قلم های ما

قلم های ما هنوز دین خود را به مهدویت ادا نکرده است

وی با بیان اینکه دانشمندان در طول تاریخ، از قلم خود برای ترویج افکار و اندیشه ها استفاده کرده اند و جهان اسلام هم از این قاعده مستثنی نبوده است، تصریح کرد: دانشمندان مسلمان نیز مطالب اسلامی را به صورت مکتوب منتشر کرده اند و امروزه رسانه های مکتوب، از رسانه های تاثیرگذار محسوب می شوند.
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام محمد رضا فوادیان محقق  مهدویت در چهاردهمین روز از تیرماه در تقویم رسمی ایران «روز قلم» نام گرفته است، گفت:
 وی با بیان اینکه دانشمندان در طول تاریخ، از قلم خود برای ترویج افکار و اندیشه ها استفاده کرده اند و جهان اسلام هم از این قاعده مستثنی نبوده است، تصریح کرد: دانشمندان مسلمان نیز مطالب اسلامی را به صورت مکتوب منتشر کرده اند و امروزه رسانه های مکتوب، از رسانه های تاثیرگذار محسوب می شوند.
فوادیان با بیان اینکه مطالعه در تعمیق فرهنگ انتظار نقش بسزایی دارد، افزود: پیش از تولد حضرت بقیه الله(عج) هم برای ایشان کتاب نوشته شده است، که در این میان می توان از عباد بن یعقوب رواجنی نام برد که در سال 250 هجری قمری از دنیا رفته است اما کتابی برای امام مهدی(عج) نوشته است و یا کتاب «الفتن» نعیم بن حماد که 28 سال پیش از تولد امام زمان(عج) به نگارش درآمد و یا آنکه براساس احادیث پیامبر(ص) درباره امام عصر(عج) کتاب هایی نوشته شده است اما در دوران معاصر، برای حضرت حجت(عج) متاسفانه کتاب های اندکی نوشته شده است.
نویسنده کتاب «از حسین(ع) تا مهدی (عج)» با بیان اینکه با در نظر گرفتن تمام کتب خطی، نایاب و ... شاید در زمینه مهدویت، 10 هزار کتاب داشته باشیم، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به اینکه مهدویت از ریشه ها و پایه های این انقلاب است، آثار و کتاب های بسیاری منتشر شد که قابل مقایسه با این 1200 سال گذشته نیست و رشد فزاینده ای را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: در زمینه نشر کتب مهدوی تاکنون موضوعات خوبی مورد توجه قرار گرفته است اما این، به معنای مفید بودن تمام آثار منتشر شده نیست زیرا متاسفانه با بررسی کتب مهدوی منتشرشده، مشاهده می شود، بسیاری از کتاب ها، از روی یکدیگر کپی برداری شده و یا در آنها به موضوعات مهمی پرداخته نشده است و برای جلب نظر بازار به مطالبی همچون ملاقات با امام زمان(عج) و علائم ظهور پرداخته شده است که اگر نمی شد، مناسب تر بود.
فوادیان تصریح کرد: موسسات فعال در زمینه مهدویت همچون مرکز تخصصی مهدویت، بنیاد فرهنگی حضرت موعود(عج)، موسسه آینده روشن، مسجد مقدس جمکران و موسسه موعود در این زمینه آثار و کتب خوبی را منتشر کرده اند اما زمانی که به کتاب های، کتاب شناسی مهدویت مانند «امام مهدی(عج) در آیینه قلم» یا «مرجع مهدویت» مراجعه می کنیم، مشاهده می شود که در برخی از موضوعات مهدوی، آثار چندانی منتشر نشده است.
 این کارشناس مهدویت با اشاره به موضوعات مهجور مانده در میان کتاب های مهدوی گفت: نظریه مستشرقین درباره مهدویت، جایگاه مهر و محبت به امام مهدی(عج) و ... از موضوعاتی است که کتاب پیرامون آنها منتشر نشده است و در زمینه ترجمه نیز شاهد انتشار کتاب های مهدوی مناسبی برای سایر زبان ها نیستیم.
وی در پاسخ به این سوال که چندی پیش مقام معظم رهبری فرمودند: از اینکه مردم ایران کتاب نمی خوانند و کتاب خواندن را بلد نیستند، قلبم به درد می آید، برای اینکه مردم را به سمت مطالعه کتاب های مهدوی سوق دهیم، چه پیشنهاد و راهکاری دارید؛ افزود: در غرب زمانی که از کتاب گفته می شود، ذهن ها به سمت داستان و رمان می رود، در حالی که در عرصه مهدویت تنها 2 یا 3 رمان داریم و این یکی از ضعف های ماست زیرا افرادی هم که در کشور ما کتاب مطالعه می کنند، به دنبال داستان و رمان هستند و به همین جهت اقبال و فروش این کتب فراوان است و ما نیز باید از همین نقطه وارد شویم که اقبال مردم بیشتر است.
 فوادیان با بیان اینکه موسسات و نهادهایی همچون کتابخانه های عمومی کشور و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در زمینه کتاب تلاش دارند و یا موسساتی که برای موضوع مهدویت کار می کنند، باید به ظاهرسازی و غنابخشیدن به محتواهای کتب مهدویت توجه جدی داشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از موضوعات در کشور دارای اطلس جامع اند که فرضا می توان به اطلس تاریخ اسلام، اطلس تشیع، اطلس جنگ های پیامبر(ص) و ... اشاره کرد اما پس از 1200 سال هنوز یک اطلس مهدویت نداریم!
این نویسنده و محقق مهدویت با اشاره به اینکه امروزه ابزارهای متنوع و متعددی برای انتقال موضوعات وجود دارد، تصریح کرد: امروزه می توان معارف را براساس خط زمان (time line) ارائه کرد اما متاسفانه در این زمینه در موضوع مهدویت آثاری نداریم و یا در زمینه بهره گیری از اینفوگرافی، تصاویر، نقشه، نمودار و جدول در کتب مهدوی دچار فقر شدید هستیم.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است در ابتدا برای نشر یک کتاب مهدوی، نیازسنجی در میان مردم صورت گیرد که به چه کتاب هایی نیاز دارند و پس از آن در زمینه تولید نیز محتوا، قالب و قطع کتاب مورد توجه و بررسی قرار گیرد که در این زمینه کارشناس های مهدوی و مراکز فعال در عصره مهدویت می توانند مشاوره و یاری کنند و از ظرفیت ناشران نیز استفاده شود تا شاهد تولید آثار فاخر در زمینه مهدویت باشیم.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/4/14 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 25 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 26
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما