باید و نیاید ها

باید و نیاید های فرهنگی در موضوع مهدویت

به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت و درباره راهکارهای فرهنگسازی مهدوی در جامعه اظهار کرد: شیعیان و منتظران همیشه در طول تاریخ در بحث مهدویت اقداماتی را به شکل خودجوش و در جهت تبلیغ و ترغیب مهدویت داشته اند که شاید واضح ترین و روشن ترین این اقدامات برگزاری مراسم نیمه شعبان در ایام میلاد امام عصر(عج) است.
 
به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت و درباره راهکارهای فرهنگسازی مهدوی در جامعه اظهار کرد: شیعیان و منتظران همیشه در طول تاریخ در بحث مهدویت اقداماتی را به شکل خودجوش و در جهت تبلیغ و ترغیب مهدویت داشته اند که شاید واضح ترین و روشن ترین این اقدامات برگزاری مراسم نیمه شعبان در ایام میلاد امام عصر(عج) است.
وی افزود: حتی در زمان طاغوت هم که مجموعه های مختلف با مسایل دینی مخالف بودند، اما مردم به شکل خودجوش مراسم نیمه شعبان را برگزار می کردند، سخنرانان سخنرانی و برنامه داشتند و در برخی شهرها نیز جشن هایی برپا می شد؛ در واقع اوج مباحث مهدوی و نماد آن در قبل از انقلاب در ایام نیمه شعبان بود و یا برگزاری دعاهای ندبه در خانه ها یا مهدیه ها که به صورت داوطلبانه و خودجوش برپا می شد.
حجت الاسلام متوسل تصریح کرد: همچنین در بحث مربوط به مبارزه با بهائیت که پیش از انقلاب متاسفانه برخی از دستگاه های اقتصادی کشور در اختیار آنها بود مردم و روحانیون به شکل خودجوش بحث مبارزه در حد توان خود انجام داده و اجازه گسترش آن را ندادند. پس از انقلاب نیز با تشکیل نظام اسلامی و نهادها و دستگاه های مختلف فرهنگی و دینی می توان ادعا کرد که در بحث مهدویت این فعالیت های داوطلبانه و خودجوش به لطف الهی کمرنگ نشده و همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه به برپایی مراسم جشن های نیمه شعبان، سخنرانی ها، دعاهای ندبه، تجمع های مهدوی و اضافه شدن نهم ربیع الاول به عنوان یکی از مناسبت های مهدوی اشاره کرد و گفت: برگزاری این آیین های مختلف هم از جمله فعالیت های خودجوشی است که مردم همچنان در طول سال های متمادی انجام می دهند.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با فعالیت خودجوش فرهنگی گفت: با این رویکرد باید هر آنچه از فعالیت های مختلف مهدوی که پیش از انقلاب به صورت مردمی، خودجوش و داوطلبانه انجام می شده است امروز نیز پررنگ تر و وسیع تر ادامه یابد و دستگاه های فرهنگی نظام نیز طبعا باید به وظایف خود عمل کنند. نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و ... هر یک وظایف تعریف شده ای در این رابطه دارند که باید انجام دهند و در همین راستا فعالیت های مردمی نیز باید گسترش پیدا کند.
وی تاکید کرد: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) یک مجموعه غیردولتی مردمی است که با یک هیئت امنای فرهنگی و مردمی تشکیل شده و وظیفه آن هدایت، حمایت و نظارت بر امور مهدوی کشور است.
وی بیان کرد: ما از طریق حضور ستادی که در سطح استان ها داریم این برنامه را دنبال می کنیم که فعالیت های خودجوش مهدوی در میان مردم توسعه یافته و پررنگ تر شود چرا که در عین اینکه باید از امکانات نظام در این رابطه استفاده کرد اما نباید منتظر و معطل امکانات و حمایت های رسمی دستگاه های کشور ماند بخصوص اینکه در سال های اخیر با توجه به تنگناهای مالی که دولت با آن مواجه شده همان کمک مختصری هم که از سوی دولت به بنیاد انجام می گرفت گاهی تا 25 درصد و سال گذشته بیش از 30 درصد آن محقق نشد و ما نیز متوجه هستیم که دولت در تنگنای مالی قرار دارد.
حجت الاسلام متوسل در همین رابطه تصریح کرد: اما فعالیت های بنیاد در سال گذشته اینگونه نبوده که در حد همان 30 درصد باشد بلکه به تناسب امکاناتی که از طریق خیرین تامین شد و با توجه به میزان امکانات موجود، فعالیت ها و برنامه های بنیاد ادامه داشته است.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه با اشاره به فعالیت های این بنیاد در سال 96 گفت: برای سال جدید نیز احتمال این مسئله وجود دارد که دولت نتواند بیش از 30 درصد از بودجه ای را که به ما قول داده به این بنیاد کمک کند اما برنامه های ما در سال جاری به میزان سه برابر سال گذشته افزایش یافته و امیدواریم که بتوانیم همه این برنامه ها را با مساعدت و کمک های مردمی به انجام برسانیم.
حجت الاسلام متوسل اظهار کرد:  فعالیت خودجوش فرهنگی یا «آتش به اختیار» بودن که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند به این معنا نیست که کارها بدون قاعده و ضابطه انجام شود یا خدای ناکرده برخلاف قانون اقداماتی صورت بگیرد بلکه به این معنا است که در امور فرهنگی همه آحاد جامعه موظف هستند که وظایف خود را به خوبی انجام دهند به عنوان مثال اینکه فرزند من به مدرسه می رود و درس می خواند و یکی از مباحث درسی او آموزش قرآن است دلیل نمی شود که من به عنوان پدر به این بهانه که همه آموزش ها در مدرسه ارایه می شود، از خودم سلب مسئولیت کنم بلکه این وظیفه من است.
وی ابراز کرد: همه آحاد جامعه به خصوص افراد متدین در امور فرهنگی وظیفه دارند که در جهت گسترش و تقویت فرهنگ دینی کار کنند و موضوع مهدویت نیز یکی از این حوزه ها است. به هر میزانی که امکانات دولت و امکانات رسمی کشور در این رابطه برنامه ریزی کنند نتیجه آن نیز بهتر خواهد بود اما اگر چنین نشد از ما سلب مسئولیت نمی شود بلکه مسئولیت ما افزایش می یابد و ما باید بتوانیم به هر شکل ممکن راهی را برای رفع نواقص پیدا کرده و خلاهای موجود را برطرف کنیم.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/4/24 شنبه
تعداد بازدید کل: 24 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 25
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما