پیاده روی اربعین قدرت نرم

پیاده روی اربعین قدرت نرم شیعه برای زمینه سازی ظهور را به نمایش می گذارد

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام حسن قائمی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با «استفاده از ظرفیت های حماسه اربعین برای بسترسازی ظهور»، اظهار کرد 
 یکی از مسایلی که در سطح عمومی جامعه رواج دارد این است که تصور می‌ شود باید ظلم زیاد شود تا حضرت حجت (ع) ظهور کنند. بله هرچه به ظهور نزدیک تر می شویم ظلم و ستم هم افزایش می یابد اما در ضمن زیاد شدن ظلم، جریان حق و مومنان نیز تقویت می شوند.
وی افزود: این گونه نیست که امام زمان (ع) بیایند و بخواهند یک تنه با تعداد بسیار معدود و محدودی از یاران، جهان را تغییر دهند. جامعه مومنین نیز باید قوی، محکم و مستحکم شود و برای ظهور بسترسازی کند. در روایات آمده است: «فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه؛ مردمي از شرق قيام مي كنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم مي سازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088)
حجت الاسلام قائمی تصریح کرد: به عبارت دیگر ما باید جامعه مومنان را آماده کنیم تا برای ساختن جامعه مهدوی، نیروسازی و کادرسازی شود. قرار نیست افرادی که به یاری حضرت حجت (ع) می شتابند همه از زمان های گذشته باشند. بلکه اکثریت آنها از افراد زمان حاضر خواهند بود. بنابراین، باید فضا و شرایط ظهور آماده شود چراکه این ایجاد آمادگی عمومی است؛ یک آمادگی عمومی جهانی؛ جهان باید تشنه ظهور باشد. از سوی دیگر مومنانی که قرار است در رکاب حضرت(عج) باشند و جامعه مهدوی را شکل دهند می بایست به رشد و بلوغ کامل دست یافته و تلاش کنند تا «بسترسازی» را به عنوان یک اصل، «پیش از ظهور» پیاده کنند.
کارشناس مباحث مهدوی ادامه داد: این مسئله با معجزه و کرامت اتفاق نمی افتد. چنانکه از امام معصوم (ع) سوال شد: «آیا قرار است قائم اهل بیت(عج) شرایط را با معجزه تغییر دهد؟» ایشان فرمودند: «خیر! اصلاح جامعه محقق نمی شود مگر با عرق ریختن، سختی کشیدن و تلاش و کوشش.» بنابراین، این گونه نیست که بدون تلاش و زحمت بتوان جامعه آرمانی مهدوی را تشکیل داد. از این رو، جامعه مومنین باید برای آن روزگار آماده شود. حالا این آمادگی چگونه است؟ از این طریق که جامعه خود را در محضر امام ببیند.
وی در رابطه با آمادگی جامعه برای عصر ظهور گفت: یکی از ویژگی های اصحاب حضرت حجت (ع) این است که به گونه ای حضرت(عج) را می پذیرند و به ایشان ایمان دارند - حتی در شرایطی که هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است-  که گویا در محضر امام شان هستند. روایتی از امام سجاد (ع) نقل شده که به اباخالد می فرمایند: «کسانی که در عصر غیبت هستند و امامت قائم ما را قبول داشته و منتظر ظهورند بهترین انسان های همه دوران ها هستند.» اما چرا چنین است؟ چون خداوند چنان عقل و معرفتی به آنها داده که با وجود اینکه در عصر غیبت به سر می برند اما گویا امام خود را مشاهده می کنند.
حجت الاسلام قائمی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما به عنوان شیعه، باید هم خود و هم جامعه مومنین را آماده کنیم. جامعه را به سوی معنویت سوق دهیم و از این طریق بسترساز ظهور باشیم. برای معنویت بخشیدن به جامعه باید نماز در جامعه گسترش پیدا کند، ولایتمداری گسترش یابد، امر به معروف و نهی از منکر همگانی شود، وحدت و همدلی اتفاق بیفتد و... یکی از ویژگی هایی که شخص امام مهدی (ع) به صراحت به آن اشاره دارند این است که فرموده اند: «اگر نبود اختلافات میان شما و گناهان شیعیان، توفیق دیدار ما از شما سلب نمی شد». چیزی که حضرت(عج) از ما خواسته اند، وحدت و همدلی است.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره ارتباط میان ظهور و حماسه اربعین، تصریح کرد: یکی از مسایلی که در اربعین به وضوح در میان همه عاشقان حسینی از ملیت های مختلف، نژادها و سلیقه های گوناگون، تجلی و نمود پیدا می کند، «وحدت و همدلی» است. شعار سال گذشته اربعین حسینی این بود «حُبُّ الحُسَین یَجمَعُنا؛ عشق حسین (ع) همه ما را یکی کرده و گرد هم آورده است» این اتحاد زیر پرچم حضرت اباعبدالله (ع) همان چیزی را ایجاد می کند که در عصر حضور امامان(ع) در جامعه یا وجود نداشت و یا کم بود یعنی «ولایتمداری و ولایت پذیری جامعه مومنان». هرچند که در کلاس درس اما صادق (ع) شش هزار شاگرد شرکت می کردند اما چند نفر از آنها ولایت مدار بودند؟ چند نفر از آنها ولایت امام را با جان و دل پذیرفته بودند؟
قائمی افزود: این ولایت مداری در شور و حماسه عاشورا و اربعین بسیار زیبا ایجاد شده و نمود پیدا می کند. به عنوان مثال شما می بینید که شیعیان عراقی که در اوج فقر هستند اما با تمام وجود از زایران و میهمانان حضرت ابا عبدالله (ع) پذیرایی می کنند. هرچه که دارند در طبق اخلاص می گذارند. بچه خردسالی که با یک لیوان یا پارچ آب پلاستیکی از زایران پذیرایی می کند تمام دارایی او همین لیوان پلاستیکی و آب است. این شور و حماسه که اوج قوّت و بُرِش شیعه است در اربعین نمود پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: طبیعتا تقویت این حرکت که کاملا ولایی و عاشورایی و حسینی است ما را آماده می کند تا بتوانیم جامعه ای معنوی و مهدوی ایجاد کرده و بستر ظهور را آماده کنیم. یکی از محورهایی که در جامعه معنوی و مهدوی تبلور دارد از خودگذشتگی است. این ایثار و از خودگذشتگی را می توان در فضای اربعین دید. اینکه هر کس تمام دارایی خود را وقف امام می کند. هرچند ممکن است در این حماسه آسیب های جزیی نیز دیده شود اما کسی که در این فضا وارد می شود آنچنان شور و اشتیاق حسینی را در وجود خود لمس می کند که بعید به نظر می رسد کسی که تجربه یک بار آن را داشته است سال بعد دوباره برای آن بیتابی نکند.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/8/11 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 15 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 16
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما