انتظار بدون توجه به اقتصاد

انتظار بدون توجه به اقتصاد و الگوی مصرف، زمینه ساز ظهور نمی شود

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام حسن ملّایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در تبیین وظایف منتظران برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور امام زمانی، وابسته به تحقق سبک زندگی منتظرانه در مردم و نخبگان است.

انتظار بدون توجه به اقتصاد و الگوی مصرف، زمینه ساز ظهور نمی شود
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام حسن ملّایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در تبیین وظایف منتظران برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور امام زمانی، وابسته به تحقق سبک زندگی منتظرانه در مردم و نخبگان است. چرا که اصولا مقوله «اقتصاد مقاومتی» به «سبک زندگی منتظرانه» گره خورده است. همچنین، با ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی منتظرانه، تحقق این دو مقوله الزامات و بایسته هایی دارد.
وی افزود: برخی از الزامات و بایسته های تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش اول مطرح شد و نکته دیگر در الزامات و بایسته های اقتصاد مقاومتی، «مدیریت در مصرف» است. ما حق نداریم آنچه را که به دست می آوریم و از نعمت های الهی محسوب می شود به هر صورتی که دلمان می خواهد و بدون ضابطه و برنامه مصرف کنیم. مصرف باید هوشمندانه، متعادل و با پرهیز از اسراف و تبذیر باشد. تفاوتی هم نمی کند که آنچه استفاده می کنیم به صورت شخصی باشد، یا در خانواده، یا در دستگاه های دولتی و ... . همه ما باید بتوانیم میزان و نحوه مصرف خود را مدیریت کنیم.
کارشناس مهدوی درباره ارتباط الگوی مصرف و سبک زندگی منتظرانه گفت: در سبک زندگی منتظرانه یاد می گیریم که باید اهل مبارزه باشیم و بزرگترین مبارزه مقابله با نفس و جهاد اکبر است. می آموزیم که نباید تابع امیال و هواهای نفسانی بود و بریز و بپاش داشت چه به صورت شخصی، چه در خانواده و چه به عنوان یک مسئول یا کارمند یک سازمان.منتظر امام زمان (عج) باید در مصرف نعمت ها نیز رضایت آن حضرت(عج) را مدنظر داشته باشد و مصرف را ساماندهی کند. از این رو است که سبک زندگی منتظرانه، عقبه اجرایی ِ بایسته های اقتصاد مقاومتی است.
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از دیگر بایسته های اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم از زمان، منابع و امکانات خود استفاده حداکثری داشته باشیم. این استفاده حداکثری با چه فرهنگ و با چه سبکی محقق می شود؟ ما در سبک زندگی منتظرانه وقتی مبنا را بر «انتظار جهادی» قرار دادیم و گفتیم که جهاد یعنی تلاش حداکثری و در نهایت توان و قدرت، بنابراین هر کس در هر جایی از این کشور تا زمانی که به سبک زندگی جهادی و انتظار جهادی آراسته باشد همواره از زمان، منابع و امکاناتی که در اختیار دارد بیشترین استفاده را خواهد کرد و این استفاده بهینه از امکانات می تواند در اقتصاد مقاومتی موثر باشد.
برنامه ریزی و حرکت بر اساس آن نیز از دیگر مواردی بود که حجت الاسلام ملایی ضمن اشاره به آن، تصریح کرد: ما در سبک زندگی منتظرانه ابتدا برای فرد منتظر، برای خانواده منتظر و برای جامعه منتظر هدفگذاری می کنیم، این اهداف می تواند به صورت اهداف کوچک تر و ریزتر تبیین شود. بخشی از این هدفگذاری که برای آمادگی فردی، خانوادگی و اجتماعی برای ظهور است اهداف معیشتی و اقتصادی را شامل می شود.
این کارشناس مهدوی گفت: ما اگر بتوانیم این سبک زندگی را در میان مردم و مسئولان نهادینه کنیم خود به خود یاد می گیریم که باید یک آرمان کلان به نام «زمینه سازی برای ظهور» داشته باشیم که بخشی از این «زمینه سازی ظهور» باید با «زمینه سازی های اجتماعی» همراه باشد. بخشی از این زمینه های اجتماعی بر زمینه های اقتصادی و امور معیشتی متوقف است. وقتی چنین آگاهی ای حاصل شد، حرکتی جهادی و بر اساس برنامه و به دور از تنبلی و سستی صورت می گیرد.
 
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/2/19 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 44 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 45
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما