تمدن نوین اسلامی

تمدن نوین اسلامی جهش به سمت علم‌ورزی و معرفت‌افزایی است

تبیین شاخصه های مهم در پروسه تمدن سازی اسلامی و تحلیل رویکردهای منطبق برحرکت به سمت و سوی رسیدن به حکومت صالحان و همچنین تشریح جایگاه علم و معرفت در مناسبات دینی و اسلامی، مقؤلاتی بود که درباره آن به گفتگو می پردازیم. 
 
تمدن نوین اسلامی جهش به سمت علم‌ورزی و معرفت‌افزایی است
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تمدن نوین اسلامی جهش به سمت علم ورزی و معرفت افزایی گفت:
تبیین شاخصه های مهم در پروسه تمدن سازی اسلامی و تحلیل رویکردهای منطبق برحرکت به سمت و سوی رسیدن به حکومت صالحان و همچنین تشریح جایگاه علم و معرفت در مناسبات دینی و اسلامی، مقؤلاتی بود که درباره آن به گفتگو می پردازیم.
*رویکرد نهادها و مجامع اسلامی و همچنین راهکارهای عملیاتی مورد نظر جامعه مهدوی، در باب تولید و ارائه تمدن نوین اسلامی به ارکان اجتماعی چگونه ترسیم شده است؟ اصولاً مقوله تمدن و اشاعه مناسبات صحیح اجتماعی، چگونه می بایست در جامعه نهادینه شوند؟
در باب اشاعه فرهنگ و تمدن اسلامی درعصر غیبت و همچنین در طلیعه عصر ظهور حضرت حجت(عج)، می بایست بیان کرد؛ رفتار و منش و مسلک ارکان اجتماعی و حکومتی و همچنین مناسبات فرهنگی عصر امامت امام عصر(عج)، با هیچ دوره و زمانی قابل قیاس نخواهد بود؛ این دوره با تمامی تلاش ها و کوشش های انجام گرفته جهت نشر وبسط مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اسلامی و در تمامی اعصار، متفاوت خواهد بود؛ باید گفت: این مرحله فقط درایام حکومت امام عصر(عج)، قابل لمس و پردازش است و این دوران، عصر توجه کامل به مقؤلات فرهنگی خواهد بود.
حکومت امام عصر(عج) عالی ترین نوع حکومت انسان بر جامعه و غایت پردازش و نشر معارف فرهنگی و دینی و انسانی است؛ این حکومت فکری و الهی، می بایست در تمامی زمینه ها، که اصول و شاخصه های اساسی شکوفایی و پرورش هر جامعه ای در فرهنگ و تمدن هستند، سرآمد و کارگشا باشد
حکومت امام عصر(عج) عالی ترین نوع حکومت انسان بر جامعه و غایت پردازش و نشر معارف فرهنگی و دینی و انسانی است؛ این حکومت فکری و الهی، می بایست در تمامی زمینه ها، که اصول و شاخصه های اساسی شکوفایی و پرورش هر جامعه ای در فرهنگ و تمدن هستند، سرآمد و کارگشا باشد. عصر امامت امام عصر(عج)، عصر تکامل خِرد ورزی و تکامل اندیشه و تفکر است؛ این عصر، دوران توجه انسان به مأوراالطبیعه و تفکر در خلقت و بنیان آفرین ش خداوند متعال خواهد بود. گرچه روایات و احادیث فراوانی وجود دارند که عصر امامت ولی عصر(عج)، غایت و نهایت علم ورزی و دانش پژوهی است، ولی اگر این احادیث و روایات نیزبه ما نرسیده بودند؛ با این سیر تکاملی ای که علم و دانش می پیماید، می توان انتظار داشت که عصرامامت امام عصر(عج)، با توجه به سیر ایام و گذر زمان، قطعاً عصر طلایی علم آموزی و دانش افزایی باشد.
در باب حکومت صالحان و غلبه اندیشه الهی و دینی بر اندیشه طواغیت در عصر حکومت امام عصر(عج)، می توان بیان داشت؛ که مهمترین شاخصه این عصر، بحث الگویِ تمدنی ودینی بودن برای همه جهانیان و همچنین، رویکرد دانش افزایی و معرفت شناسی در عرصه های گوناگون برای ملل مختلف است؛ تمدنی که با حکومت صالحان شکل می گیرد مقؤله ای جز علم و دانش و معرفت افزایی و معرفت شناسی نخواهد بود؛ در تحلیل تفاوت بینش دینی و غیر دینی نسبت به علم نیز باید گفت: علم و دانش در تفسیر، از دیدگاه های دینی و غیر دینی، تفاوت های بسیاری دارند؛ درتعریف علم از منظر دین، علم بسیار فراترو کلی تر و جامع تر تعریف شده تا مناسباتی که امروزه در باب تشریح علم بشری بکار می رود؛ رویکرد اسلامی در مواجهه با علم، تمامی عرصه ها و زوایای مختلف این مقؤله را در بر می گیرد و فرهنگ غایی و تمدن اسلامی، زوایایی را در بر می گیرد که علوم بشری تا آن زمان به آن مقام دست نیافته اند و تبیین نکرده اند.
*آیا می توان در دوران کنونی و شرایط امروزی، در باب نیل به اهداف عالیه تمدن اسلامی و مهدوی گام برداشت؟ این رویکرد، چگونه در عصرغیبت قابلیت پیاده سازی را دارد؟
قطعاً در باور اسلامی این گونه تشریح نشده است که آن مناسبات و افعالی که در حکومت صالحان به منصه ظهور و بروز می رسند، دردوران قبل ازعصرصالحان قابل دست یابی نیستند؛ در حال حاضر نیز ما می توانیم به شاخصه هایی از آن جامعه تمدنی و فرهنگی دست یابیم؛ همانگونه که گفته شد، عصر امامت امام عصر(عج) و حکومت صالحان، بزرگترین رفتار و رویکردها در باب تولید علم و دانش و خِردورزی و بینش افزایی انجام خواهد شد؛ جامعه دینی ای که در شرایط کنونی خواهان رسیدن به آن جامعه آرمانی است می بایست، با سرلوحه قراردادن این امر مهم و عالی، تمام سعی و کوشش خود را در جهت هر چه بارورتر کردن و شکوفاتر شدن جنبه های علمی و پژوهشی و معرفتی بکار گیرد تا بتواند خود را در مسیر این عصر نوین علمی قرار دهد.
جامعه دینی ای که در شرایط کنونی خواهان رسیدن به آن جامعه آرمانی است می بایست، تمام سعی و کوشش خود را در جهت هر چه بارورتر کردن و شکوفا تر شدن جنبه های علمی و پژوهشی و معرفتی بکار گیرد تا بتواند خود را در مسیر این عصر نوین علمی قرار دهد
حکومت دینی و اسلامی ای که هم اکنون در ایران اسلامی برپا شده است می بایست مسائل علم آموزی و دانش افزایی و معرفت شناسی را سرلوحه امور خود قرار دهد تا بتواند هم راستا با عصر حکومت صالحان حرکت کرده باشد؛ باید جامعه اسلامی ایران، هم سو با عصر نوین علمی و تمدنی اسلامی در عصر حکومت صالحان، تمام تلاش و هم و غم خود را در جهت تبیین تمدن و فرهنگ دینی و ارزشی؛ آن هم، هم راستا با موازین و چارچوبهای فکری و عملی اسلامی، بکار گیرد تا بتواند خود را در زمره یاوران و مددکاران آن جامعه آرمانی قرار دهد.  

 
 
 
منبع:طلیعه

تاریخ خبر: 1396/3/17 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 48 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 49
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما