم درستی از اهمیت فرهنگ اربعین نمی شود، از این رو باید به این نکته آگاه باشیم که در اربعین حسینی با ظرفیت عجیبی جهت تبلیغ مقام، راه واهداف امام حسین علیه السلام روبه‌رو هستیم بنابراین اربعین می تواند به عنوان یک ابزار مهم ارتباطات در زندگی مورد بهره برداری قرار بگیرد.
 کارگر با تاکید بر اینکه فرهنگ اربعین ترویج فرهنگ ولایتمداری است و منجر به کاهش جرم وجنایت می‌شود، افزود: فرهنگ اربعین زمینه ساز ترویج فرهنگ ولایتمداری در دنیا است بنابراین در اولین گام باید برخوردی آگاهانه، عالمانه و بصیرانه با زیارت اربعین داشته باشیم. نکته دوم اینکه فرهنگ اربعین علاوه بر جنبه سیاسی واجتماعی دارای جنبه فردی نیز است یعنی اربعین می‌تواند سکوی پرواز اخلاقی یکایک ما باشد. مشکلات اخلاقی، معنوی، دین گریزی‌ها و دین ستیزی‌ها مهمترین چالش‌های دوران آخرالزمان به شمار می روند بگونه‌ای که به دلیل فقدان معنویت جرم وجنایت و فسق و فجوردر جوامع افزایش یافته است. فرهنگ اربعین راهگشاری ما برای رسیدن به سیر و سلوک عرفانی و معنوی است از این رو نباید کل زیارت اربعین را در پیاده روی و گریه و اشک خلاصه کنیم بلکه گریه و اشک باید توام با عزاداری عارفانه ای باشد که منجر به قرب به خداوند متعال و طهارت روح  و جان ما شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: هر قطره اشکی که در اربعین ریخته می شود وهر تدبر وتفکری که صورت می گیرد ما را به سمت تعالی اخلاقی و رعایت اخلاقیات در زندگی فردی واجتماعی سوق می دهد از این رو زیارتی معنای واقعی می یابد که تبلور آن در رعایت مسائل اخلاقی و پالایش قلب از قساوت ها باشد.
وی افزود: زیارت اربعین اگر به درستی انجام شود سیاهی ها وتیرگی های درونی را پاک کرده و شور و جذبه ومعنویتی در فرد ایجاد می کند. فرهنگ اربعین موجب نورانیت روح وجان زائران می شود نه تنها فرهنگ اربعین نورانیت را افزایش می دهد  بلکه منجر به افزایش معرفت می شود، در نتیجه با فهم فرهنگ اربعین یک گام به فلسفه آفرینش نزدیک شده وروح وذهنمان را ارتقاء می بخشیم.
این کارشناس دینی اظهار داشت: رسیدن به سلوک عرفانی در فرهنگ اربعین نیازمند رعایت دقت ها و ظرافت های کار است چرا که قیام و حماسه حسینی سراسر ظرافت و توام با دقت است. زیارت اربعین باید بگونه ای انجام شود که فرد خالی از هوای نفس دراین پیاده روی شرکت کند و تمام جان وروح خود را در توجه به آنچه امام به دنبال آن بودند معطوف کند. دراین مسیر کسی که زائر امام حسین است نمی تواند به دیگران ظلم کرده ودر حق دیگران اجحاف کند. باید به این نکته توجه شود که امام حسین علیه السلام متعلق به هیچ دولت، نژاد و قبیله ای نیست بنابراین  تمامی زوار ایشان را باید به عنوان برگزیدگان و میهمانان خاص امام حسین نگریسته شود. بی شک ایثار در مراسم اربعین و افزایش تعاون وهمکاری منجر به افزایش محبت ما در قلب امام حسین علیه السلام می شود و نورانیت ومعرفت ما را ارتقاء می بخشد.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به اینکه حرکت عظیم اربعین می تواند نمایش گر صلح دوستی وانسانیت شیعه باشد، تاکید کرد: نکته مهم دیگر در زیارت اربعین جنبه جهانی و تبلیغی قوی آن است از این رو باید زیارت اربعین را باید به میدان صلح، دوستی وآرامش تبدیل کنیم تا مردم دنیا در مشاهده پیاده روی اربعین شاهد آرامش معنوی شیعیان ومحبان امام حسین علیه السلام باشند.
وی افزود: باید مردم دنیا دراین پیاده روی متوجه شوند شیعیان انسان دوست و صلح جوهستند، هرچند که در کنار فرهنگ احترامی که در پیاده روی اربعین باید نشان دهیم باید فرهنگ اعتراض را نیز در این زیارت به نمایش بگذاریم. زائران امام حسین علیه السلام در این پیاده روی به جنایت ها و رفتارهای یزیدی که در سراسر دنیا وجود دارد اعتراض می کنند، پیاده روی اربعین حسینی فریاد اعتراضی به ظلم ها، تبعیض ها و فسادهایی است که توسط زورمداران ودنیاطلبان رخ می دهد از این رو پیاده روی اربین یک اعتراض در قالب رفتاری مسالمت آمیز است.
رحیم کارگرعضو هیات علمی  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید براینکه حضور در مراسم اربعی حسینی کلاسی برای آمادگی روحی وجسمی همراهی امام عصر است تاکید کرد: نکته مهمی که در مراسم  اربعین حسینی باید بدان توجه کنیم به نمایش گذاشتن شکوه وعظمت مکتب اهل بیت علیهم السلام به دنیاست. جمعیت ده ها میلیونی زائر اربعین حسینی که عاشقانه سختی های مسیر را تحمل می کنند با انسجام واتحاد پیام روشنی به دنیا، دشمنان اسلام و صهیونیست ها می دهد که شیعیان متحد و منسجم هستند حال این شیعه اهل یمن باشد یا ایران یا عراق. هنگامی که نام وراه امام حسین علیه السلام در میان باشد همه شیعیان متحد وهم دل می شوند و نسبت به هم هیچ برتری ندارند و اهانتی به هم نمی کنند.
وی در پایان تاکید کرد: در راه حسینی بودن یعنی زدودن دشمنی وکینه. شیعیان در اربعین حسینی در برابر دوربین های خبرنگاران جهان پیام رسا و روشنی به همه می دهند پیامی مبنی براینکه ما در اربعین حسینی با افزایش توان جسمی ، روحی ومعرفتی خود را برای همراهی و نصرت امام زمان علیه السلام آماده می کنیم. امروز هر کسی که طالب یاری ونصرت امام حسین علیه السلام است وبه درخواست "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین علیه السلام جواب می دهد باید با یاری فرزندش صاحب عصر علیه السلام وفاداری خود را به خاندان طهارت و امامت به نمایش بگذارد. فردی که قدم در جاده اربعین می گذارد باید به خود این نکته را متذکر شود که اینک من سرباز امام زمان علیه السلام هستم.من امروز باید با اخلاق، علم ؛ مدارا ، تحمل و مقاومت یاری خود را برای امام زمانم به منصه ظهور برسانم و با حضور در مراسم اربعین وافزایش اتحاد دراین پیاده روی آمادگی و ثابت قدمی خود را برای نزدیک شدن به ظهور به نمایش بگذاریم.
 
منبع:خبر گزاری رضوی

تاریخ خبر: 1396/8/21 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 16 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 17
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما