انتظار زمینه ساز

انتظار زمینه ساز و فلسفه شب قدر در نگاه پیرجماران

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام اسدالله مصطفوی، کارشناس مهدویت با اشاره به اندیشه های مهدوی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) نقش ویژه ای برای حضرت حجت(عج) در عالم وجود و نظام هستی قایل بودند و امام مهدی(عج) را به عنوان ولی الله الاعظم(عج)، واسطه خیر و عنایات حق تعالی می دانستند.انتظار زمینه سازو فلسفه شب قدر در نگاه پیرجماران
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام اسدالله مصطفوی، کارشناس مهدویت با اشاره به اندیشه های مهدوی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) نقش ویژه ای برای حضرت حجت(عج) در عالم وجود و نظام هستی قایل بودند و امام مهدی(عج) را به عنوان ولی الله الاعظم(عج)، واسطه خیر و عنایات حق تعالی می دانستند.
وی ادامه داد: امام راحل در این راستا می فرمایند: ما همه محتاجیم که دعای خیر حضرت(عج) بدرقه راه امت جدشان پیامبر(ص) باشد چرا که همه نظام عالم وجود توسط وجود مبارک امام زمان(عج) و انسان کامل با خدا مرتبط می باشد.
حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه آنچه که به عنوان فیض الهی به انسان ها می رسد از ناحیه انسان کامل و ولی الله الاعظم(عج) است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) حضرت حجت را به عنوان عصاره موجودات ذیل تفسیر سوره والعصر می دانند و می فرمایند وارث نبوت امام امت و عصاره خلقت حضرت ولی عصر می باشد.
این کارشناس مهدوی امام زمان را وارث همه خوبی ها دانست و بیان داشت: امام خمینی(ره) در بحث وجود حضرت حجت معتقدند در نزول سوره قدر که در شب قدر به پیامبر خاتم(ص) نازل شده حضرت حجت(عج) سر امتداد لیله‌القدر هستند.
وی گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند در شب قدر پیامبر از جهت نفس مبارک شان واصل به ذات حق می شوند و چون به مقام قرب رسیده اند سبب نزول قرآن و فرشتگان می شوند تا همه مقدرات عالم هستی توسط فرشتگان به محضر پیامبر عرضه شود.
 
حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه نزول قرآن در شب قدر در سوره قدر با صیغه مضارع بیان شده است، تصریح کرد: همه ملائکه و فرشته روح در شب قدر نازل می شوند و چون شب قدر در هر ماه مبارکی وجود دارد نمی شود گفت فقط مربوط به زمان حضرت رسول(ص) می باشد.
این کارشناس مهدوی ادامه داد: تمامی مفسران در این بحث معتقدند شب قدر بعد از پیامبر(ص) نیز در هر ماه رمضان ادامه دارد، بنابراین امام خمینی(ره) می فرمایند: اگر شب قدری وجود دارد و تنزل روح در آن صورت می گیرد آن کسی که می تواند محل نزول ملائکه باشد وجود حضرت مهدی (عج) است چرا که حضرت حجت(عج) سر امتداد لیله القدر هستند.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند: پیامبر(ص) به عنوان صاحب ولایت مطلقه کلیه الهیات و ولایت کبری هستند، ابراز کرد: امام زمان(عج) نیز خاتم ولایت پیامبر(ص) بوده به طوری که از رسول اکرم(ص) ولایت شروع شده و تا حضرت حجت(عج) ادامه دارد.
حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند یکی از ثمرات بعثت پیامبر(ص) وجود مبارک حضرت حجت(عج) است، تصریح کرد: امام زمان(عج) بزرگترین ثمره بعثت حضرت رسول(ص) می باشند.
این کارشناس مهدوی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در بحث غیبت امام زمان(عج) می فرمایند: برای این که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا شود و عدالت جهان شمول در عرصه فردی، اجتماعی، حکومتی و خانواده صورت گیرد در تمام بشر هیچکس لیاقت این را نداشته مگر امام زمان(عج) که خداوند حضرت را برای بشریت ذخیره کرده تا عدالت را در همه عرصه ها به منصه ظهور برساند.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز می فرمایند هر یک از انبیاء در زمان خود مجری عدالت بودند ولی موفق به اجرای آن نشدند و توفیق اجرای عدالت به تمام معنا در زمین اتفاق نیفتاد، گفت: اما کسی که عدالت را بتواند به این گستردگی اجرا کند حضرت حجت(عج) است.
حجت الاسلام مصطفوی ادامه داد: به طور مثال اجرای عدالت فقط در رفاه و آسایش نیست بلکه بر اساس اعتقاد امام خمینی(ره) اجرای عدالت در تمام مراتب انسانیت است به طوری که وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند تمام انحرافات عملی، روحی، عقلی و ... از بین رفته و تمامی آنها با عدالت صحیح می شوند.
وی با اشاره به غیبت امام عصر(عج) تصریح کرد: امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند: ما برای اجرای عدالت و ظهور حضرت(عج) چه کرده ایم؟ ما باید خود را مهیا کنیم تا در برابر حضرت مهدی(عج) روسفید باشیم و عدل و عدالت را به اندازه خودمان اجرا کنیم.
حجت الاسلام مصطفوی ادامه داد: به طور مثال حاکمان حکومت به اندازه ای خود و هر کدام از انسان ها نیز به اندازه حد و توان خود عدالت را اجرا کنند به این معنی که اگر من تمنای ظهور دارم پس به عنوان کسی که منتظر حضرت(عج) هستم در جامعه منتظر به سهم خودم برای اجرای عدالت نقش ایفا کنم.
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند: چیزی که دنیا را تهدید می کند موشک ها نیست بلکه انحرافات اخلاقی است، اظهار کرد: در روایت آمده است دنیادوستی خمیرمایه همه لغزش هاست بنابراین اساس دنیا حب نفس است به این ترتیب که چون خودم را از همه بالاتر می بینم محبتم به دنیا بیشتر است.
 
وی افزود: بنابراین امام خمینی(ره) نتیجه می گیرند که حب نفس مطابق بعضی روایات به جایی کشیده می شود که عده ای امام زمان(عج) را در زمان حضور تکفیر می کنند، امام(عج) در مقابل فعل عده ای می ایستند و حب نفس آنها مانعی می شود برای قبولی امام(عج) و ایشان را تکفیر می کنند و به اصلاح خود توجه ای ندارند.
حجت الاسلام مصطفوی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در برداشت از انتظار چند نگاه را مطرح می کنند، تاکید کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند بعضی انتظار فرج را به این می دانند که کسی در منزل می نشیند و دعا می کند، این افراد مردم صالحی هستند که به تکلیف خود عمل می کنند اما به اقدام عملی و تشکیل حکومت فکر نمی کنند که این مسئله مطلوب نیست.
 
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/3/13 شنبه
تعداد بازدید کل: 59 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 60
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما