مهدویت

مهدویت، ناآرامی و مسئولیت ناپذیری جوانان را درمان می کند

ما اکنون با اضطراب ها، دل مشغولی ها و شکنندگی هایی در زندگی به خصوص برای جوانان مواجه ایم و رفتارهایی در حال شیوع در جامعه است که قابل قبول نیست به عنوان مثال امروز خانواده ها چندان در مواجهه با مشکلات استقامت ندارند یا اینکه یکدیگر یا سختی های زندگی را چندان تحمل نمی کنند و اولین واکنش آنها در این مواقع، شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.
به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام محمدتقی ربانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با مهدویت ناآرامی و مسئولیت نا پذیری جوانان را درمان می کند گفت:
ما اکنون با اضطراب ها، دل مشغولی ها و شکنندگی هایی در زندگی به خصوص برای جوانان مواجه ایم و رفتارهایی در حال شیوع در جامعه است که قابل قبول نیست به عنوان مثال امروز خانواده ها چندان در مواجهه با مشکلات استقامت ندارند یا اینکه یکدیگر یا سختی های زندگی را چندان تحمل نمی کنند و اولین واکنش آنها در این مواقع، شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: برآیندی که از جمع بندی و بررسی این مسایل حاصل می شود این است که یک اضطراب و نگاه تاریک نسبت به آینده به وجود آمده به گونه ای که وقتی با یک جوان روبرو می شویم، در می یابیم چندان نسبت به آینده خود خوش بین نیست. در حال حاضر جوانان در رابطه با پذیرش مسایل و مسئولیت‌های مختلف در اجتماع یا خانواده چندان جدی وارد عرصه نمی شوند و شاید علت این مسئله وجود همین اضطراب ها و یا آسیب هایی است که گریبانگیر آنها شده است.
 حجت الاسلام ربانی فرار از ازدواج را از شایع ترین موارد طفره رفتن از قبول مسئولیت برشمرد و گفت: امروز جوانان ما از ازدواج سر باز می زنند و زیر بار آن نمی روند. عقبه تئوریک همه این موارد، اضطراب است که دلایل متعددی نیز می توان برای آن برشمرد از جمله: فعال شدن افراطی شبکه های اجتماعی و حضور پررنگ افراد به خصوص جوانان و نوجوانان در این فضا و دسترسی به اخبار، اطلاعات و دیتاهایی که برای آنها لازم نیست اما در دسترس آنها قرار دارد.
وی تاکید کرد: بنابراین، وجود اضطراب واقعیت قابل مشاهده در جامعه است و از آثار آن می توان به مسئله «احساس عدم امنیت» اشاره کرد. یعنی جوان و جامعه مخاطب ما به دلیل این اضطراب، احساس عدم امنیت می کند. از دیگر آثار آن «فرار کردن از مسئولیت ها» و همچنین «ریسک نا پذیری» برای کارها و تصمیم های بزرگ است. البته موارد دیگری را نیز می توان به عنوان علت این اضطراب برشمرد و از آن سو خروجی ها و نتایج آن نیز تنها به همین جا محدود نمی شود، به عنوان مثال می توان معضل «بی رغبتی نسبت به مسئولیت های بزرگ» و یا «از دست دادن نشاط و شادی» را نیز از آثار و نتایج اضطراب دانست.در ادامه به راهکارهای این چالش اشاره کرد و گفت: به هر حال امروز باید به حل این معضلات اندیشید و این که چاره کار را در کجا می توان یافت؟ در همین راستا یکی از راهکارهای مهم و موثر این است که برای فرد مضطرب، امنیت‌سازی شود. یعنی با استفاده ابزارها و اهرم های ویژه، برای او امنیت سازی کرد که یکی از این ابزارها می تواند مباحث مهدوی باشد.
 کارشناس مهدوی گفت: مهدویت یکی از ریشه های دستیابی به امنیت است و می تواند ناب ترین آموزه ها درباره امنیت را به جوان ارایه کند. چنانکه در عمل نیز می بینیم هر جوان یا نیروی متعهدی که به این عرصه وارد می شود، توانسته است تا حد زیادی این اضطراب ها را مدیریت کرده و کاهش دهد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم در رابطه با وعده های بزرگ الهی و تحقق پذیری این وعده ها و برنامه‌هایی که آنها را به انجام می رساند و زمینه تحقق آنها را فراهم می آورد، آموزش ها، باورها و اعتقاد لازم را ایجاد کنیم بسیاری از این اضطراب ها از بین می رود و آرامش جایگزین آن می شودمحور دیگر در این رابطه امید و نگاه روشن نسبت به آینده است. یعنی انسان آینده را روشن ببیند. چرا که چنین فردی هیچ ابایی ندارد که خود را در معرض مسئولیت قرار دهد، مسئولیت هایی که می تواند پایگاه رشد او باشد، به عنوان مثال جوانی که خود را در معرض تشکیل خانواده قرار می دهد و خانواده ای را اداره می کند یا سایر مسئولیت هایی که در اجتماع می پذیرد.
حجت الاسلام ربانی در ادامه به موضوع الگوهای منتظرانه اشاره کرد و گفت: محور سومی که باید به آن توجه کرد الگوهایی است که ما برای منتظران ترسیم می کنیم. افرادی که در حوزه مهدویت وارد می شوند اغلب کسانی اند که ویژگی های آنان با جوانی و با نیروهایی که می توانند کارهای بزرگ بر عهده بگیرند، پیوند می خورد. اگر اعتقاد ما این است که حضرت مهدی علیه السلام جوان است و اصحاب حضرت(عج) نیز از جوانان هستند، بنابراین روزگار و دوران ظهور امام(عج)، در واقع اول ِ روزگاران است یعنی فصل جدیدی با ظهور آغاز می شود.
 کارشناس مهدوی خاطرنشان کرد: وقتی از صفات اصحاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه سخن می گوییم می بینیم که اکثر این صفات درباره جوانان مصداق دارد و به جوان بازمی گردد. بنابراین، چنین به نظر می رسد که اگر ما به شکل شایسته در این رابطه فرهنگسازی کنیم حاصل آن این است که جوان نسبت به آینده خود نگاهی روشن پیدا می کند و این باور در او شکل می گیرد که «من خود را با جمعی همراه می کنم که انتظار آمدن آنها را می کشم و حتما نیز باید در آن محیط و در آن فضای دلخواه قرار بگیرم».
وی تاکید کرد: این فرهنگ باید برای جوان به شکل صحیح بیان شود که سختی ها و اضطراب ها در همه دوران ها وجود داشته است. اینکه برخی از افراد توانسته اند خود را به عنوان یاران خاص ائمه به خصوص امام زمان علیه السلام مطرح کرده و در جرگه ی آنها جا بگیرند و امروز ما به عنوان گل سرسبد انسان ها به آنها افتخار می کنیم این افراد که در ویترین های شیشه‌ای زندگی نمی کرده اند بلکه در جامعه ای زندگی می کردند با همین مشکلات و سختی ها و فراز و نشیب هایی که با آن مواجه بودند اما به شکلی دیگر.
ربانی گفت: طبیعتاً نهادینه شدن این فرهنگ می تواند یک جمع بندی و خروجی را به دنبال داشته باشد و آن اینکه جوان می پذیرد که باید با سختی ها و اضطراب ها مواجهه و مقابله داشته باشد و از مسئولیت ها شانه خالی نکند. ما با این روش می توانیم هم معضل اضطراب را مداوا و فراتر از آن، در جوان حرکت ایجاد کنیم یعنی فقط آسیب زدایی نیست بلکه فراتر از آسیب زدایی می توان به جوان فعال بودن، پویایی و مسئولیت پذیری را آموزش داد.
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1395/12/16 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 21 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 22
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما