اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
معنای کمال عقل
معنای کمال عقل مردم در عصر ظهور
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام رحیم کارگر، درباره معنای کمل عقل مردم در عصر ظهور گفت:
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام رحیم کارگر، درباره معنای کمل عقل مردم در عصر ظهور گفت:
حجت الاسلام رحیم کارگر عنوان کرد:سوالی مطرح می شود که اینکه در حدیث مى
فرماید: «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى
گذارد و عقول آنان را متمرکز ساخته و اخلاق
شان را کامل مى
کند» به چه معناست؟این روایت از امام باقر (علیه
السلام)
در کتاب الخرائج و الجرائح راوندى و بحارالانوار نقل شده است که آن حضرت(ع) مى
فرمایند
:
«اذا قام قائمنا وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم»[1]
عضو هیئت علمی پژوهشگاه می گوید: در تبیین این کلام شگفت
انگیز، باید گفت: منظور این نیست که حضرت مهدى(عج) بر سر تک تک انسان
ها دست مى
کشد و پس از آن، عقول مردم کامل مى
شود، هر چند آن حضرت(عج) به یقین از ولایت تکوینى خود استفاده کاملى مى
کند و با نفوذ در دل و جان و عقل مردم و هدایت
هاى پیامبر گونه خود، آنان را هدایت و راهنمایى مى
کند. مقصود از «دست» در این روایت، دست رحمت، هدایت و شفقت الهى بر بندگان است. کلمه «ید» به معناى «دست» در زبان عربى، مفاهیم و مصداق
هاى گوناگونى دارد. یکى از معانى ید، «نعمت و رحمت» است[2]
.
کارشناس مهدویت گفت:در این صورت معنا چنین مى
شود: «در زمان ظهور حضرت مهدى(عج) با آفت زدایى از درخت عقل و خرد و ایجاد بستر و زمینه مناسب براى رشد و شکوفاى عقول مردم، رحمت و نعمت خداوند بر مردم نازل مى
شود و همه آنان هدایت مى
یابند و به سر منزل مقصود (کمال) مى
رسند
.
خداوند در قرآن کریم در مورد یکى از حکمت
هاى نبوت مى
فرماید
» :
الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الاْءِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»[3]؛ «پیامبر، زنجیرها و مشقت
ها (جهالت و هواپرستى) را از آنها (مردم) بر مى
دارد».
رحیم کارگر گفت: در این جا منظور از زنجیر و مشقت بندها و زنجیرهاى مادى نیست؛ بلکه مقصود زنجیرهاى نادانى و فساد است که پیامبر اکرم(ص) با هدایت
ها و تلاش
هاى فراوان فرهنگى، آن را از انسان
ها برطرف ساخت. در عین حال از هدایت
هاى تکوینى ویژه نیز استفاده کرد و در دل و جان مردم مشرک و فاسد نفوذ معنوى داشت و تأثیرات عمیقى بر آنان گذاشت
.
در عصر ظهور امام زمان(عج) نیز، تمام موانع و آفت
هاى رشد و تعالى عقلانى انسان
ها از بین مى
رود و عقول آنان به حد بالایى از شکوفایى و رشد نایل مى
گردد. در این جا حضرت مهدى(عج) ادامه دهنده راه پیامبران و تکمیل
کننده برنامه
هاى آنان - به خصوص پیامبر اسلام(ص) - است
.
این موضوع از مهم
ترین برنامه
ها و اقدام
هاى امام (علیه
السلام)
است. او از حقایق گسترده و جهانى براى بشریت پرده بر مى
دارد و مردمان را به دانش
هاى یقینى و درست هدایت مى
کند و شناخت
هاى ناب و خالص به ارمغان مى
آورد
.
از این رهگذر دو محور اساسى تحقق مى
پذیرد
:
1- با گسترش شناخت و کشف اسرار کائنات، پایه
هاى خداشناسى استوار مى
گردد
.
2- گسترش شناخت و دانایى، تشکیل جامعه مطلوب انسانى را ممکن مى
سازد، زیرا در پرتو شناخت درست مسائل حیات و بخش
هاى گوناگون آن، مسائل تربیت، رشد و تکامل معنوى و مادى و آغاز و انجام کار انسان، شیوه
ها و روش
هاى اداره زندگى، تأمین و تنظیم خانواده و... بخش
هاى زندگى در همه ابعاد به شایستگى اداره مى
شود و سامانى در خور مى
یابد. در پرتو علم و آگاهى از مسائل مادى و فیزیکى جهان، زیست این دنیاى انسان بهبود مى
یابد و با شناخت مسائل معنوى و صلاح و سعادت روح انسانى، راه تکامل معنوى گشوده مى
شود و جامعه آرمانى، در بعد مادى و معنوى (رشد فکرى و اخلاقى)، پدیدار مى
گردد
.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه می گوید: این شناخت
ها، همه در روزگار رستاخیز امام مهدى(عج) تحقق مى
یابد و نقطه
هاى ابهام و تردید و سرگردانى محو مى
شود و به راه
ها و روش
هاى متعالى
تر و بالاترى دست مى
یابد و شیوه
هاى بهترى را در پیش مى
گیرد. بدین سان هر روز او و هر گام او، در همه مسائل حیات و ابعاد زندگى، گامى به پیش است و واپس گرایى و تکرار در آن راه ندارد و بدین
گونه اهریمن جهل و نادانى و فساد طغیان، به سر پنجه تواناى خداوند، از زندگى انسان بیرون رانده مى
شود جاى آن را آگاهى، دانایى و روشنى و نور فرامى
گیرد
.
چنان که در روایتى آمده است: «یملاء الارض عدلاً و قسطاً و نوراً و برهاناً...»[4]؛ «مهدى) زمین را از عدل و نور و برهان آکنده مى
سازد».و از پیامبر (صلی
الله
علیه
وآله)
نقل شده است: «نهمین (امام از فرزندان حسین) قائم است که خداوند به دست او، سرزمین تاریک (زندگى) را نورانى و روشن مى
کند و از عدل آکنده مى
سازد؛ پس از (دوران) ظلم، علم و دانایى را فراگیر مى
کند، پس از (دوران) جهل و نادانى...»[5]
.
کارشناس مهدوی می گوید: بدین سان به دست امام زمان(عج) و با اذن و قدرت الهى، همه جامعه
ها و انسان
ها، از تاریکى نادانى، ظلم و فساد به روشنایى و نور دانایى، تقوا و اخلاق فاضله رهنمون مى
گردند
.
براین اساس دولت امام مهدى(عج)، تأمین معنویت، عقلانیت و عدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت تعالى و تکامل، تعادل و پیشرفت سوق داده شود و این به ابزار و روش
هاى مختلفى نیاز دارد
.
مهم
ترین آنها دعوت، راهنمایى و نصحیت است ؛ هر چند معجزه و عنایت الهى نیز در میان خواهد بود و امام (علیه
السلام)
از ولایت تکوینى نیز بهره خواهد گرفت.
پی نوشت ها:
[1].الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 841، ح 71 ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 336، ح 71
.
[2].مفردات راغب، ص 889
.
[3].اعراف 7، آیه 157
.
[4].احتجاج طبرسى، ج 2، ص 291 ؛ الغیبة نعمانى، ص 227، ح 26
.
[5]. کمال الدین، ج 1، ص 260.
منبع:
بخش مهدیت ـ شبستان
تاریخ خبر:
1396/3/24 چهارشنبه
تعداد بازدید کل:
52
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
53
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
بازدید مدیر محترم شبکه رادیویی معارف از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما