دینداری

چرا دینداری در آخر الزمان از هر وقت دیگری سخت تر است?

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این جملات نورانى، بیانگر وجود نوعى تحیر، پسرفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است. چنان که امیرالمومینن امام على (ع)  نیز به این مطلب اشاره فرموده است:وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مى تواند داشته باشد،  

به گزارش خبرنگار ایسکا، حجت الاسلام رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره دینداری در آخر الزمان از هر وقت دیگری سخت تر است می گوید:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این جملات نورانى، بیانگر وجود نوعى تحیر، پسرفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است. چنان که امیرالمومینن امام على (ع) نیز به این مطلب اشاره فرموده است:وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مىتواند داشته باشد،
1- تحریف در آموزههاى متعالى و راستین دین در این عصر فزونى مىگیرد و ادیان و مکاتب مختلفى شکل مىگیرد؛ این ادیان ساختگى، رنگ و بویى از حقیقت ندارند و تهى از معنویت و باورهاى راستین حق گرایانه هستند.
در روایات نیز اشاره شده که سرگردانى در عقاید دینى، نتیجه جریانات باطلى است که با جهالت و کنار گذاشتن تفکر در میان امت ظاهر مىشود
2- غولهاى ارتباط جمعى و رسانهاى، به شدت با اسلام درگیر مىشوند و با انواع تخریبها و تحریفها و سیاه نمایىها، سعى بر آن دارند که چهره خشن و سیاهى از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنتآمیز واقعیتها را تحریف و تخریب مىکنند که حتى برخى از مسلمانان نیز دچار تردید مىشوند و گاه از دین خود شرمنده مىشوند، و از طرفى دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه مىدهند و انواع فساد و فحشاء را در جامعه پخش مىکنند، به گونهاى که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مىشود که برخى، همه چیز را به فراموشى مىسپرند و حتى انسانیت را زیر پا قرار مىدهند، روشن است که با فساد علنى دنیاى امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.
3- مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقیقت آن دور مىشوند. این دور شدن به چند شکل اتفاق مىافتد. توجه بیش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پیام؛ یعنى، مردم به جاى این که دنبال فهم معانى قرآن باشند، بیشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند.همچنین به قدرى معانى مختلف و برداشتهاى غیرمعقول از قرآن عرضه مىشود و به قدرى اختلاف قرائتها و تکثرگرایى رواج و مقبولیت یابد که معناى اصلى قرآن و منظور الهى از نزول آن در بین مردم گم شود و کسى نداند که منظور خداوند از نزول فلان آیه یا سوره یا کل قرآن و اسلام چیست. در این صورت نیز از قرآن و اسلام، جز اسم چیزى نخواهد ماند، زیرا هر کس حرفى خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد کرد.
حجت الاسلام رحیم کارگر تبیین کرد: که  نباید از نظر دور داشت که اگر حفظ دین در آخرالزمان دشوار است به همان نسبت عوامل و زمینههاى دیندار شدن نیز بهتر و بیشتر فراهم است. براى نمونه در هیچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسایلى که بتوان با کمک آنها دین را شناخت فراهم نبوده است؛ مانند کتاب، صوت، تصویر و نیز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حدیثى فرسنگها راه بیابان را طى مىنمود، امروز با زدن چند کلید رایانه و یا مراجعه ساده به کتابها و نیز امواج رادیویى و تصویرى و... مىتواند به همان اطلاعات دسترسى پیدا کند. علاوه بر آنکه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشترى برخوردارند.از امام سجاد (ع) نقل شده که فرمودند: «خداوند آیات سوره توحید و نیز اول سوره حشر را براى مردم آخرالزمان نازل کرده است، چرا که مردم آخرالزمان از عقل و بینش بالاترى برخوردارند».
کارگر می گوید:از طرف دیگر هر چند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیاى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کارى دشوار است ولى پاداش انسانهاى متدین و دینمدار نیز افزون است.در روایتى پیامبر گرامى اسلام(ص) به اصحابشان فرمودند: «به زودى گروهى بعد از شما مىآیند که یک نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد». پیامبر(ص) فرمودند: «اگر بر شما وارد مىشد آن چه آنان تحمل مىکنند، مانند صبر آنان صبر نمىکردید»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه گفت: مؤمنان آخرالزمان، به فرموده امیرمؤمنان(ع): «در کارها و فداکارىهاى نیک و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریکاند». «و اینان کسانىاند که پیامبر(ص)،  آنان را برادر خود خوانده و آرزوى دیدار آنان را کرده است» و «افرادى هستند که خداوند، آنان را اولیاى خود خوانده است»بنابراین، در این دوران عدهاى از مردم، به اوج تقوا و دیندارى رسیده و به آن پایبند هستند. اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى(عج) هستند و تلاش مىکنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت(عج) را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1396/1/26 شنبه
تعداد بازدید کل: 26 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 27
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما