رمضان فرصت بی بدیل

رمضان؛ فرصت بی بدیل منتظران برای انس با محبوب

به گزارش خبرنگا ایسکاحجت الاسلام ابوالفضل اسماعیلی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با «بهره مندی از فضای معنوی ماه مبارک رمضان در راستای ارتباط هر چه بیشتر با امام حیّ حضرت حجت علیه السلام» تصریح کرد: آنچه باعث دور شدن انسان از امامش می شود، گناه است. شخص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه در این باره می فرمایند: «اگر نبود آنچه که ما از آن کراهت داریم و شما را از ما دور می کند؛ شما از دیدار ما محروم نمی شدید.» 
 به گزارش خبرنگا ایسکاحجت الاسلام ابوالفضل اسماعیلی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با «بهره مندی از فضای معنوی ماه مبارک رمضان در راستای ارتباط هر چه بیشتر با امام حیّ حضرت حجت علیه السلام» تصریح کرد: آنچه باعث دور شدن انسان از امامش می شود، گناه است. شخص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه در این باره می فرمایند: «اگر نبود آنچه که ما از آن کراهت داریم و شما را از ما دور می کند؛ شما از دیدار ما محروم نمی شدید.»
وی افزود: برای درک بهتر مطلب مثالی بزنم. فرض کنید که دو نفر با هم نسبت و آشنایی داشته باشند؛ این دو وقتی برخلاف میل هم رفتار کنند و از عهدی که نسبت به هم داشته اند تخلف ورزند یا در رابطه با هم کوتاهی داشته باشند؛ طبیعتا میان آنها فاصله ایجاد می شود. حال اگر بخواهند که دوباره به هم نزدیک شوند و آن انس و محبت گذشته را دوباره زنده کنند باید این بدعهدی ها و تخلف ها و ... برداشته شود.
کارشناس مهدوی خاطرنشان کرد: بهترین کار برای نزدیک شدن به امام عصر علیه السلام و خداوند متعال، «ترک گناه» و دوری از آن است و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای این کار است. البته اولیای خدا اغلب از ماه رجب این کار را آغاز می کنند چون معتقدند ماه رجب ماه «تخلیه» است؛ یعنی چون ماه رجب ماه خدا و شعبان، ماه پیامبر خدا صل الله علیه وآله و رمضان، ماه بندگان خدا است پس باید ماه رجب را غنیمت شمرد. چرا که خداوند متعال در این ماه، رحمت خود را بیشتر از سایر ماه ها نازل می کند از جهت اینکه رجب ماه خدا است و در این ماه انسان بهتر می تواند با رذایل اخلاقی و خطاها و اشتباهات خود مبارزه و از آنها دوری کند.
مدیر مدرسه علمیه مهدیه گفت: ماه شعبان ماه «تحلیه» است یعنی وقتی در رجب که ماه «تخلیه» است از بدی ها خالی شدیم، در شعبان باید جای آن را با خوبی ها پر کرد و نتیجه این دو ماه در ماه مبارک رمضان که ماه «تجلیه» (جلوه کردن و شکوفا شدن) است نمایان می شود.
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد :بنده های خوب خدا، به این دلیل است که هیچ وقت دوست ندارند ماه مبارک رمضان را از دست بدهند چرا که در این ماه در حال برداشت هستند. اما به هر حال بر اساس روایات و خطاب به عموم مردم نقل شده است که در ماه مبارک رمضان بهترین کار «ترک گناه» است. انسان اگر گناه را ترک کرد افضل اعمال را انجام داده است. ما تمایل به کار خیر داریم اما همان بزرگواری که قرار است کار خیر را برای او انجام دهیم، نخستین چیزی که از ما طلب می کند این است که «خطا نکنیم». به عبارت دیگر امام مهدی علیه السلام خود می فرمایند که «شما خطا نکنید و باعث اذیت ما نباشید؛ این برای من شیرین تر و بهتر است از آن که هدیه ای بیاورید یا کار خیری انجام دهید.»
حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: به همین دلیل است که بهترین عمل در ماه مبارک رمضان برای نزدیک تر شدن به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، ترک گناه است. ترک موانعی که باعث دوری ما از ایشان می شود.
وی در ادامه به موضوع ایجاد انس و الفت اشاره کرد و گفت: با ترک گناه انسان با امامش انس می گیرد و  وقتی با کسی یا چیزی انس می گیرد طبعا این انس، «دوستی و رفاقت» به دنبال می آورد. آیا فکر کرده اید که چرا به ما می گویند در همه جا و همه حال با خداوند سبحان صحبت کنید؟ چرا هیچ جا هیچ ممنوعیتی برای ارتباط و سخن گفتن با خدا وجود ندارد؟ چرا گفته شده حتی بلافاصله بعد از انجام گناه، باز خدا را فراموش نکنید و در همان حال استغفار  کنید؟ چون هرچه ارتباط بیشتر باشد، انس و صمیمیت نیز بیشتر می شود و نتیجه ی این صمیمیت و محبت، «تغییر رفتار» است.
مدیر مدرسه علمیه مهدیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این موضوع نسبت به حضرت امام مهدی علیه السلام نیز همین گونه است. یعنی هرچه انسان ارتباط بیشتری با حضرت داشته باشد دوستی و محبت بیشتری ایجاد می شود و وقتی محبت ایجاد شد طبعا «محِّّب و محبوب» شبیه هم خواهند شد. به همین دلیل است که بزرگان سفارش می کنند که «برای حضرت زیاد دعا کنید»، «صدقه بدهید»، «اعمال تان را به ایشان هدیه کنید»، «در افطار و سحر برای حضرت دعا کنید» و «با آن حضرت خلوت داشته باشید» و ... و از همین روست که دعاهای خاصی نیز برای آن حضرت نقل شده است از جمله دعای ندبه، زیارت آل یاسین و ....
حجت الاسلام اسماعیلی درباره راهکار عملیاتی کردن این برنامه ها تصریح کرد: در اول راه، انسان نیاز به «تمرین» دارد. به قول معروف باید «ادا » دربیاورد. همچنان که امام معصوم علیه السلام فرمودند: «اگر صفتی را ندارید خود را آن گونه نشان دهید(خودتان را به آن صفت بزنید) یعنی ادای آن صفت را دربیاورید تا برای شما ملکه شود.
وی افزود: در ماه مبارک رمضان چون شیاطین در غل و زنجیر هستند و از طرفی موانع تقویت روحیه شهوانی از بُعد خورد و خوراک و خشم و ... برداشته می شود، انسان می تواند به امامش نزدیک تر شود و این نزدیکی، همسو و همگام با نزدیکی به خداست.
 
ََ
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/3/10 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 38 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 39
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما