رمضان موسم آشتی

رمضان موسم آشتی به «ربیع الانام»/ظهور محور همه دعاهای ماه مبارک است

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام نصرت الله آیتی، پژوهشگر و مدرس مهدویت در رابطه با ارتباط میان ماه مبارک رمضان و حضرت حجت (ع)، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان همچنان که بهار قرآن است، بهار اهل بیت و امام زمان (ع) نیز است. این حدیث معروف را همه شنیده ایم که پیامبر اسلام صل الله علیه وآله فرمودند: «لِکُلِ شیءٍ رَبیعٌ وَ رَمضان رَبیعُ القرآن؛ هر چیزی بهاری دارد و رمضان بهار قرآن است.»
 
 

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام نصرت الله آیتی، پژوهشگر و مدرس مهدویت در رابطه با ارتباط میان ماه مبارک رمضان و حضرت حجت (ع)، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان همچنان که بهار قرآن است، بهار اهل بیت و امام زمان (ع) نیز است. این حدیث معروف را همه شنیده ایم که پیامبر اسلام صل الله علیه وآله فرمودند: «لِکُلِ شیءٍ رَبیعٌ وَ رَمضان رَبیعُ القرآن؛ هر چیزی بهاری دارد و رمضان بهار قرآن است.»
وی افزود: هر چیزی بهاری دارد به این معنا است که طبیعت نیز بهاری دارد و اولین ویژگی بهار طبیعت آن است که بهار، فصلِ آشتی کردن با طبیعت است. بعد از زمستان سرد و سخت که باعث دوری مردم از طبیعت شده، با شروع بهار این دوری تبدیل به نزدیکی و آشتی می شود. مردم با طبیعت انس می گیرند و به طبیعت برمی گردند. ویژگی دیگرآن این است که بهار نیز متقابلا ً سرسبزی، طراوت، شادابی و نشاط خود را سخاوتمندانه به انسان ها هدیه می کند. پس این رابطه، متقابل است یعنی از طرف مردم آشتی و انس با طبیعت است و از سوی بهار، عرضه و هدیه کردن سرسبزی و طراوت، نشاط و شادی.
حجت الاسلام آیتی ادامه داد: وقتی می فرمایند «رمضان بهار قرآن است» شاید به این معنا باشد که این ماه، ماه آشتی انسان با قرآن است و همچنان که انسان با قرآن آشتی می کند قرآن نیز سخاوتمندانه نور و معارف خود را به انسان ها هدیه می دهد ایشان به حدیث ثقلین ابراز کرد: رسول خدا صل الله علیه وآله می فرمایند: «قرآن و عترت(ع) هرگز از هم جدا نمی شوند.» شاید یکی از وجوه پیوند میان قرآن و عترت(ع) این است که اگر رمضان بهار قرآن است این پیوند همیشگی میان قرآن و اهل بیت(ع)، اقتضا می کند که رمضان بهار اهل بیت(ع) نیز باشد و چون در زمان ما تنها مصداق باقیمانده اهل بیت(ع)، امام مهدی علیه السلام هستند پس این ماه می تواند ماه آشتی و بهار ارتباط با ایشان نیز باشد.
محقق و پژوهشگر مهدوی یادآور شد: در این ماه می توان با حضرت حجت علیه السلام آشتی کرد و با توجه ویژه به آن حضرت(عج) از عنایات ایشان بهره مند شد. مومنان می توانند با انس هرچه بیشتر با امام عصر علیه السلام در این ماه از عنایات و لطف های آن حضرت(عج) سرشار شوند. نکته دوم این است که ماه رمضان ماه رحمت خاص خداست. رحمت های ویژه ای در این ماه بر مومنان نازل می شود و این را بادلایل مختلفی می توان به دست آورد.
وی در همین رابطه تصریح کرد: یکی از مسیرهای پی بردن به این حقیقت، توجه به کثرت دعاهایی است که در این ماه وارد شده، از دعاهای فراوانی که توصیه شده در این ماه بخوانیم می توان فهمید که در این ماه برکات بی پایانی وجود دارد. وقتی  بزرگان ما توصیه می کنند که در این ماه زیاد دعا کنید و دعاهای مأثور از اهل بیت علیه السلام نیز در این ماه، فراوان است، نشان می دهد که قرار است برکات و رحمت فراوانی در این ماه از سوی خدا نازل شود و این دعاهای مختلف به ما تعلیم داده شده تا بتوانیم این رحمت ها و برکات را جلب کنیم.
مدرس حوزه در این رابطه با بیان مثالی تاکید کرد: ماهیگیرها وقتی به ماهیگیری می روند جایی که ماهی زیاد باشد تور بزرگتری برمی دارند، پس تور بزرگتر نشان می دهد که آنجا ماهی بیشتری برای صید کردن وجود دارد. دعاهای فراوان در ماه رمضان مانند دعای ابوحمزه، دعای افتتاح، دعای مجیر، دعاهایی که بعد از نمازهای روزانه در این ماه توصیه شده، نشان می دهد که در این ماه رحمت فراوانی در حال نازل شدن است و ما به آموخته اند از طریق دعاهای مختلف و به زبان ها و تعبیرهای گوناگون این رحمات را جلب کنیم.
وی ادامه داد: یکی از دعاهایی که به وسیله آن رحمت های واسعه الهی نازل می شود و ما می توانیم به کمک این دعا آن رحمت ویژه پروردگار را جلب کنیم موضوع ظهور حضرت حجت علیه السلام است. از آیت الله بهجت (ره) نقل کرده اند و معروف است که ایشان می فرمود: «دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور (که مستحب است بعد از هر نماز روزانه در ماه مبارک خوانده شود) دعای ظهور حضرت حجت(عج) است». چون آن زمان که همه ی اهل قبور، خرسند و مسرور می شوند، زمان ظهور است. زمانی که همه گرسنگان سیر می شوند و زمانی که همه فقرا غنی می شوند، زمان ظهور است. اینکه توصیه شده در این ماه این دعا را بخوانیم گویا از همان نخست به ما آموخته اند که در ماه مبارک رمضان به صورت مفصل از خداوند سبحان ظهور را طلب و پیوند خود را با حضرت حجت(عج) مستحکم تر کنید.
حجت الاسلام آیتی گفت: این ماه، ماهی است که دعاها در آن مستجاب می شود و بزرگترین دعا و مهمترین خواسته ما در این ماه باید ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه باشد. البته دعا و خواسته ای که همراه با توجه باشد نه فقط لقلقه ی زبان.
 
 

 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/3/6 شنبه
تعداد بازدید کل: 35 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 36
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما