مجالس حسینی باید پایگاه و کاهش فاصله

مجالس حسینی باید پایگاه و کاهش فاصله با امام زمان(عج) باشد

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت‌الاسلام محمدرضا عسگری، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود در رابطه با «پیوند عاشورا و ظهور»، اظهار کرد: ماه محرم و صفر یکی از بهترین فرصت‌هایی است که در اختیار ما قرار گرفته تا یک بار دیگر امام‌شناسی خود را مورد بررسی قرار داده و از این فرصت برای تقویت باورهای خود نسبت به امامت و جایگاه آن در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنیم

وی افزود: شاید بتوان گفت مسئله شهادت امام (ع) و یاران ایشان و روضه و مظلومیت‌های کربلا، به نوعی ظاهر ماجرا است و عمق قضیه و باطن ماجرا آن است که ما از برگزاری مجالس عزای امام حسین (ع) و شور، حزن و گریه در مظلومیت سیدالشهداء(ع)، نوع نگاه و تفکر خود را نسبت به امام(ع) و جایگاه امامت در زندگی مورد بررسی قرار دهیم.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: می توان مهم‌ترین علت بروز واقعه کربلا را در این مسئله جستجو کرد که که در آن زمان مردم نتوانستند وقایع جامعه را خوب تحلیل کنند. به این درجه از تعقل، تفکر و تحلیل نرسیدند که امامت مزاحم کار آنها نیست، امام(ع) مانع پیشرفت آنها نیست، امام(ع) آمده است تا هم دنیا و هم آخرت آنها را آباد کند. امام(ع) کمک‌کار آنهاست و برای دستگیری آنها آمده است. این «جهل به امامت» به معنای «تصور استغنای از امام» و «بی‌نیاز بودن از رهبر الهی» است. اینکه فرد تصور کند می تواند مسلمان باشد اما امام‌شناس نباشد، اینکه می‌توان دین‌دار بود اما به امامت اعتقادی نداشت. این جهل خطرناکی است که در مردم آن دوره شکل گرفت و تصور کردند که منهای امام نیز می توان مسلمان بود!.
حجت‌الاسلام عسگری تاکید کرد: امروز در دوره غیبت نیز، باید بیشتر در این مسئله تعمق و دقت کنیم چرا که ممکن است در کنار جهل‌های مدرن و پیشرفته دنیای امروز، این جهل نیز باز اتفاق بیفتد و افراد تصور کنند که بدون امام و رهبر الهی می شود حیات طیبه و زندگی صحیح و سالم و در مسیر سعادت و کمال داشت.
وی افزود: از این نکته نباید غفلت کرد که هدف و فلسفه خلقت و فلسفه وجودی امام آن است که راه را نشان دهد و از انسان‌ها دستگیری کند. یا به تعبیر اساتید عقاید «ایصال الی المطلوب» نماید و انسان ها را به مقصد برساند. ایام محرم فرصت بسیار خوبی است که درباره علت جدایی و فاصله گرفتن مردم از امام فکر و سعی کنیم با شناسایی این عوامل این فاصله را برای خود کم کنیم. چرا که ما در دوران غیبت بیش از هر دوره دیگری نیازمند امام‌شناسی هستیم و بیشتر از هر زمان دیگری به ارتباط و پیوند با امام احتیاج داریم. بنابراین، باید این رابطه را تقویت و فاصله‌ها را کم کرد.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) استان البرز گفت: به همین دلیل امروز در مجالس و محافل حسینی باید به عوامل جدایی امت از امام بپردازیم و یک بار این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم فاصله خود را با امام حیِ زمانمان(عج) کمتر کنیم. عصر غیبت فرصتی است که خداوند متعال آن را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم نوع نگاهمان را به امام(ع) اصلاح کنیم، معرفت خود را در این زمینه افزایش داده و به جایگاه مهم امام در زندگی انسان پی ببریم.
عسگری ابراز کرد: با دقت در این مسایل می توان به پیوندهای فراوان میان حضرت سیدالشهدا (ع) و امام عصر (عج) پی برد. از جمله در روایات متعددی به این مسئله اشاره شده که امام مهدی (ع) فرزند نهم حضرت سیدالشهداء (ع) است و شخص سیدالشهداء(ع) نیز در فرمایشات گوناگون به این مطلب اشاره کرده اند که: «مهدی (عج) منتقم است و به واسطه این قائم (فرزند نهم من) از شما انتقام گرفته خواهد شد.» از سوی دیگر یکی از مهمترین پیام‌های حضرت مهدی (ع) در عصر ظهور توجه دادنِ مردم به عاشورا و امام حسین(ع) است. ایشان امام حسین(ع) را جد خود و خود را منتقم خون آن امام بزرگوار(ع) معرفی می کنند و شعار یاران صاحب الزمان(عج) «یالثارات الحسین(ع)» است.
حجت الاسلام عسگری ادامه داد: ارتباط و پیوند میان حضرت اباعبدالله (ع) و امام عصر(عج) در جاهای مختلفی ذکر شده است. از جمله در متن زیارت عاشورا - که در این ایام مقید به قرائت آن هستیم-  دو بار مسئله مهدویت مطرح شده و از حضرت مهدی (ع) به عنوان کسی که «می آید و دین خدا و اهل بیت (ع) را نصرت می دهد و خون به ناحق ریخته شده حضرت سیدالشهدا (ع) را طلب می کند» نام برده شده است. این پیوندها زمینه ای را فراهم می کند تا ما بتوانیم ارتباط خوبی را میان این دو موضوع برقرار کرده و از این نکته غافل نشویم که «غدیر» نقطه شروع هدایت و هدایتگری، «عاشورا» نقطه تکامل و عطف این هدایت و «ظهور» اوج این تکامل و هدایت است.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: اگر مکتب و جامعه اسلامی تا امروز بقا یافته و به حیات خود ادامه داده است به برکت خون سیدالشهدا (ع) و شعار «هیهات من الذّله» ایشان و همچنین نگاه به آینده و موضوع انتظار و حکومت عدل جهانی است. اگر کسی محرم را تنها در محرم و سیدالشهداء(ع) را فقط در کربلا و عاشورا خلاصه کند و این امتداد و پیوند میان این دو مسئله را نبیند در واقع معرفت خود را نسبت به امام(ع) کامل نکرده و در این مسئله نقص و کاستی دارد. چرا که رمز حیات اسلام در طول تاریخ، این دو موضوع بوده و این ارتباط همچنان باید برقرار باقی بماند.
عسگری در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل رویکرد ما در مجالس و محافل حسینی باید مبتنی بر هر دو مسئله باشد و در عین تحلیل و تشریح عاشورا و مصیبت های آن و روند شکل گیری وقایع عاشورا، این را نیز مطرح کنیم که اگر قرار باشد آن جهل خطرناک دوباره تکرار نشود لازمه اش این است که بدانیم دوره غیبت دوره تمرین ولایت پذیری است.
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/8/16 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 17 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 18
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما