اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
دسترسی سریع
جوایز و افتخارات
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشکده
گروه های علمی
هیأت علمی و محققین
مرتضی عبدی چاری
محقق رسمی
رحیم کارگر
استادیار
خدامراد سلیمیان ریزی
دانشیار
محمود ملکی راد
استادیار
حسین الهی نژاد
استاد تمام
طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات
نشریات مهدوی
علمی - پژوهشی
علمی - ترویجی
علمی - تخصصی
آثار و محصولات
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
>
اخبار
دینداری
چرا دینداری در آخر الزمان از هر وقت دیگری سخت تر است?
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این جملات نورانى، بیانگر وجود نوعى تحیر، پسرفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است. چنان که امیرالمومینن امام على (ع) نیز به این مطلب اشاره فرموده است:وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مى تواند داشته باشد،
به گزارش خبرنگار ایسکا، حجت الاسلام رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره دینداری در آخر الزمان از هر وقت دیگری سخت تر است می گوید:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این جملات نورانى، بیانگر وجود نوعى تحیر، پسرفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است. چنان که امیرالمومینن امام على (ع)
نیز به این مطلب اشاره فرموده است
:
وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مى
تواند داشته باشد،
1- تحریف در آموزه
هاى متعالى و راستین دین در این عصر فزونى مى
گیرد و ادیان و مکاتب مختلفى شکل مى
گیرد؛ این ادیان ساختگى، رنگ و بویى از حقیقت ندارند و تهى از معنویت و باورهاى راستین حق گرایانه هستند
.
در روایات نیز اشاره شده که سرگردانى در عقاید دینى، نتیجه جریانات باطلى است که با جهالت و کنار گذاشتن تفکر در میان امت ظاهر مى
شود
2- غول
هاى ارتباط جمعى و رسانه
اى، به شدت با اسلام درگیر مى
شوند و با انواع تخریب
ها و تحریف
ها و سیاه نمایى
ها، سعى بر آن دارند که چهره خشن و سیاهى از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنت
آمیز واقعیت
ها را تحریف و تخریب مى
کنند که حتى برخى از مسلمانان نیز دچار تردید مى
شوند و گاه از دین خود شرمنده مى
شوند، و از طرفى دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه مى
دهند و انواع فساد و فحشاء را در جامعه پخش مى
کنند، به گونه
اى که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مى
شود که برخى، همه چیز را به فراموشى مى
سپرند و حتى انسانیت را زیر پا قرار مى
دهند، روشن است که با فساد علنى دنیاى امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است
.
3- مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقیقت آن دور مى
شوند. این دور شدن به چند شکل اتفاق مى
افتد. توجه بیش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پیام؛ یعنى، مردم به جاى این که دنبال فهم معانى قرآن باشند، بیشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند
.
همچنین به قدرى معانى مختلف و برداشت
هاى غیرمعقول از قرآن عرضه مى
شود و به قدرى اختلاف قرائت
ها و تکثرگرایى رواج و مقبولیت یابد که معناى اصلى قرآن و منظور الهى از نزول آن در بین مردم گم شود و کسى نداند که منظور خداوند از نزول فلان آیه یا سوره یا کل قرآن و اسلام چیست. در این صورت نیز از قرآن و اسلام، جز اسم چیزى نخواهد ماند، زیرا هر کس حرفى خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد کرد.
حجت الاسلام رحیم کارگر تبیین کرد: که نباید از نظر دور داشت که اگر حفظ دین در آخرالزمان دشوار است به همان نسبت عوامل و زمینه
هاى دیندار شدن نیز بهتر و بیشتر فراهم است. براى نمونه در هیچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسایلى که بتوان با کمک آنها دین را شناخت فراهم نبوده است؛ مانند کتاب، صوت، تصویر و نیز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حدیثى فرسنگ
ها راه بیابان را طى مى
نمود، امروز با زدن چند کلید رایانه و یا مراجعه ساده به کتاب
ها و نیز امواج رادیویى و تصویرى و... مى
تواند به همان اطلاعات دسترسى پیدا کند. علاوه بر آنکه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشترى برخوردارند
.
از امام سجاد (ع)
نقل شده که فرمودند: «خداوند آیات سوره توحید و نیز اول سوره حشر را براى مردم آخرالزمان نازل کرده است، چرا که مردم آخرالزمان از عقل و بینش بالاترى برخوردارند».
کارگر می گوید:از طرف دیگر هر چند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیاى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کارى دشوار است ولى پاداش انسان
هاى متدین و دین
مدار نیز افزون است
.
در روایتى پیامبر گرامى اسلام(ص) به اصحابشان فرمودند: «به زودى گروهى بعد از شما مى
آیند که یک نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد». پیامبر(ص) فرمودند: «اگر بر شما وارد مى
شد آن چه آنان تحمل مى
کنند، مانند صبر آنان صبر نمى
کردید»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه گفت: مؤمنان آخرالزمان، به فرموده امیرمؤمنان(ع): «در کارها و فداکارى
هاى نیک و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریک
اند». «و اینان کسانى
اند که پیامبر(ص)،
آنان را برادر خود خوانده و آرزوى دیدار آنان را کرده است» و «افرادى هستند که خداوند، آنان را اولیاى خود خوانده است»بنابراین، در این دوران عده
اى از مردم، به اوج تقوا و دین
دارى رسیده و به آن پایبند هستند. اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى(عج) هستند و تلاش مى
کنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت(عج) را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند.
منبع:
بخش مهدیت ـ شبستان
تاریخ خبر:
1396/1/26 شنبه
تعداد بازدید کل:
26
تعداد بازدید امروز:
1
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
پربازدیدترین مطالب
مطالب مرتبط
خانه
معرفی پژوهشکده
شورای پژوهشکده
گروه های علمی
گروه مهدویت پژوهی
گروه آینده پژوهی دین و دینداری
گروه جریان شناسی مهدویت
اعضای هیئت علمی و محققان
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
آثار آماده نشر
طرح های پیشنهادی
طرح های مرتبط با قطب ها
معرفی نشریات مهدوی
علمی-پژوهشی
علمی-ترویجی
علمی-تخصصی
کارکنان
ارتباط با ما
آثار و محصولات
کتاب
مقاله
مصاحبه علمی
نشست های علمی
آثار دیجیتال
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
27
درباره ما
ارتباط با ما
پیوندها
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
آخرین اخبار
تازه های کتاب
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه
|
بازگشت
|
حريم خصوصي كاربران
|
Guest (PortalGuest)
پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت :
شرکت سیگما